Hej!

har precis installerat en Nibe F370 och den har funkat bra. Jag har kopplat upp den på nätet så jag kan se lite extra värden och historik enkelt. Nu är jag dock bekymrad.

Jag är på semester, åkte 10/1. När jag kollar historiken ser jag nu att varmvatten topp och varmvatten laddning konsekvent sjunkit sen dess och nu är på ca 35 grader.

När vi åkte stängde jag av vattnet, inget annat är gjort.

Bör jag vara orolig? Är det normalt att den går ner sig om ingen använder varmvatten? Eller beror det på att jag stängt av vattnet?

All input tas tacksamt emot...

Per Ola Persson
D daenur skrev:
Hej!

har precis installerat en Nibe F370 och den har funkat bra. Jag har kopplat upp den på nätet så jag kan se lite extra värden och historik enkelt. Nu är jag dock bekymrad.

Jag är på semester, åkte 10/1. När jag kollar historiken ser jag nu att varmvatten topp och varmvatten laddning konsekvent sjunkit sen dess och nu är på ca 35 grader.

Bör jag vara orolig? Är det normalt att den går ner sig om ingen använder varmvatten? Eller beror det på att jag stängt av vattnet?

Hej
Det verkar ju lite konstigt. Jag tror inte den har någon variabel varmvattentemp. Dock så är det ju samma som även gör värmen. Har du sänkt värmeinställningarna också?
Du har Uplink eller Easyserv på den? Då hade ju kunnat se givare och kompressortider osv.

Du har inte aktiverat semesterläge?

Inget semesterläge. Jag kör uplink så jag kan se alla värden även om de inte säger mig så mycket

Har tidigare haft problem med att en säkring slår ifrån, också att en propp för en av faserna gått. Kan det ge liknande problem? Är ju inte hemma och kan kolla tyvärr.

Min Nibe hemma är inställd så att den lär sig hur man använder varmvattnet och anpassar sig efter användning. Den ska alltså inte värma mer än vad som behövs.

tippz tippz skrev:
Min Nibe hemma är inställd så att den lär sig hur man använder varmvattnet och anpassar sig efter användning. Den ska alltså inte värma mer än vad som behövs.
Har du en F370? Jag hittar inga såna inställningar.

D daenur skrev:
Hej!

Jag har haft problem med att vår f370 skickat ut för låg temp på cirkulationsvattnet. Så småningom kom jag på varför, och det som var nyckeln var att temperaturen på varmvattnet (sett i nibe uplink) var låg - typ 45 grader, vilket är 10 grader lägre än förväntat. Det i kombination med rudimentär kunskap om hur pannan ser ut inväbdigt, och hur den fungerar var tillräckligt för att jag skulle lufta pannan. Efter det var allt normalt igen.
Det går tyvärr inte att lufta pannan remote...

S sunqan skrev:
Har du en F370? Jag hittar inga såna inställningar.
Nej, tyvärr, men vad jag sett är i princip alla Nibe uppbyggda på liknande vis?

tippz tippz skrev:
Nej, tyvärr, men vad jag sett är i princip alla Nibe uppbyggda på liknande vis?
Nja.
F370 och de äldre 310/410 har varmvattenberedaren placerad i behållaren för cirkulationsvattnet. Inga stora möjligheter till smarthet där, värmer man upp tappvarmvattnet till 60 grader, ökar tempen på cirkulationsvattnet och vice versa... dessutom vill man ogärna ha för låg temp på tappvarmvattnet pga legionella.

• Gilla
tippz
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.