Hej!

Blev med vattenburen värme i farstun och tvättstugan när vi köpte huset för 1.5 år sedan.

Efter VVS-jobb ger inte golvvärmet i tvättstugan någon värme. Gissar på luft i systemet, om inte motorn hakat upp sig.

Försökt hitta hur man luftar det men är osäker. Någon som vet och kan guida mig?
Se bild. Det är en grundfos-pump.

Som alltid, tacksam för ev. hjälp! d^_^b

golvvarme.jpg

Någon bild ser jag inte, men det ska finnas en avluftningsnippel vid högsta punkt i systemet, dvs över golvnivå. Ser antagligen ut ungefär som avluftningen på ett element.

Tac för svaret. Bilden kommer här, lite strul med rättigheterna på dropbox.

154eb2f

Ser inte självklart var det är man luftar... :/

Kan inte riktigt se att det finns någon luftningsnippel där någonstans, den ska sittta på högsta punkten. Finns ingen högre punkt i systemet? Annars kanske det är dags att sätta in en luftningsnipppel.

Ett litet förtydligande, det sitter en genomskinlig slang i vänsterkanstern som är ca. 10 cm. lång.
Är det någon av muttrarna innan den man ska vrida på må tro?

Det ser inte ut som någon avluftning där, nej. Det är golvvärmeslangen som går ner i golvet, antar jag?

Uppe i vänstra delen av bilden ser man den genomskingliga slangstumpen. Ca 10 cm, änden slutar i "luften".
Gissar att detta är för avluftning, men hur man gör, är en bra fråga. Får väl i värsta fall börja pilla imorgon med en skiftnyckel. =)

jag ser ingen bild på din.....

Kan inte se bilderna men där den genomskinliga slangen sitter ansluten borde det finnas en luftnippel som du kan lufta med en luftningnyckel, precis som på en radiator.
Om du tappade ur systemet vid vvs-jobbet hoppas jag att du stängde av pumpen, för den mår inte bra om den går torr.

Du får ta en bild på änden på slangen och visa oss. Dessutom bör då då placera slangen så änden på den är högst upp. Eftersom slangen är genomskinlig bör du också kunna se om du ser en vattennivå någonstans i den.

golvvarme_luftning.jpg

NU
ska bilden vara synlig. Luftningsslangen till vänster. Vad skruvar man på nu då??? ;)

Krilleman
På själva nippeln där slangen är ansluten skulle jag säga, ska räcka med att släppa ett 1/2 varv innan vattnet/luften ska börja komma....

Nejnejnej, skruva inte där, om du verkligen inte vet vad du gör. Annars finns risken att du får stänga av, tömma, ta loss, lägga på ny gängtätning och dra åt igen.

Om slangen är till för luftning sitter antagligen luftningsnippeln i änden på slangen, den var bara 10cm har jag för mig du skrev. Kan vi få se änden på den? Eller menar du att slangen är helt öppen i änden? För isåfall är det nog som krilleman säger.

Redigerat:
Tack Krilleman!

Det funkade kanon som du, tack till dig och ni andra i tråden för hjälpen! =)

Krilleman
Planpackning bakom. Super att det funkade! d^_^b

Har själv råkat på dessa några gånger...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.