6 496 läst ·
6 svar
6k läst
6 svar
Lågt tryck på Nibe F750
Hej!
Jag fyllde på klimatsystemet i min flvp igår, det låg på typ 0,2 bar, till 1 bar. Idag har det återigen sjunkit till 0,2 bar. Vad kan det bero på? Är det bara att ringa service? Jag kontrollerade säkerhetaventilerna i samband med påfyllningen, men kan inte se att de skulle läcka igenom.
Mvh
Jag fyllde på klimatsystemet i min flvp igår, det låg på typ 0,2 bar, till 1 bar. Idag har det återigen sjunkit till 0,2 bar. Vad kan det bero på? Är det bara att ringa service? Jag kontrollerade säkerhetaventilerna i samband med påfyllningen, men kan inte se att de skulle läcka igenom.
Mvh
Sitter på expansionskärlet men vet inte exakt var på den modellen. Specialdesignade expansionskärl för att de ska få plats. Eventuellt får man känna med handen på kärlets sidor om den inte syns i skenet från en ficklampa.
Hur fort går manometern upp från 0,2 till 1 bar , går den som ett spjut upp, 2 sakar då , dåligt med luft i kärlet eller läck på blåsan. En del VP har kärlet underst på VP och är ganska platt samt sitter trångt. Det är säkert ett litet rör med en hatt på sidan av kärlet. Bilventilmodell , pinnen trycks till lite lätt , då ska det pysa luft. Släpp ut trycket i systemet till noll , pumpa i luft , rör sig manometern släpp ut mer vatten, trycket på manometern ska vara noll och trycket i kärlet 0,5 bar. Är kärlet trasigt och svårt att komma åt att byta, kan man sätta ett nytt om det finns plats var som helst på returledningen utanför VP
Jag kanske ska återkoppla. Hade glömt bort tråden!
En servicekille kom hit och bytte en av säkerhetsventilerna. Han kontrollerade även expansionskärlet som visade sig vara defekt och blev därför utbytt.
En servicekille kom hit och bytte en av säkerhetsventilerna. Han kontrollerade även expansionskärlet som visade sig vara defekt och blev därför utbytt.
Klicka här för att svara
