Krilleman
johanpelle skrev:
Att det är ett fuskande och trixande i den här branchen kan vem som helst som fått en värmepanna eller pelletsbrännare vittna om. Är väl bara snickarna som har sämre rykte. Räkna kallt med att möjligheterna att sko sig på höga löner, fuskigt jobb och grabbig attityd minskar i framtiden. Byggandet kommer att minska i eurokrisens spår och de rika som har råd med hantverkare har redan ROTat igenom sina fastigheter.
Dörrarna öppnas också för utländska vvs-are som kommer att pressa timpriserna.
Ingen mening fantisera och drömma om tider som redan gått förbi.
Att intsallera en panna eller en brännare är enkelt. Bland det första man får lära sig. Du verkar ha råkat ut för någon mindre bra firma...

Jo jo, alla sa att det skulle bli arbetsgivarens marknad på bygg-fronten nu i "krisens spår" Men vad har vi sett? Snarare tvärt om... En branch som står i stort sett oförändrad! Efterfrågan är fortsatt hög!

Jag öppnar gärna dörren för utlänsk arbetskraft, vi har haft många gånger som vi fått åka akut och åtgärda deras enkla misstag. Och nu säger inte jag att alla som kommer utifrån gör dåliga jobb. Jag har bara sett och hört hur illa utfört det är som vi råkat på. Klart mindre kompetenta och även kompetenta personer (oavsett yrke) vill komma hit och arbeta för bättre pengar än hemma. Men det gäller ju inte bara rörmokeriet... Transport... Städ... osv

krilleman_215
jag förstår att du är installationsröris och går på nybyggen o.dyl vilket är det svåraste:P en röris kan råka ut för.

Jag håller med dig, att lära sig installera en panna eller brännare på skolan, är bland det lättaste man kan göra. Nu ser ju verkligheten inte alltid ut som skolan, och det förklarar väl varför så få pannbyten ser bra ut och fungerar som avsett!;)

Krilleman
Jag har gjort "både och". Vanlig hederlig service, men jag lessnade efter ett fyra år på all tid i bilen. Och jag har gått över till entrepenad-sidan. Varit där nu i 8 år och basar över ett glatt gäng rörisar var dag. Jag trivs som fisken i vattnet.

Så jag har både sett bakvända laddventiler, knasiga diverse installationer, den ena roligare än den andra. Nybbyggen, rot-objekt och "vanliga" jobb.

Men jag har iaf svårt att se att med lite grundläggande VVS utbildning i ryggen och två år som lärling, så borde man kunna det. Det är iaf min syn på saken!

Mikael_L
jaso skrev:
Högintressant! Får man fråga rent konkret vad som händer med den enskilde VVS:aren som glömmer dra klämkopplingen och orsakar vattenskador för miljoner samt kraftigt försenat bygge?
Att man får högre lön för ansvaret är ju bra. Men då förutsätts ju också konsekvenserna drabba just den som har fått mer betalt för ansvaret.
Nu vet väl både du, jag och krilleman att det inte fungerar riktigt så, åtminstone inte på svensk arbetsmarknad. :)

Annars har han som glömde dammsugaren i reaktorn på ringhals ett tag att betala färdigt på ... :)
http://www.dn.se/nyheter/sverige/glomd-dammsugare-orsakade-brand-pa-ringhals

Så det är ju firman som tar smällen förstås, samt att den anställde sen kan komma att förlora jobbet eller sina arbetsuppgifter och få annat mindre stimulerande att göra osv.

Att "ansvaret" driver upp löner har nog mer med att göra med att firmorna går ut med ett litet högre löneläge vid rekrytering för att kunna välja arbetskraft med lite mer kvalifikationer.

smurfen72 skrev:
Man behöver inte vara välbeställd för att kunna nyttja rotavdrag tom jag har använt det dock inga vvs jobb dom vill jag ha riktigt utförda så dom gör jag själv ;)
ja gu va du e duktig

ett problem för arbetsgivare är att det är alltid ett riskfyllt att ta in företagslärlingar på, payoff-tiden är lång och dom omöjliga utan talang kan vara svåra att göra sig av med, facket godtar inte uppsägningar hur som helst. och på det brukar dom få som lyckas bli certade ofta hitta grönare gräs någon annanstans och då var den investeringen kastad i sjön. tyvärr är underskottet på certade rörisar lika tungt som överskottet på de som vill bli

Om det nu är så att lärlingar ska vara färdigutbildade och ge payoff från början, då är det väl inte lärlingar vi pratar om?
Hur i h.....e ska ungar få en chans att komma ut i arbetslivet om ingen j....l vill ge dem möjlighet att få erfarenhet?
Här, som på så många andra ställen, så gäller "nån annan" mentalitet, det är "nån annans" ansvar!

Blumbern skrev:
ett problem för arbetsgivare är att det är alltid ett riskfyllt att ta in företagslärlingar på, payoff-tiden är lång och dom omöjliga utan talang kan vara svåra att göra sig av med, facket godtar inte uppsägningar hur som helst. och på det brukar dom få som lyckas bli certade ofta hitta grönare gräs någon annanstans och då var den investeringen kastad i sjön. tyvärr är underskottet på certade rörisar lika tungt som överskottet på de som vill bli
Man ska kanske se till att gräset är grönast hos sig själv då.

Ingen som kan ge TS tips på hur han skall utbilda sig?

lat skrev:
Om det nu är så att lärlingar ska vara färdigutbildade och ge payoff från början, då är det väl inte lärlingar vi pratar om?
Hur i h.....e ska ungar få en chans att komma ut i arbetslivet om ingen j....l vill ge dem möjlighet att få erfarenhet?
Här, som på så många andra ställen, så gäller "nån annan" mentalitet, det är "nån annans" ansvar!
det är svårt det där, tycker faktiskt att de större firmorna är bra på det. många tar in så många de får för facket typ en lärling per sju montörer eller nått sånt. de mindre arbetsgivarna säger alla samma sak: " vi har jobb vi skulle kunna dubbla personalstyrkan och skulle så gärna vara den som får in människor i arbetslivet men det går bara inte, det är för dyrt och riskfyllt"
så det har blivit lite av en klassfråga i branchen, bara de stora har ekonomin och den typen av repetionsjobb som gör det möjligt.
själv anser jag att den största boven i dramat är utbildningarna som är helt tragiskt dåliga. har jobbat med lättlärda och intresserade killar som haft i det närmaste obefintlig materialkännedom därför att de suttit och pluggat helt absurda ämnen som typ vattenreningskemi...dom ska väl för djävulen inte jobba på reningsverk?!
Katrineholm och en del gymnasieskolor är undantag men annars är det riktigt illa

Blumbern skrev:
ja gu va du e duktig
Man tackar för komplimangen :)

krilleman_215 skrev:
Nja, dom tre stora drakarna som har mest anställda runt mälardalen (bravida - YIT - NVS) har massor med anställda och skriker efter fler, håller inte med alls.

Sanningen i ditt påstående är snarare att "skuttarna" som har dom flesta ROT-uppdragen (stora företag undviker krånglande privatkunder som tjatar om 5minuter hit och dit) kan få en liten nedåtgående trend. För övrigt är hela branchen i behov av föryngring. För få utbildas för att möta den kommande efterfrågan av pensioneringarna...

Lönen är god, så god att snickarna (hela yrkeskåren) blev så avundsjuka i byggnadsarbetaren (medlemstidning inom byggnads) när lönestatestikens "10 i topp" för företag, alltid toppades av VVS-firmor. Så man uteslöt oss VVS:are i all statistik så snickarna nu "leder" löneligan... I alla fall i tidningen.
Logiskt? :x

VVS:are har alltid haft ett stort ansvar på alla arbetsplatser, stora som små. Skillnaden mellan kaos och lycka, är liten och kan innebära vattenskador för miljontals kronor på en ynka timme. Därför har vi alltid legat i framkant på löner... Vi har ett större ansvar!

Det var VVSarna själva som inte ville stå med i tidningen för att dom tyckte att dom hamnade i ett dålig förhandlingsläge.

Krilleman
Namdil skrev:
Det var VVSarna själva som inte ville stå med i tidningen för att dom tyckte att dom hamnade i ett dålig förhandlingsläge.
Den varianten om orsaken har jag inte blivit delgiven om, men den kan absolut låta spontant logiskt! Men som sagt, inte vad jag fått förklart för mig. Personligen tycker jag att den statistiken inte ska döljas...

Och ja, arbetsgivarna hävdar i varje avtalsrörelse att vi tjänar för mycket... Men det säger väl alla arbetsgivare i alla yrken?! Metall, transport, bygg...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.