1 331 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
3 sorters golv. Planer på golvvärme
Vi har en villa från -35. Rummen vi hade tänkt lägga gvärmen i är.
Farstu på 6 kvm, hall på 9kvm öch ett rum på 12-15 kvm. Källare under hall och rummet.
Farstun har en plastmatta överst resten vet vi ej,
Hallen har plastmatta och under en skiva (board kanske dem heter,
liknar skivor som är på baksidan av hyllor) och under denna skiva finns det nog trägolv.
Rummet har trägolv.
Vi vill göra det enkelt och smidigt Rummet och hallen har radiatorer som gvärmen är tänkt att kopplas till, (och en "hjälppump" vad ni yrkesfolk kallar pumpen för).
Trägolvet vill vi inte fördärva med fräsa spår eller skruva i det.
Klinkers på golvet och min "snabba lösning" med att kunna lägga rören i samma massa som klinkersen verka gå upp i rök.Roret kommer att stiga upp från massan, Finns det något galler man kan lägga som håller röret på plats. ???
Har hört att det går att lägga klinkers på plastmattor, men rummet som har trägolv, vad kan man lägga för att skydda trägolvet?(Foam?)
Vad gäller egentligen angående måttet mellan röret och klinkersen,var går gränsen till att det börjar spricka och vad mer som kan hända?
Vi tänkte använda 12 mm rör, vad gäller avståndet mellan rörlängderna?
Komfortvärme och totaluppvärmning är det samspel mellan röravstånd och vattentemp.?
Vill någon ge mig svar på dessa frågor så är jag tacksam.
Farstu på 6 kvm, hall på 9kvm öch ett rum på 12-15 kvm. Källare under hall och rummet.
Farstun har en plastmatta överst resten vet vi ej,
Hallen har plastmatta och under en skiva (board kanske dem heter,
liknar skivor som är på baksidan av hyllor) och under denna skiva finns det nog trägolv.
Rummet har trägolv.
Vi vill göra det enkelt och smidigt Rummet och hallen har radiatorer som gvärmen är tänkt att kopplas till, (och en "hjälppump" vad ni yrkesfolk kallar pumpen för).
Trägolvet vill vi inte fördärva med fräsa spår eller skruva i det.
Klinkers på golvet och min "snabba lösning" med att kunna lägga rören i samma massa som klinkersen verka gå upp i rök.Roret kommer att stiga upp från massan, Finns det något galler man kan lägga som håller röret på plats. ???
Har hört att det går att lägga klinkers på plastmattor, men rummet som har trägolv, vad kan man lägga för att skydda trägolvet?(Foam?)
Vad gäller egentligen angående måttet mellan röret och klinkersen,var går gränsen till att det börjar spricka och vad mer som kan hända?
Vi tänkte använda 12 mm rör, vad gäller avståndet mellan rörlängderna?
Komfortvärme och totaluppvärmning är det samspel mellan röravstånd och vattentemp.?
Vill någon ge mig svar på dessa frågor så är jag tacksam.
Har hört från "yrkesfolk" att radiatorn man tar bort och längden på röret man sätter dit är inte jömnbördiga. Dvs att rörets längd behöver mer effekt.
Även att om du har båda modellerna på samma pump så kommer effekten att hamna på radiatorn.
så man får inte den värme i golvet som var tänkt.
Gissar på att det finns en balansgång som kanske är svår att hitta.
Även att om du har båda modellerna på samma pump så kommer effekten att hamna på radiatorn.
så man får inte den värme i golvet som var tänkt.
Gissar på att det finns en balansgång som kanske är svår att hitta.
Klicka här för att svara