S SnickarMartin skrev:
Har fått pris på thermias diplomat 8 kw. 66000 kr med montage och efter rot. Då har jag egen elektriker och jag jag tar reda på den gamla pumpen.

74000 thermia calibra 1,5-7 kw

79500 calibra 3-12 kw.

Man räknar väl kanske aldrig hem prisskillanden mellan 8 kw on/off mot dom andra två?
Ser ut som riktigt bra priser inkl installationen. Det lönar sig säkert att kunna ordna vissa bitar själv också. Enligt den uppskattning jag gjorde i dimensioneringsprogrammet så ökar energibesparingen med ca 1200 kWh/år om man väljer en 3-12 kW inverter som klarar sig utan någon el-tillsats istället för en traditionell 8 kW. Invertern behöver då dock ett borrhål på minst 155 m enligt kalkylen. Väljer man en 3-12 kW bör man vara beredd på att borra ett hål till eller försöka få ner en kompletterande jordvärmeslinga. Även en frånluftsmodul skulle göra nytta beroende på hur ventilationen ser ut i huset. Rent ekonomiskt kommer det att ta väldigt många år att tjäna igen pengarna om man inte har några utbyggnadsplaner.

J Josth skrev:
Ser ut som riktigt bra priser inkl installationen. Det lönar sig säkert att kunna ordna vissa bitar själv också. Enligt den uppskattning jag gjorde i dimensioneringsprogrammet så ökar energibesparingen med ca 1200 kWh/år om man väljer en 3-12 kW inverter som klarar sig utan någon el-tillsats istället för en traditionell 8 kW. Invertern behöver då dock ett borrhål på minst 155 m enligt kalkylen. Väljer man en 3-12 kW bör man vara beredd på att borra ett hål till eller försöka få ner en kompletterande jordvärmeslinga. Även en frånluftsmodul skulle göra nytta beroende på hur ventilationen ser ut i huset. Rent ekonomiskt kommer det att ta väldigt många år att tjäna igen pengarna om man inte har några utbyggnadsplaner.

Aha. Tack.

Blir det nån besparing i kWh om man jämnför en traditionell 8 kw mot inverter 1,5-7 kw.?

NIBE's dimensioneringsprogram har bara deras 1,5-6 inverter och då sjunker energibesparingen en liten aning jämfört en 8 kW. Med Thermia 1,5-7 kW tror jag energibesparingen blir väldigt lika jämfört med 8 kW-modellen.

J Josth skrev:
Vad är det för dimensioneringsprogram kan man ladda ner det? Jag undrar om det tar hänsyn till de extra pengar du måste betala för att du kanske måste ha 20A säkring mot en 16A. Det är en fast kostnad.
Du tjänar inget om inte energibehovet finns, dvs att det verkligen är så att pumpen inte klarar värmen den där kalls dagen och det måste till el. Jag rekommenderar att man försöker klara det på alternativa sätt. Inte genom att ha en stor pump eller el-tillskott. För jag känner personer som löser det så. De eldar lite i en braskamin den där kalla dagen. Andra alternativ kan vara att fixa huset så det behövs mindre med värme.
Då borrhålet nu bara är anpassat för en mindre pump, så det heller inte någon bra ide att välja en stor. Det som kommer hända är att vätskan upp från hålet blir kallare och kallare när pumpen behöver mycket energi, och då minskar pumpens effektivitet. Jag det kan tom bli så att pumpen ser att den ändå inte kan gå för fullt. Normalt är att man har 180 meter till 11 kWh pumpar.
Summera det hela, du kanske behöver borra mer, du behöver större säkring, du får betala mer för en större pump. Hade du verkligen problem med att värmen inte räckte förut?

Dimensioneringsprogrammet heter NIBE VPDIM. Det är en äldre version som finns på nätet och man måste manuellt uppdatera med de temperaturdata som gäller numera för olika orter. Andra tillverkare har motsvarande kalkylprogram. Används av återförsäljarna och man bör alltid kunna få en kalkyl gjord när man ska köpa värmepump. Att räkna på vilka el-säkringar man behöver det får man göra själv, eller elektrikern om något måste ändras.

Får tacka för alla förslag och så hittills, det gjorde det inte ett dugg lättare =)

Just nu lutar det nog åt den mindre modellen, men inväntar lite offerter så bestämmer mig i början på nästa vecka.

Förövrigt vad tror ni om Mitsubishis bergvärme pump geodan?

Nyligen släppt.

Nedan?
Edit:
Nu såg jag den efter omladdning. Det är dynamiska reklamrutor som kan vara olika vid varje sidvisning.
Ibland styrs dom också av kakor i din dator beroende på din egen sökhistorik etc.
Därför kan man inte alltid lita på att alla ser samma sak.

Tänkte meddela att det blev en Calibra 7 som blev installerad.

Är nöjd med det mesta än så länge förutom ett svagt tjutande ljud som kommer från kompressor området. Visserligen inget som stör husefriden men ändå störande när man är i pannrummet. Ska höra med återförsäljaren om detta är normalt.

I övrig en bra mycket tystare maskin än den tidigare, 27 år gammal terrawatten =)

• Gilla
Plutus och 2 till
  • Laddar…
Hej. Vem har du fått den offerten av? Jag tittar på en Calibra 3-12 kW nu och tycker ditt pris lät väldigt bra. Tar gärna en kontakt med firman som offererade dig. Mvh Tommy

S SnickarMartin skrev:
Har fått pris på thermias diplomat 8 kw. 66000 kr med montage och efter rot. Då har jag egen elektriker och jag jag tar reda på den gamla pumpen.

74000 thermia calibra 1,5-7 kw

79500 calibra 3-12 kw.

Man räknar väl kanske aldrig hem prisskillanden mellan 8 kw on/off mot dom andra två?
Vilken firma anlitade du för detta pris?

T Tommy63 skrev:
Hej. Vem har du fått den offerten av? Jag tittar på en Calibra 3-12 kW nu och tycker ditt pris lät väldigt bra. Tar gärna en kontakt med firman som offererade dig. Mvh Tommy
T Tommy63 skrev:
Hejsan. Fakturan blev som offerter dvs 74000 kr för calibra 7. Hade då egen elektriker och jag hjälpte montören att bära in pumpen. Han påstod att han drog av i pris för jag hade egen elektriker och att jag hjälpte till vid inkörning så dom slapp skicka två gubbar.

Firman heter Hova rör. Thermia återförsäljare.

Allt funkar bra än så länge. Dom bytte något med inverterdelen på garanti då som gjorde ett konstigt ljud ifrån sig. Dom hade ej varit med om det tidigare men dom höll med om att ljudet inte var normalt .

Hör av dig om du undrar något mer.

• Gilla
sinclairhacker
  • Laddar…
S SnickarMartin skrev:
Hejsan. Fakturan blev som offerter dvs 74000 kr för calibra 7. Hade då egen elektriker och jag hjälpte montören att bära in pumpen. Han påstod att han drog av i pris för jag hade egen elektriker och att jag hjälpte till vid inkörning så dom slapp skicka två gubbar.

Firman heter Hova rör. Thermia återförsäljare.

Allt funkar bra än så länge. Dom bytte något med inverterdelen på garanti då som gjorde ett konstigt ljud ifrån sig. Dom hade ej varit med om det tidigare men dom höll med om att ljudet inte var normalt .

Hör av dig om du undrar något mer.

Hej, min far bor nära Hova i en gård som gått i släkten länge. Hova rör fixade allt med VVS kring nytt badrum osv, bra gjort utan en massa påtvingade saker, skulle också rekommendera dem om jag behövde hjälp i de trakterna.

Var inne o kollade på Hova.coms nya lokaler o var kul o höra och se hur några lokala firmor fixat allt riktigt fint, men också till bra pris, utan det knepiga tjafsande hur dyrt allting måste bli som man annars hör så mycket om.

S sinclairhacker skrev:
Hej, min far bor nära Hova i en gård som gått i släkten länge. Hova rör fixade allt med VVS kring nytt badrum osv, bra gjort utan en massa påtvingade saker, skulle också rekommendera dem om jag behövde hjälp i de trakterna.

Var inne o kollade på Hova.coms nya lokaler o var kul o höra och se hur några lokala firmor fixat allt riktigt fint, men också till bra pris, utan det knepiga tjafsande hur dyrt allting måste bli som man annars hör så mycket om.

Jag är bara nöjd än så länge. Har hört rykten om att andra är nöjda också. Har bla en kollega som bytte från en äldre slutkörd Thermia till en nya via den firman.

Kan tillägga att offerten jag fick från en IVT återförsäljare på deras inverterpump i samma storlek skulle kosta ca 110000 kr för pump och montage.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.