Har nyligen köpt hus som har uppvärmning med en relativt ny elpanna (ca 3 år) CTC Ecozenith i250 som har styrning för värmepump.

Funderar på att installera en Ecoair 614M som tydligen ska passa bra med pannan. Mitt problem är att hitta en bra placering för utomhusenheten. Elpannan är placerad i tvättstugan som finns i gaveln på huset. Problemet är att längs med gaveln står en garagebyggnad med ett mellanrum till huvudbyggnaden på ca 2-2,5 m. Fungerar det att placera utomhusenheten i detta relativt smala mellanrum riktad mot garageväggen?

Finns det risk för ljudstörningar eller andra problem med denna placering?

Magnus E K
Risk för ljudstörningar är det alltid med utrustning som låter, men sen varierar det förstås vad för ljud som upplevs som störning. Funktionsmässigt fungerar det troligen utmärkt.

Jo, att det låter om en lvvp det förstår jag. Tänkte att kanske ljudtrycket studsar som en resonanslåda om luften tvingas in mot en vägg på motsatt sida?

Påvekan på funktionen känns också osäkert då ny luft kanske inte passerar pumpen. Nu har jag inget annat alternativ vad gäller placeringen.

Alternativet i övrigt är i sådana fall bergvärme.

Magnus E K
Så länge det inte är ett väldigt slutet utrymme tror jag inte det blir några problem (men är inte expert på detta). Bäst ur ljudsynpunkt är förstås fritt utrymme så att ljudet inte kan studsa tillbaka men i tätbebyggda områden är det ju vanligt att de pekar mot grannfasader etc och det verkar inte vara något jätteproblem (stor skillnad mellan olika pumpar dock; jag kunde höra en f.d. grannpump in när den gick hårt men efter att de bytt till en ny märks den knappt ens med altandörren öppen).

• Gilla
Boende45
  • Laddar…
P
Risken är överhängande att ljudet kommer att studsa fram och tillbaka mellan väggarna och upplevas mycket värre än det verkligen är. går iofs att ljudisolera utsidan på motstående vägg.
sen finns det en risk att utrymmet blir kallare än omgivningstemperaturen som kan ge kondensutfällning på väggar men även försämrad effekt.
Detta svårt att veta i förväg

Har du installerat pumpen?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.