N
Noseone: Vi har gnosjö ute på landet å de har varit jättebra. Atlas har jag inte provat bara såg bruksanvisningen via Rustas hemsida.
4 svar · 5,1k läst
pink_painter
pink_painter: Tack för all info och bra förklaringar Josth!
16 svar · 5,8k läst
Immobil
Immobil: Ska du invänta det, kommer du aldrig till skott. :D Det är inte så farligt att byta vatten vid behov. Ibland behöver du kanske inte tömma hela systemet för att fixa ev. defekter. Det är det värre, om du ständigt behöver fylla på systemet. :wow:
1 svar · 774 läst
B
bränski: svårt att värma upp utan någon isolering undertill, men ett eller två konvektor elemet som skickar runt luften hade jag satsat på...
1 svar · 3,4k läst
B
BigGitt: I sovrummet vill man KANSKE ha. Men om allt funkar. Varför köpa?
7 svar · 972 läst
Krilleman
Krilleman: Nej, ingen som helst betydelse, montera på det lättaste sättet!
2 svar · 1,0k läst
K
kaka84: Har läst i någon tråd här på fourmet attför låga glykolkoncentrationer kan göra att systemet rostar. Hade jag varit i din sits hade jag kört rent vatten i systemet i stället. För du har väl inte tänkt att låta systemt vara så kallt som minusgrader? Blir ju bara bökigt nästa gång du tappar av systemet om du har glykolblandat. Då har du 750 liter till du ska ta vara på. Hur kul
1 svar · 3,7k läst
F
Fixartanten: Rusta säljer följande oljefyllda radiatorer av märket Atlas: 1.000 watt, 400 volt och 1050 x 550 x 60 mm. Pris 639:-. Det mycket låga priset gör mej tveksam till kvaliteten. Är Atlas element tillräckligt bra för ett köp?
18 svar · 2,8k läst
B
BobbaFett: Om du vill lägga ner lite jobb så går det ju att byta ut insattsen till en vattenmantlad insatts, men jag vet ju inte hur ditt övriga värmesystem ser ut. Är det vattenburet går det ju med en acktank att värma hela huset. Då går den mesta av värmen till vattnet istället för ut i luften, men det kommer fortfarande att spridas en härlig värme runt kaminen.
2 svar · 1,5k läst
slacker
slacker: Köpte själv Woods DS-15 till vår källare och kan absolut inte klaga på hur mycket vatten den tog - Däremot så är ljudnivån absurd och den låter väldigt mycket. Till och med till övervåningen. Mer om detta i denna tråd: http://www.byggahus.se/forum/ventilation/176984-hogljudd-woods-ds15.html För värme i mitt fall drar jag in ett par nya Purmo radiatorer efter väggarna samt
6 svar · 3,9k läst
CHEMAS
CHEMAS: Ah ok. Jag kapade upp mellan golvstockarna eller vad det nu heter och fyllde på med ny kutter, utan kalk då kalk tydligen ger näring åt äkta hussvamp och det vill jag inte ha. Men men. Jag la tillbaka golvet och la på 21x120 råspånt som är billigare än glespanel. la i plåtar och slängde på ett H6 masonite undergolv då jag ska ha vinylgolv. råspåntläggningen va jobbig och jag
4 svar · 3,9k läst
Majgårdarna
Majgårdarna: [citat] Ja men inte mer energi än om du haft en högre temperatur ...
18 svar · 16,8k läst
L
Laila N: Jag har köpt en spikassett av svensk spisteknik. Jag har inte gott att säga om dem. Svensk spisteknik efterlåt mig med en spiskassett dar inte kunna eldas i, och har nu stamnät mig till tingsrätten da jeg inte vill betala. Svensk spisteknik skal have 2630kr i timen. Svensk spisteknik skriver for mange timer i fakturaen. De var hos mig i 1 1/2 time men har skrevet 8 timer av 2630kr. Jag vill
1 svar · 3,9k läst
J
Josth: Kan finnas olika pristariffer med olika fasta avgifter och lägre/högre rörligt pris. Behovet av spets-el skiljer sig också ganska mycket mellan Skåne och Norrland. Mycket beror då på hur hög anslutningsavgiften blir. Fördelen med F370+FJVM220 är obegränsad varmvattenkapacitet i huset. Annars ligger max på ca 200-250 liter 40-gradigt vatten.
2 svar · 2,5k läst
R
roli: När det gäller expansionskärlet så gäller följande siffror som riktlinje för de olika expansionstyperna: 10% av systemvolymen (summan av alla ingående vattenvolymer) vid slutet system och 5% vid öppet system. Om 50 liters kärlet avser ett slutet exp-system så är det förlitet utan att veta din totala systemvolym.
2 svar · 1,3k läst
Locke
Locke: Så nära väggen jag kom åt att fräsa. Minns inte på rak arm men kanske 140-170? Den golvregel som är närmast väggen kommer dock typ 30 mm från väggen i mitt fall.
3 svar · 2,6k läst
O
Ottsjön: Hej! Vi funderar på att dra in bergvärme och kombinera detta med golvvärme (ovanpå befintliga golv) i ett 70-talshus med krypgrund. Vad ska vi tänka på? Ska man alltid ha plåtar under värmeslingorna oavsett avstånd mellan slingorna?
0 svar · 975 läst
M
manordlund: Jag fick tag i en tysk kopplingsanslutnings instruktion. Men det är lite halvsvårt att förstå ändå. Någon som är bekant med tyskan ? All hjälp är välkommen.
5 svar · 2,5k läst
·
M
Missionären: Vattenmantlad braskamin och luft/vattenpump då...?
4 svar · 830 läst
P
PlutonB: Har sent omsider fått tummen loss och luftat golvvärmen nu, tack för tipsen, funkade fint! För den som hamnar här och har samma undran som jag så vill jag tillägga att det som ska vridas på vid 4:an är den översta "muttern", med en skiftnyckel eller liknande.
2 svar · 15,0k läst
·
V
ValterP: Om den är lätt... gör en platta som bär på bjälklag. Om tung... Rådgör med byggare, ingenjör, om bjälklaget kan bära. Annars fundament ned till stabil mark. Se till att ugnen inte knölar mot väggar. Flexibel anslutning till utlopp. Valter Isander
2 svar · 3,6k läst
M
Mäster: 6 st/ m2 borde ge 33 cm mellan varje
3 svar · 1,8k läst
E
exerg: Att byta slussvingar innan du löst dragproblemet är inte lösningen. De nya vingarna blir fort stela som pergamentpapper då de får för mycket rök på sig .Draget i pannan skall vara såpass att du i princip skall kunna öppna vedluckan utan att det ryker in. Inrikta dig på att få drag i pannan .Sota ur pannans rökkanaler och få bort sotet som sotaren troligen lämnat kvar i kröken där
12 svar · 9,4k läst
Krilleman
Krilleman: Vedeldarens bästa vän är det öppna expansionskärlet, andra värmesystem är inte lika känsliga och klarar slutna kärl lite bättre. Personligen har jag 3,6m³ ack och 250L öppet kärl svetsat av ett 600 RFR rör. Skulle vilja ha större men plats finns ej till mer.
7 svar · 17,8k läst
D
daugaard: Hur lång tid tar det att köra ur fukten ur plattan med en sån då?
6 svar · 5,4k läst
C
Carvp: Hej jag undrar om någon har haft problem med att fläkten för förbrännings luften går hela tiden i kaminen fast jag eldar ved.
0 svar · 1,9k läst
C
Carvp: Hej jag undrar om någon har haft problem med att fläkten för förbrännings luften går hela tiden i kaminen fast jag eldar ved.
0 svar · 1,2k läst
H
Hogart: Jag ska bygga ny kåk på landstället. Jag tänker lägga massivt trägolv på el-golvärme. Golvet kommer att ligga på golvblälkar av trä och planken limmas på golvspån. Slingorna ska ju ligga tätt under golvspånen men det mått jag inte hiyyay någonstans är rekommenderad max tjocklek på spån+plank. Någon som vet eller någon som lagt ett liknade golv och har en åsikt i frågan?
0 svar · 1,4k läst
Krilleman
Krilleman: Intryckning inga problem, bara den inte är "veckad"
2 svar · 1,4k läst
Krilleman
Krilleman: Hela primärsidan gäller det! Alltså alla rör fram till växlaren som är fjärrvärme! Även efter inkommande kulventiler.
6 svar · 2,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.