M Marcus Lindberg skrev:
Själv tänkte jag gå på Nibe 1255 men jag hörde de skulle släppa något nytt nu i år, vet inte om de gjort det ännu och vet inte vad som ska vara förbättrat, 1255 är tydligen inte optimal om man har både golvvärme och radiatorer.
Jag är nöjd med 1255 här radiatorer i huset och golvvärme 10kv/m med en egen skunt

• Gilla
sir_erken
  • Laddar…
M Marcus Lindberg skrev:
Själv tänkte jag gå på Nibe 1255 men jag hörde de skulle släppa något nytt nu i år, vet inte om de gjort det ännu och vet inte vad som ska vara förbättrat, 1255 är tydligen inte optimal om man har både golvvärme och radiatorer.
Det är nog ingen vp, om man inte ser till att ha tillräckligt stora radiatorer.

På tal om "oisolerad platta" och golvvärme:

Vi har 181 kvadrat stor 1½ villa från 1977 som är byggd på oisolerad bottenplatta. Jag har installerat golvvärme på båda plan. Jag använde Nivellgolv med 70mm frigolitisolering mellan reglar och golvventilation (undertryck). Vi har haft det i 6 år och det fungerar utmärkt. Huset är på 181 kvadrat och vi förbrukar ~11000kWh per år inkl hushållsel ... jag har rumstermostater och alla rum utom badrummen håller 22.5 grader.

• Gilla
Marcus Lindberg
  • Laddar…
G grottstefan skrev:
Vi har bara bott i huset i ett och ett halv år men första året landade på 32 000 kwh med 22 grader inomhus och 10-12 grader i garaget. Vi har direktverkande i garaget så det är tanken att vi tar tag i framöver. Har lurat både på luft/luft-värmepump och kulvert, men det lutar åt en luft/luft som kan köra underhållstemperatur. Ni verkar ju ha det bra förspänt för att köra kulvert med golvvärmen.
Hade helt glömt bort den här tråden men kan rapportera att det till slut landade i konvertering till vattenburet med bergvärme och att det blev mycket lyckat. Värme, varmvatten och FTX har sedan i mitten på juli dragit 2354 kWh med fem personer i hushållet.

• Gilla
karlmb och 4 till
  • Laddar…
G grottstefan skrev:
Hade helt glömt bort den här tråden men kan rapportera att det till slut landade i konvertering till vattenburet med bergvärme och att det blev mycket lyckat. Värme, varmvatten och FTX har sedan i mitten på juli dragit 2354 kWh med fem personer i hushållet.
Berätta gärna mer. Vad blev det för pump, FTX mm. totalförbrukning?

R Runnis skrev:
Berätta gärna mer. Vad blev det för pump, FTX mm. totalförbrukning?
Vi kör en NIBE F1255-6 tillsammans med ett Acetect A110 FTX på vinden. 200M borrhål. Har för mig att vi kapade ca 13 000 kwh i och med konverteringen, dvs. från ~32 000 till ~19 000 kwh. Två badrum med golvvärme och uppvärmt garage (~10 grader med elradiator). Vi har en krypgrundsavfuktare som har slukat energi men efter att ha gjort ett antal åtgärder i och kring krypgrunden hoppas jag kunna slippa den och har på prov stängt av den. Snittet för de fyra senaste månaderna har varit 1 168 kwh / mån utan avfuktare.

• Gilla
karlmb och 3 till
  • Laddar…
G grottstefan skrev:
Vi kör en NIBE F1255-6 tillsammans med ett Acetect A110 FTX på vinden. 200M borrhål. Har för mig att vi kapade ca 13 000 kwh i och med konverteringen, dvs. från ~32 000 till ~19 000 kwh. Två badrum med golvvärme och uppvärmt garage (~10 grader med elradiator). Vi har en krypgrundsavfuktare som har slukat energi men efter att ha gjort ett antal åtgärder i och kring krypgrunden hoppas jag kunna slippa den och har på prov stängt av den. Snittet för de fyra senaste månaderna har varit 1 168 kwh / mån utan avfuktare.
Känns det som att 6kW pump räcker? Eller har du låst upp den till 7,3kW?
Har du mätit någon förbrukningen på FTX aggregatet?

R Runnis skrev:
Känns det som att 6kW pump räcker? Eller har du låst upp den till 7,3kW?
Har du mätit någon förbrukningen på FTX aggregatet?
Det tycker jag, om inte jag läst fel så har tillsatsvärmaren i princip inte kört alls under de två första åren. Vi har inte haft någon ordentlig köldknäpp men nu har det till exempel varit -19 sedan igår och det går fint. Har inte låst upp pumpen. Vet tyvärr inte vad FTX-aggregatet drar, har en mätare för både värmepump och FTX. Huset är från -90 och vi kör radiatorer från Thermopanel.

• Gilla
Runnis
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.