Om en separat extra elektrisk varmvattenberedare på ca 150 Liter installeras, har den givetvis en del värmeförluster till omgivningen även om den skulle vara bra värmeisolerad. Uppskattningsvis 1 kWh/dygn. Men den värmeförlusten återvinns av frånlufts-värmepumpen till ca 75 %. Inget att snacka om. Används varmvatten från denna extra varmvattenberedare kostar det givetvis, men trådstartaren vill ju kunna duscha länge och väl. Det är en komfortfråga, som troligen tillåts få kosta.

Som tidigare debattör nämnt, gör det ingen större skillnad på tillgänglig varmvattenmängd att öka temperatur-börvärdet på varmvattnet i befintlig varmvattenberedare från 55 till 60 grader. Givetvis i rätt riktning, men alldeles för litet.

HasseTeknik HasseTeknik skrev:
En enkel åtgärd är ju att först ta reda på hur mycket vatten, som verkligen tas ut ur duschen. En hink och tidtagning är ju det enda, som behövs för detta. Utan detta grunddata, så blir det ju bara gissningar. Därefter kan man försöka sig på att beräkna blandningar och hetvattenåtgång.
10liter per minut på takduschen

Verkar ganska vanligt att man blir besviken på varmvattentillgången på värmepumpar. Med tanke på hur dåliga värmepumpar är på att göra just varmvatten förstår jag inte varför det inte är standard med vanlig varmvattenberedare... Värmeförlusten från den värmer huset, förutom det man duschar ut då.

Hemma har jag en 50l elvvb i serie med min ack för att toppa & täcka upp när jag inte eldar.
Den matas ju med minst 20c vatten och vi har aldrig varit utan vv trots 2 duschar.

S Sackaros skrev:
Verkar ganska vanligt att man blir besviken på varmvattentillgången på värmepumpar. Med tanke på hur dåliga värmepumpar är på att göra just varmvatten förstår jag inte varför det inte är standard med vanlig varmvattenberedare... Värmeförlusten från den värmer huset, förutom det man duschar ut då.
De är inte dåliga på att göra varmvatten.
De har en inbyggd tank på ca 180L, om man har större behov, exv med badkar, dubbelduschar etc är rådet att sätta in en ackumulatortank där man håller en större mängd vatten varmt.
Varmvattnet räcker lika långt oavsett om det är gjort i en värmepump eller en varmvattenberedare

Är man orolig för kostnaden, ska man duscha kortare tid.

Isakare Isakare skrev:
Är man orolig för kostnaden, ska man duscha kortare tid.
Jag är inte orolig för kostnaden.

B bozze4evigt skrev:
Jag är inte orolig för kostnaden.
Du undrade om högre elförbrukning i inlägg #11, jag kanske missuppfattade det som att du var orolig för högre kostnad.
Fick elpannan bytt i mitt förra boende, samma spec som den tidigare pannan, trots det fanns det inte ens hälften i mängd med varmvatten. När vi klagade berättades att sättet att räkna inte var samma som tidigare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.