Vid 2 tillfällen har högtryckspressostaten löst ut och vid senaste gången sänkte jag förskjutningen till 0 (från +2) och jag kör på värmekurva 5 tror jag det var.

Efter ett par dygn med förskjutning 0 så blir inte varnvattnet varmt (vilket inte har ngt att göra med förskjutningen om jag fattat det rätt). Dock har inte pressostaten brytit sedan jag ändrade förskjutningen.

Vad finns det mer att kolla? I manualen styår det att man ska kolla köldmesiet, men det lär väl inte vara felet? (Pannan är inte 2 år än)

Någon som har förslag på vad som kan vara fel? Har ringt installatören som skulle återkomma.....

Det som beror på att högtryckspressen bryter är att kondenseringen i köldmedie systemet inte blir av med sin energi. Dvs att du har för dålig värmeväxling mellan köldmedie sidan och vatten sidan.
Vet ej hur dessa frånluftspumpar är uppbyggda idag med de äldre som jag har servat så gick kondenserings slingan i vatten tanken och när detta fenomen uppstod så var det tätt i slingan och det enda att göra åt det är att byta ut värmepumpen.
Om man kollar på s.2 http://www.nibeonline.com/pdf/639268-5.pdf så ser det ut som att kondensorn sitter separat så troligtvis har du ett sil/smutsfilter som sitter innan värmeväxlaren, innan eller efter circkulations pumpen. som kanske behöver rengöras för att du ska återfå korrekt vattenföde igen över växlaren.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.