Återigen ber jag om hjälp :P skulle vilja ha en kamin i vrummet för mysfaktor och för värme. Ofta går det rör mot taket men har även sett ut genom väggen. Tanken är yttervägg i vrum på nedervåningen. Vettig kamin och pris? Vad behöver jag för att kunna ha det? Vad kan allt kosta?

Nallis skrev:
Återigen ber jag om hjälp :P skulle vilja ha en kamin i vrummet för mysfaktor och för värme. Ofta går det rör mot taket men har även sett ut genom väggen. Tanken är yttervägg i vrum på nedervåningen. Vettig kamin och pris? Vad behöver jag för att kunna ha det? Vad kan allt kosta?
Några vänner fick en kamin installerad nyligen, en jötul med glas fram och på sidorna väldigt nätt och fin. Rådet dom fick innan installationen var att ha rakt rör genom taket. Anledningen var dels att ta vara på värmen som röret avger, sen att det skulle bli billigare med rakt rör inomhus. De betalade ca 30.000:- för kamin med tillbehör (eldstadsplan i glas mm), rör, skorsten, installation rubbet.

En standard Nibe Contura kostar 16-20ksek, räkna med att avgasröret kostar lika mycket, minst. Ska du dessutom ha hjälp med montaget får du väl lägga till 10-15k.

Om du går ut genom väggen eller rakt upp i taket är väl mest en smaksak. Hål i bjälklag och tak är ju en rätt enkel operation normalt.

Tack för era svar =)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.