Värmepumpar
snowballtwo: Jag kanske ska återkoppla. Hade glömt bort tråden! En servicekille kom hit och bytte en av säkerhetsventilerna. Han kontrollerade även expansionskärlet som visade sig vara defekt och blev därför utbytt.
Keld: och vill du vara på den säkra sidan, stänger du röda kranen under kärlet innan du skruvar av den stora muttern på plastkärlet och fyller.
Nikorasu: TS har elektriska ställdon. Som ovan, så ställ alla rums termostater på Max eller skruva av ställdonen medans du kalibrerar. Rumsgivare har för övrigt väldigt liten till ingen funktion om din panna styrs med utetemperatur och kurva. Du kan utgå från grundinställningen eller öppna alla strypningar till Max och starta kalibreringen där. Det måsta vara rejält kallt ute för att enkelt
Davidloge: hej, detta har hänt mig tre gånger under tre års boendetid i huset att överhettningsskyddet löst ut. En gång när vi var bortresta efter jul samt nu i dagarna. Vi har eldat i kakelugnen en del i "dagarna kring" . Några andra som förstår vid vilka lägen den tenderar att "överhettas" ? sjunger den på sista versen eller , inte så kul om / när man är bortrest att detta händer.
Comfort Thomas: [citat] Från tex Stockholm och neråt landet så är det nog medelklimat (Strasbourg) som är mera rätt nuförtiden då vi har rätt varma vintrar. Man bör även kika på dimensionerad effekt (p-design) som ligger som en parameter för beräkning av SCOP då tillverkaren själv kan ange denna, Tänk även på att effektiviteter är beräknade med största sannolikhet med drift på högsta
oskar.valta: [citat] Ljudmässigt är det en fröjd att köra den varvtalsreglerade 600-serien. Med lite halvdassigt vinterväder runt 0 grader (som här kring Växjö) så låter den väldigt lite när den snurrar. Låter inte påtagligt mycket när det blir kallare heller, men då hör man den. Den öser ut en del kondensvatten, men inte värre än att en dränerad husgrund kan ta hand om det. Produktion av
Isakare: Har 30 st 310 i vår förening monterade 2007. När kompressorn pajar första gången byter vi den, det verkar hända från 7-? År. När den ger upp för andra gången byter vi till en 370. Efter kompressorbyte blir pannan tystare, slitna gummifötter och rör som ligger mot plåten gör missljud.
knutte2: Har en luft-luft värmepump fabrikat ARGO Professional som är 12 år gammal som uppför sig lite underligt. Om jag sätter igång värmepumpen från avstängt läge så startar den och ger värme, stänger av kompressorn vid uppnådd temperatur i systemet, men nästa gång den ska starta automatiskt när innedelen kallar på värme orkar den ej igång, står bara och gör startförsök. Men om
Maxizor: Märkligt... Jag skulle nog köpa en vridpot med rätt värde så jag kan "för hand" ställa in den och se om det fungerar någelunda.. Annars är det nog nytt styrkort som gäller tror jag. Skulle rekommendera att skapa en tråd i nibe kategorin på värmepumpsforum.com där det finns mycket kompetens och troligen någon som stött på liknande fel tidigare! Ett sak att testa är väl kanske en
useless: Verkningsgraden beror i stort sett på skillnaden mellan kalla och varma sidan. Har man radiatorer så kan man lite förenklat räkna med att bergvärmen är effektivare när berget är varmare än uteluften.
carrera64: [citat] Hur har det gått nu efter två år? klarade pumpen med 16KW värma upp hela huset?
kentma: [citat] Tack ”electroluxaren” du svarar som ingen annan visste av branchfolk jag talat med att den är behovsstyrd vilket är att fläkten,om jag fattar det rätt, sätts igång då och då...
Anonymiserad 137805: Bortsett från att det är ett miljöbrott enligt f-gasförordningen att göra ingrepp i ett kylsystem utan adekvat behörighetshandling så... Det är oxå ett miljöbrott att avsiktligt släppa ut fluorerade växthusgaser, samtidigt som det inte är förbjudet att släppa en skit, vilken i detta fallet säkert innehåller lika mycket CO2. AC´n kommer troligen inte kunna starta i kyl-läge då
Workingclasshero: Gjöt en sula på berget och bultade pumpen i, det blev den tystaste pumpen i byn.
Tommytommytommy: [citat] Tack för info :) Då låter det som min beter sig fullt normalt.
yeehaa: Hej, Jag behöver er hjälp, har en Aquapaq från Mecaterm och luftade elementen igår på ovanvåningen då det var mycket luft i systemet och kallt där uppe. Efter luftningen fyllde jag på trycket med 1 bar igen. Vi hade en tekniker här som justerade värmenkurvorna. Innan luftning hade vi: A kurva: -15 , framledning 55grader B Kurva: 15grader (max) Teknikern påpekade att det är fel att ha
grottstefan: [citat] Det tycker jag, om inte jag läst fel så har tillsatsvärmaren i princip inte kört alls under de två första åren. Vi har inte haft någon ordentlig köldknäpp men nu har det till exempel varit -19 sedan igår och det går fint. Har inte låst upp pumpen. Vet tyvärr inte vad FTX-aggregatet drar, har en mätare för både värmepump och FTX. Huset är från -90 och vi kör radiatorer
Per Ola Persson: Ja effektvakten reglerar när elpannan går in så att inte säkringarna går. Lite beroende på vilken modell du har så kräver bara elpannan 16 A (om den är på 9 kw). Kompressorn i en frånluftspump är någonstans mellan 2 - 6 kw, vilket gör att elpannan måste gå in för att täcka behovet. Är det en Nibe 360-370 så är kompressorns effekt 2 kw, är det en 730-750 så är den runt 5-6
cillan: [citat] Tack snälla för alla svar. Jag hoppas det räcker med en så sån åtgärd och att det inte är något riktigt allvarligt
Comfort Thomas: LN modellen har inget utblås uppåt , ställbart rakt fram och nedåt med delade vingar om man vill ha fasta lägen eller så kör man svingfunktion. LN50 kräver att det finns stora öppna ytor och att effektbehovet är rätt stort även höst och vår då den annars kommer gå väldigt mycket on/off på grund av ganska hög avgiven lägsta effekt. Bättre satsa på LN35 Ovanför dörren ser ut
Grizzlybjörnen123: [citat] Tänk om jag satsat 100 kr på grön och det blivit 100 gånger pengarna. Ett tillskott
sunqan: [citat] Nja. F370 och de äldre 310/410 har varmvattenberedaren placerad i behållaren för cirkulationsvattnet. Inga stora möjligheter till smarthet där, värmer man upp tappvarmvattnet till 60 grader, ökar tempen på cirkulationsvattnet och vice versa... dessutom vill man ogärna ha för låg temp på tappvarmvattnet pga legionella.
Andreas129: Det löste sig! Det var precis som ni tipsade om att bara att vrida lite på 3:an (enligt bilden) motsols och släppa på lite vatten långsamt tills trycket blev 1.0. Har dokumenterat det nu så att jag inte glömmer det igen.
SnickarMartin: [citat] Jag är bara nöjd än så länge. Har hört rykten om att andra är nöjda också. Har bla en kollega som bytte från en äldre slutkörd Thermia till en nya via den firman. Kan tillägga att offerten jag fick från en IVT återförsäljare på deras inverterpump i samma storlek skulle kosta ca 110000 kr för pump och montage.
Jeppeved: Hej. Nu är problemet löst, det var invertern som lämnat in. Troligen pga för låg spänning fram till huset vilket är åtgärdat nu. Mvh Jesper