Tänkte höra om nån har någon aning om hur många kwh som åker ut genom skorstenen när man eldar?
Jag eldar i en Orlan 25 med ett 200mm 8m långt rör.
Nu har jag en idé om att sätta i ytterligare ett rör inuti skorstenen. Det nya röret blir i så fall 150mm.
Detta inebär att det blir ett utrymme på 25mm mellan rören.
Om jag då skulle sätta en fläkt på taket som blåser luft genom detta utrymme och ut i källaren så borde jag kunna värma källaren enbart med värmen som kommer från skorstenen.
Att rökgaserna blir kylda spelar väl ringa roll då rören är syrafasta.
Är det nån som har koll på hur mycket man skulle kunna få ut?
Draget borde väl inte påverkas då man har fläkt på pannan?
Vad tror ni om idén?

Tror att risken för att "suga" in rökgaser i huset är överhängande här, vilket kan leda till stora halsoproblem..

Har du koll på vilken rökgastgemp du har? du ska ha minst 80 grader en halvmeter ner
i skortstenen för att undvika kondens..

Där har du en poäng... kan i och för sig sätta fläkten på vinden så borde jag lösa det problemet.

Kondens är inget problem då rökröret är rostfritt.

Det går säkert att återvinna en del värme på det viset. Jag är tveksam till om det räcker för att värma källaren om den inte är mycket liten. Även om du tar tilluften på ett ställe långt ifrån det nya rökutsläppet så kommer den gamla skorstenspipan att användas för tilluft. Jag tror att det kommer lukta i källaren.

Erik

Kondens är inget problem då rökröret är rostfritt.
Kondensvatten som bildas i en skorsten innehåller en hel del svavel, vilket med tiden faktiskt
tom kan ta kol på rostfritt stål. Se till at skorstenen är ordentligt isolerad..

kan i och för sig sätta fläkten på vinden så borde jag lösa det problemet.
Kommer du kunna lösa det utan att släppa ut för mycket värme i vindsutrymmet, med kondens som följd även där..

Är inte min mening att låta som en pesimist, men jag tror att du har mycket lite att vinna på dina planer.

Som tilluft för pannrum kanske men är tveksam att de räcker att värma källaren, Har läst nånstans om att du får ut ca 3 kW från en 30 kW panna om du sänker rökgastempen från 200° till 30° el liknande men pannan brinner ju inte dygnet runt utan bara några tim/dygn..
Man ska nog inte ta tillluften från toppen på skorsten då är det stor risk att man får in rök..
Har sett nån pelletspanna från österike som hade en skiss på sådan skorsten, Den pannan va även utrustad med rökgaskylare o man skulle helst ha golvvärme för att få ner rökgastempen maximalt.. Där behövdes bara typ avloppsrör av plast som skorsten då rökgastempen va så låg, Tilluften togs in på gaveln på huset o via yttervinden innan de anslöts till pipan ner till pannrummet..

Tycker att det borde vara linjärt, dvs om vi antar att rökgasen från början håller 1000° och vi sänker till 200° så borde vi bara tagit ut 80%, sänker vi till 0° (för enkelhetens skull) borde vi få ut 20% till dvs 6kW.

Om man då räknar med att vattnet i röken kondenserar ger det en hel del till. Många större pannor körs så att rökgasen kondenserar...

De som vet mer om vedpannor får gärna kommentera, men en vedpanna kan väl ha uppåt 90% verkningsgrad? Om en rökgasvärmeväxlare kan ta vara på hälften av förlusten för att värma källaren så kommer drygt 5% av pannans effekt att tillkomma källaren. Effekt som annars skulle ha gått till spillo. Den nödvändiga effekten för att värma källaren måste väl vara mer än 5% av husets värmebehov? Det kanske räcker för att hålla varmt medan man eldar, men däremellan kallnar det.

Jag tror inte att det är linjärt. Nära elden sker mycket värmetransport genom strålning. Dessutom är inte specifika värmekapaciteten konstant.

Erik

Om jag värmer mina tankar (2300) från 40 till 85 så har jag fått ut 167 kwh om jag fattat rätt. Vilket med 80% verkningsgrad borde bli att pannan totalt levererat 208 kwh. Detta tar mig cirka 6 timmar och innebär att 41 kwh gått rätt ut i skorstenen vilket blir lite knappt 7 kwh varje timme jag eldar. Med tanke på att jag eldar en gång om dagen nu och gör av med cirka 2/3 (ungefär 100 kwh) av varmvattnet om dagen nu så skulle jag kunna elda varannan dag istället för varje så länge utetempen ligger på samma som nu.

Redigerat:
Om jag drar ett rör i schaktet från källaren upp till taket och ansluter det till källarens tilluft och sen uppe i skorstenens "mellanvägg" och sätter en sugande fläkt på skorstenens nedre del?? Förstår ni hur jag menar?

Jag förstår inte hur du kommer fram till 167 kWh. Det brukar vara 4,18 kJ/kgK specifik värmekapacitet för vatten. 2300 kg och 45 K temperaturökning ger 433000 kJ eller 120 kWh. Då skulle mad ditt resonemang 30 kWh gå ut med röken. 5 kW i medeleffekt således. Det kanske går att ta vara på en del av förlusten, men du får ju i så fall bara värme till källaren medan du eldar. Om jag förstår dig rätt så tänkte du använda nuvarande rökrör till tilluft. Det finns väl risk att det drar med sig oönskade föroreningar in i huset. Det lär inte vara omöjligt, men frågan är om det inte blir mycket jobb för resultatet. Lycka till om du försöker.

Erik

har hört att det är 1,61 kwh per 1000 liter vatten och grad. kanske har fått fel siffror.
men 30 kwh är ju ändå 25% av 120 kwh vilket även skulle innebära en minskad vedanvändning med kanske 10% samt att tvätten torkar mycket fortare om man får varmare under tiden man eldar. (frugan glad måste ju ändå vara den bästa besparingen) ? För även om det bara blir varmt när man eldar så håller ju källaren värmen ganska länge, bara i pannrummet med dörrn stängd blir det kanske 35 grader när jag eldar och efter ett dygn så ligger det på 25 ungefär. och då är det bara spillvärmen från stosen som värmer där.

Blir frugan glad över att det kommer stoft från den gamla skorstenskanalen på kläderna då?

hahaha troligen inte.men det går ju att sota den plåtren.

På alla nyare industripannor har man ju någon form av kondensor
som tar igen värme från rökgaserna .

Dessa pannor eldas kontinuerligt och kondensorn stängs av
vid driftstörning /nedeldning för att ej sota igen .

Om du tar inluft från kallvinden så är det ingen risk för sot
i källaren och på köpet får du ökad luftväxling på vinden .

Det finns ju annars färdiga satser att montera mellan pannan
och skorstensanslutningen på www.varmekramarn.sed^_^b

Ska bygga en sådan själv .

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.