7 074 läst ·
22 svar
7k läst
22 svar
Varmvatten tar slut fort
Om en separat extra elektrisk varmvattenberedare på ca 150 Liter installeras, har den givetvis en del värmeförluster till omgivningen även om den skulle vara bra värmeisolerad. Uppskattningsvis 1 kWh/dygn. Men den värmeförlusten återvinns av frånlufts-värmepumpen till ca 75 %. Inget att snacka om. Används varmvatten från denna extra varmvattenberedare kostar det givetvis, men trådstartaren vill ju kunna duscha länge och väl. Det är en komfortfråga, som troligen tillåts få kosta.
Som tidigare debattör nämnt, gör det ingen större skillnad på tillgänglig varmvattenmängd att öka temperatur-börvärdet på varmvattnet i befintlig varmvattenberedare från 55 till 60 grader. Givetvis i rätt riktning, men alldeles för litet.
Som tidigare debattör nämnt, gör det ingen större skillnad på tillgänglig varmvattenmängd att öka temperatur-börvärdet på varmvattnet i befintlig varmvattenberedare från 55 till 60 grader. Givetvis i rätt riktning, men alldeles för litet.
Medlem
· Västragötaland
· 278 inlägg
10liter per minut på takduschenHasseTeknik skrev:
Verkar ganska vanligt att man blir besviken på varmvattentillgången på värmepumpar. Med tanke på hur dåliga värmepumpar är på att göra just varmvatten förstår jag inte varför det inte är standard med vanlig varmvattenberedare... Värmeförlusten från den värmer huset, förutom det man duschar ut då.
De är inte dåliga på att göra varmvatten.S Sackaros skrev:
De har en inbyggd tank på ca 180L, om man har större behov, exv med badkar, dubbelduschar etc är rådet att sätta in en ackumulatortank där man håller en större mängd vatten varmt.
Varmvattnet räcker lika långt oavsett om det är gjort i en värmepump eller en varmvattenberedare
Medlem
· Västragötaland
· 278 inlägg
Du undrade om högre elförbrukning i inlägg #11, jag kanske missuppfattade det som att du var orolig för högre kostnad.B bozze4evigt skrev:
Fick elpannan bytt i mitt förra boende, samma spec som den tidigare pannan, trots det fanns det inte ens hälften i mängd med varmvatten. När vi klagade berättades att sättet att räkna inte var samma som tidigare.
Klicka här för att svara