Har i dagsläget en Rexovent RDAC med 15 år på nacken.
Vill byta ut den men vet i princip ingenting om marknaden och googlingar ger mig bara två tillverkare (Heru och Fläktwood) så det känns inte som om jag har direkt grepp om marknaden.

Därför; vad rekomenderar ni att jag byter ut min Rexovent RDAC mot, bästa vore om man enkelt bara kunde lyfta in en ny låda, koppla på rören och köra. ;-)

Andra saker man bör tänka på när man byter ut sin Rexovent?

Vad är fö förväntad livslängd på en Rexovent?
 
Jag vet ju inte vad specifikationerna på ditt aggregat är men
titta på Fresh Renovent M300 (finns andra storlekar).

Låter kanske som reklam, men jag tycker att den efter drygt ett år har funkat klockrent i mitt hus.
Är dessutom litet och nätt map inbyggnadsmått.

//KoW
 
Ok, låter bra, har den inbygd värmeväxlare också?
Kan du stänga av eller "dra ner" på värmen (så att man kan köra den på sommaren också)?

Det är ett av kraven jag glömde skriv i originalposten - att den skall gå att köra sommartid (så helst elektronisk justering av värmen).
 
frinken skrev:
...har den inbygd värmeväxlare också?...
Jo det är ju det som är tanken med FTX ;)
Siffrorna varierar mellan 85% och 95% temperaturverkningsgrad.
Säljs i bl.a. Holland och England, och siffrorna varierar beroende på marknadsföringskultur.

frinken skrev:
...Kan du stänga av eller "dra ner" på värmen (så att man kan köra den på sommaren också)?...
Kan förses med s.k. sommarbypass, dvs att luftströmmen tar en genväg förbi värmeväxlaren.

Jag har inte köpt en så'n själv. Tycker inte att det behövs. Man kan ju alltid öppna ett fönster.

För övrigt kan man ställa in luftmängden som ventileras helt obegränsat.
Finns en omställare med tre lägen. Varje läge kan konfigureras fritt.
Min är konfigurerad så att läge 2 ger normal luftväxling enligt byggnormerna (injusterat vid OVK-besiktningen), ettan ger halva flödet och trean det dubbla.
Eftersom vi bara är två personer i hushållet kör vi på läge ett.
Frisk och fräsh luft i alla rum och duschrummen och handdukar torkar ut snabbt.

Och så en länk (men nu är vi väl snubblande nära reklam :():

http://www.fresh.se/ventilation/sv/aggregat/fresh-renovent-m300v-r.php
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.