Om vi säger 170-180 kvm hus. Hur mycket kan skillnaden bli i uppvärmningskostnader?

Vi har hela tiden haft planer att arkitektrita ett enplanshus, men nu börjar vi tveka.

Modern stil, dubbel leka o isolering.

Enplanshuset har 25-30 % större yta mot omvärlden så borde ju energiförbrukningen öka ungefär lika mycket om man antar att andelen fönster o dörrar är den samma.

Blir ju ungefär lika mycket väggyta. Den stora besparingen måste ju vara värmen underifrån till överplan.

Lägger man golvvärme på övervåningen lika "tätt" på övervåningen som i plattan.

Den stora besparingen är ju att takytan mot ute blir hälften.

Golvvärme uppe tycker inte jag är nödvändigt,men har aldrig varit med om att lägga glesare det är nog inte så stor skillnad i pris för att man lägger med dubbla avståndet.

larsbj skrev:
Den stora besparingen är ju att takytan mot ute blir hälften.

Golvvärme uppe tycker inte jag är nödvändigt,men har aldrig varit med om att lägga glesare det är nog inte så stor skillnad i pris för att man lägger med dubbla avståndet.
Samma sak med ytan mot kall mark, grunden. Vi planerar tvåplanshus, en av anledningarna är ekonomi (både investering och drift). Har lite liknande funderingar i en tråd ang. värmespridning till övervåning här.

Jag tycker larsbjs uppskattning på 25-30% extra för enplan låter rimlig.

Redigerat:
Man får väldigt mycket vägg per kvm platta.
Sen som nämnts så minskar dessutom uppvärmningskostnaden per kvm, vilket sammantaget gör att man lätt kunde ha råd att sätta in hiss till övervåningend^_^b om man tycker trappen är svår.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.