L
largab: Jag diskuterade detta med personer som bestämde för 4-5 år sedan. Då sa de lika dant. 2 års frist om det är en primär värmkälla. 8 års frist kunde man få om man bara eldade 2-3 ggr per månad typ. Då gav jag upp och har accepterat det som det är. Min kommun (Linköping) har förhandlat ned kostnaden, så vi betalar ca bara 428:-/gång.
1 svar · 1,6k läst
L
Linjebuss: Ahh.... Värme inne igen... 20-22 grader i rummen... så skönt. d^_^b Värkade som påfyllnad av förtrycket va det som löste det. Dock inte hunnit kolla expansionskärlet än. Dock så hittade vi nu även annan bov i drammat. Shuntventilen till slingan i badrummet som varit riktigt kalt öppnar inte som den ska, fastnar i nästan stängt läge. Så där ska vi fixa reservdelar i veckan så vi
18 svar · 5,7k läst
Elkludde
Elkludde: Troligen inte,går det möjligen att gå upp nya 15 eller 20 rör så funkar det sen
3 svar · 950 läst
M
magnusj: Vi bytte våran direktverkande el mot vattenburen jordvärme. Lätt den bästa investering vi gjort! Detta i ett hus byggt på 1700-talet, så rördragningen var ingen lek... Andrahandsvärdet är egentligen ointressant för oss, då vi planerat att bo här länge. Men man ska inte underskatta den ökade komforten från ett vattenburet element jämfört med ett el-dito. Det känns som att en
16 svar · 6,7k läst
A
Avbytaren: ja det såg riktigt bra ut
2 svar · 12,4k läst
L
linglof: Lordi: Rören som går genom vardagsrummet är inte klamrade. De sitter fast i golv/tak, jag misstänker lite att det är takets fästning mot rören som gör att det knäpper en del också.
5 svar · 7,8k läst
U
uno83: Får kolla med fastighetsskötaren. Jag kan inte vara den förste som vill göra dylik operation.
3 svar · 2,8k läst
·
J
jeriko69: Hej! Vi har en Ariterm Biomatic +20 Pelletspanna med plattvärmeväxlare för tappvattnet. Värmen i tappvattnet har successivt blivit sämre, vi får ut maximalt mellan ca 40- 50 grader om vattnet får rinna bara en liten stund. Det sitter också en flödesvakt på varmvatten-sidan innan blandaren som gett upp, men har kopplat bort den tror inte den har nåt att göra med värmeförlusten.
0 svar · 11,6k läst
·
B
Bengt64: [citat] Så vitt jag förstått så skall man inte stänga av c-pumpen innan avluftning, för hur får man då ut ev luft som ligger och "pyrar" i något krök i rörledningen innan den når avluftvenilen? :S Själv låter jag c-pumpen gå när jag avluftar och detta har ju funkar bra.
62 svar · 16,5k läst
Krilleman
Krilleman: Jag kan inte mer än hålla med, jag har alltid rekomenderat LK och kommer forstätta göra det...
1 svar · 1,2k läst
M
Missionären: gutt, tackar
13 svar · 2,4k läst
S
StHö: Har en vattenburen handukstork som skall kopplas in på radiatorslingan. Ledningarna kommer i taket så jag undrar om man kan sätta ventilen RFA38/VBB i ovankant på torken eller om den måste sitta i nedankanten. Länk till ventilen: http://www.mma.se/produkter/etthaalventiler/etthaalsventilrotventil-rfa-38vbb.aspx
0 svar · 1,0k läst
ceson
ceson: Det är svårt med generella svar då det är sotarn som bestämmer, men "min" sotare hade inga problem med att två pipor av sex glidgjutits. Här flyttades också ingången till pipan i väggen ingen sotlucka monterades men jag har sotlucka på anslutningsröret till kaminen som vedklyven skrev. Min rekommendation är att prata med sotaren så allt blir "rätt" till besiktningen;)
4 svar · 1,6k läst
P
PST: Det "urgamla" sättet att inte för mkt CO bildas är att titta på glöden. Finns det blå "sticklågor" så avges det CO. Dvs man stänger inte spjället förrän dessa försvunnit.. men nuförtiden finns ju också CO -detektorer...
5 svar · 4,9k läst
MathiasS
MathiasS: [citat] Jag tar tillfället i akt att citera mig själv, ett 7 år gammalt inlägg. Det är lika sant idag som då. Det är lätt att fastna i tekniska detaljdiskussioner om trevägsventiler hit och scroll dit. Det har en försvinnande liten påverkan på slutresultatet i praktiken.
19 svar · 14,8k läst
J
Josth: Fläkt är bra för att få tvätten att torka. Att bara tillföra värme/varmluft för torkning kräver normalt hög ventilation också. Detta drar energi. Bättre då att dra ner på ventilationen till ett minimum och sätta in en kondensavfuktare med en liten kompressor som avfuktar samt ger viss mängd värme. Varje liter vatten som kondenseras i hinken tillför ca 0,72 kWh gratis extra
3 svar · 4,2k läst
V
växelventil: Hej ser att det står DEM på spec.Om det det inte fattas kopplet till radiatorerna så är väll det du får köpa men dom kanske du redan har?Du tittade inte på thermias linksystem för själva styrningen.
8 svar · 1,3k läst
Göran.W
Göran.W: En platt skorsten är omöjligt att sota ordentligt iom man inte får i så stor viska som tar hela rök kanalen iom den är platt.
4 svar · 763 läst
J
johanpelle: Med insatsrör förlorar man fördelen med en varm skorsten. Ska man ha huset länge är det bättre med glidgjutning..
10 svar · 5,7k läst
V
vedklyven: det enda raka e att ta kontakt med din sotare och få bestämda besked vad som gäller på din ort. har själv en skorsten som ej är över nock som är godkänd.....
9 svar · 2,4k läst
E
Elias07: Jaha....måste vattnet värmas??? ;) Jo, tanken är att borra och installera bergvärme....som då ska bli den nya värmekällan. Till detta ska det under riktigt kalla perioder (och som mysfaktor) eldas lite i den befintliga vedkaminen. Och dyrt?? Jo, det räknar jag med att det är.......finns det nåt som är billigt när det kommer till renovera gamla hus, eller bygga nytt?? :(
6 svar · 886 läst
T
thomasx: Inga fler erfarenheter eller tips om fler alternativ än conrads produkter?
6 svar · 2,3k läst
V
växelventil: Ventilen sitter i botten på ditt expansionskärl kan vara ett svart plastlock som sitter där,Där kan du kolla vilket förtryck du har.Men har du kollat så att du inte har luft i beredaren.Om du låter pannan gå upp till 80grader så kan du lufta genom att lätta på trycket på säkerhetsventilen några gånger och se om det kommer ut luft.Vet du hur stort kärl du har 18L eller 25L
10 svar · 5,2k läst
D
drakhenke: det senare
1 svar · 819 läst
D
1 svar · 819 läst
B
BobbaFett: http://www.ebay.co.uk/itm/Digital-Blue-LED-F-C-Thermometer-Auto-Car-Meter-3m-DS18B20-Sensor-55-125-/350502013422?pt=UK_BOI_Electrical_Test_Measurement_Equipment_ET&hash=item519b8c49ee Finns även med röda siffror, fungerar bra men hoppar några tiondelar i taget men vad spelar det för roll i detta sammanhanget.
3 svar · 774 läst
I
InsidersUnited: Titta på din utegivare först, dels att den visar rätt, dels att den inte sitter "i solen" på väggen.(kostar inte mången hundralapp att byta) Fortsätt sedan med det enklaste först. Tror inte din gv slinga från den pumpen har kapacitet att höja din temp på det vis du beskriver. Styrningen till gaspannan skulle jag titta på
25 svar · 3,5k läst
B
BobbaFett: Har du räknat på hur mycket effekt du behöver för att värma rummet och hur mycket effekt du får ur ett element i den storlek du vill ha? Du skriver inte heller om det är vattenburet eller el element du vill ha.
7 svar · 13,5k läst
J
Jobo123: luft/luft!
2 svar · 2,3k läst
GK100
GK100: Du ska ju använda en blandningsventil av samma typ man brukar ha efter VVB, men med annat och lägre inställningsområde. Det blir en bra och enkel lösning där bara pumpens drifttid varierar med effektbehovet.
8 svar · 1,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.