SnickarNicke
SnickarNicke: [citat] Låter som en idé. Ja, ett överluftsdon verkar vara en vettig lösning. Nu kan jag placera den på två väggar. Den ena går ut mot ytterdörren och den andra längre in i huset. Hallen är i 90° vinkel och vilken vägg tror ni är bäst?
19 svar · 12,4k läst
B
BobbaFett: När du luftar skall du öppna rejält och låta det spruta en stund.
44 svar · 4,3k läst
B
BobbaFett: Kommer man åt att sota ur sotet som samlas på hyllan där röret går in? Annars vill nog sotaren ha en sotlucka
9 svar · 8,7k läst
·
Göran.W
Göran.W: På sidan 18 finns info om olika brinne vätskor http://www.vgregion.se/upload/Regionkanslierna/Milj%C3%B6samverkan/V%C3%A4rmepumpar/Varmepumpar_web_def5maj03.pdf
14 svar · 8,7k läst
D
dunken: Behöver dra lite kablage ifrån pannrummet till vinden , blir bra rör o dra lite i :)
8 svar · 1,6k läst
K
kent.82: Har uppdaterat min skiss i den här posten. http://www.byggahus.se/forum/biobransle/181358-hjalp-mig-koppla-min-ariterm-biomatic-20-a.html
10 svar · 958 läst
C
copello2: Har isolerat ett förråd om ca 10 kvm och söker tips på bra frisående radiator med termostat / frostvakt. Ambitionen är att ha ett par plusgrader vintertid och sen köra utan radiator resten av året. tack på förhand ! Andy
0 svar · 956 läst
A
adde1979: Hejsan, jag har en gammal contura 300C med en premodul skorsten (installerad 1988), jag skulle behöva ha tips och råd hur jag ska lyfta bort den gamla skorstenen på ett smidigt sätt. Hoppas någon kan hjälpa mig med tips.
0 svar · 1,4k läst
B
BobbaFett: Klart du skall köra vattenburet element, så du får värmen även där från bergvärmen.
1 svar · 675 läst
D
devilspath: Röken går fram, höger, bak och upp i pipan.Jag tror nog inte att spisen stått åt andra hållet och den väger bly dessutom så man orkar inte rubba den.. Men man tycker att dom borde kunna sota ändå med dammsugaren, sen är den väl en massa skit i pipan som måste bort först och främst. Jag får väl köpa ett sotarkit på jula och se hur det går till att börja med. Tack för svaren
3 svar · 1,6k läst
I
ivanm: Radiatorer är väl knappast gratis att köpa sist jag kollade, räkna då in termostater, rör, installation osv. Är inte övertygad om att det nödvändigtvis skulle vara billigare. Däremot skulle jag personligen inte välja en begagnad pump utan en ny.
3 svar · 3,2k läst
pink_painter
pink_painter: Jag hittade burken med pannkitt och la på nytt igår. Problemet är att det tyvärr behövs, men nu har jag fixat det som sagt. :)
6 svar · 5,1k läst
G
gunnar blomkvist: Ca kostnad per m2 för installation av golvvärmeslingor inkl växlare. I utrymmen på ca 10 m2. Rören skall installeras på plastsnäppen skruvade i underbetong sedan flytspacklas in Någon som har ett ungefärligt pris
0 svar · 1,2k läst
T
tuut: tack :-)
2 svar · 1,1k läst
K
Kakelfog: Frågan är nog inte aktuell längre med tanke på när tråden skapades :) Men om någon undrar så finns inte längre konverteringsstödet. Även stöd från direktverkande el till bergvärme slutade gälla årsskiftet 10/11
4 svar · 7,6k läst
P
piloten: Nej det stämmer, det blir en övergång till G20 på fördelaren. Jag har använt klämringskopplingar på pexen. På kopparrören har jag klämringskopplingar samt lödning för att hålla nere kostnaderna. X16 är väldigt smidig att dra upp till radiatorerna genom golvet. LK har färdiga fixturer där man kan justera CC avståndet så att det passar till dina Purmo radiatorer. Dessa har ju
3 svar · 8,7k läst
J
Josth: Finns väldigt många stugor utmed den halländska kusten, och frågan gällde trakterna kring Halmstad. Rekommenderar ett besök där under soliga sommarveckor! När det inte är soligt kan det dock regna väldigt kraftigt så regnställ och stövlar bör ingå i packningen för säkerhets skull. Torup i Halland brukar ofta ha regnrekordet.
16 svar · 5,6k läst
P
Pärran: [citat] Funkade perfekt. Tack för hjälpen! Mattias
5 svar · 1,6k läst
·
Nimajneb
Nimajneb: Vår ctc panna kör cirk pumpen några minuter varje dag under sommaren, någon som kan detta måste ju ha kommit på att detta är bra för pump o värmeslingor.
8 svar · 10,2k läst
Nimajneb
Nimajneb: Jag hade valt en luft-luft vp, braskamin och ev några mobila elektriska radiatorer. Jag skulle trots detta se till o tömma vattenledningarna på vintern.
7 svar · 4,5k läst
B
beginner: Äntligen färdigt det tog sin tid men nu är installationen klar av min cream kamin kan inte säga annat än att jag är väldigt nöjd med effekten på kaminen både vatten samt strålningsvärmen fungerar klockrent måste bara tacka för all hjälp jag fått i detta forum utan alla tips jag fått härifrån skulle jag aldrig lyckats koppla in allting själv så tack tusenfalt än en gång :)
11 svar · 7,8k läst
B
beginner: Hahaha fick en begagnad pump av en granne döm till min förvåning det satt en vit rulle i den vilket det inte gjorde i min icke fungerande pump hahaha tack för hjälpen :)
6 svar · 9,7k läst
K
kallemannen: Undrar vilken skillnad det är om man kör på andra hastigheter än läge tre? Varför finns det då tre hastigheter att välja på? Mvh:S
10 svar · 3,2k läst
F
freddy78: sitter i funderingar att lyckas koppla in våran gamla vedelda "köksnora" vedeldad spis typ som var inkopplad gammalt tillbaka med värmepannan som satt tidigare med den nya pannan som tidigare ägare monterat dvs en fokus pv-13 med vattenburna element o vattenburen golvvärme i vissa delar av huset saken är den att noran var inkopplad på den gamla pannan med nån form av cirulationspump va ja
0 svar · 2,8k läst
GK100
GK100: Kan du stänga shunten dvs värme avstängd får du ungefär samma effekt som om det funnits kranar där.
21 svar · 35,2k läst
P
DIY_freak: Elda som bara den och kläm in murbruk eller fog i sprickan och sluta elda så den sjunker ner och tätar sprickan? Självpressande fog :P
4 svar · 2,3k läst
Nimajneb
Nimajneb: En värmepanna håller 25-30år och det är helt naturligt att det är dags att byta och naturligtvis skall du ersätta denna tillsammans med en luft/vatten vp eller bergvärme. Du kan välja att behålla din luft-luft alt sälja den. Vad du än gör, ta inte bort det vattenburna systemet, gör i framtiden huset svårsålt alt att värdet sänks markant.
5 svar · 2,8k läst
I
irover: kontaktor 3 fas skiftande mellan nät och generator. spole styrs av nätspänning med fördröjningsrelä för att invänta stabil spänning. skiftar automatiskt till nätet när strömmen kommer. Motorn stannas via ett separat tidrelä. Uppstart likaså, nätspänningen faller, kontaktor släpper, motor startar.
4 svar · 11,7k läst
P
Pucco: Nu blev det nog lite fel. Det går väl åt 1,3 kWs att värma 1 m3 med 1 grad. Alltså 1300Ws/3600=0,36Wh/grad densitet för luft 1,3 kg/m3 specifik värmekapacitet för luft 1,0 kJ/kg * K 1J(joule)=1Ws(wattsekund)
5 svar · 3,2k läst
X
xl15: Det sitter ett vanligt 18 liters expansionskärl i pannrummet. Kan inte tänka mig att jag skulle ha 180 liter i femtontalet element och tillhörande rör.
9 svar · 4,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.