84 816 läst ·
17 svar
85k läst
17 svar
40 liter ved - hur många m3?
Sida 1 av 2
T.ex. Cheapy säljer en säck med 40 liter björkved för 48,95 kr.
Någon som har koll på hur stor volym det kan vara? Jämför med att köpa en kubik ved på blocket t.ex....
Någon som har koll på hur stor volym det kan vara? Jämför med att köpa en kubik ved på blocket t.ex....
1m3=1000L . 40L =0,04m3. En kubikmeter stjälptmått motsvarar c:a en halv kubikmeter staplad ved.
Fast å andra sidan måste det motsvara travat mått.Alfredo skrev:
Annonser på blocket om ved för 400-700:- /m3 gäller väl alltid stjälpt mått = mer luft i.
Men jag håller ändå i sak med dig, veden i små säckar blir relativt dyr, man tjänar nästan inget gentemot el.
Men el ger förvisso inte så mysiga brasor ...
Alternativ "Loggs" hos Byggmax 10 kg 30 spänn energivärde 4,8kW/kg som pellets fast stora klossar.
Jag kan inte tänka mig att det är många som köper 40-liters "säckar" för att tjäna på det heller, utan säckarna måste ju vara avsedda för de som behöver någon enstaka till exempelvis en "mysbrasa" i den öppna spisen. Till det ändamålet är det ju faktiskt inte tokdyrt.Mikael_L skrev:
Ja visst, det blir ju ganska dyrt att köpa påsar. Å andra sidan får man allt smidigt och enkelt jämfört med att hyra en släpkärra och köra och köpa en kubikmeter ved, även om det såklart är smartare rent ekonomiskt.
Sådana träbriketter har jag sett en del. Fungerar de lika bra som ved att elda med i en braskamin eller finns det några nackdelar? Det verkar ju ha högt energiinehåll, låg fukthalt och låg askinnehåll.
Sådana träbriketter har jag sett en del. Fungerar de lika bra som ved att elda med i en braskamin eller finns det några nackdelar? Det verkar ju ha högt energiinehåll, låg fukthalt och låg askinnehåll.
Det det finns särskilda pellets korgar som man kan ställa in i kaminen och sedan fylla med vanlig pellets och elda. Det blir ju samma sak som att elda med Loggs fast lite billigare. Om det är bra eller dåligt för en kamin som är gjord för vedeldning vet jag inte men så länge man inte Överhettar kaminen borde det ju inte vara någon fara.
Var ett tag inne på att köpa en och prova men tog ner några träd i stället så nu har jag ved för två säsonger till.
Herr Hatt
Var ett tag inne på att köpa en och prova men tog ner några träd i stället så nu har jag ved för två säsonger till.
Herr Hatt
Funkar bra, men blanda upp med lite ved, loggsen brinner lite annorlunda inte som ved.Frankoblanko skrev:Ja visst, det blir ju ganska dyrt att köpa påsar. Å andra sidan får man allt smidigt och enkelt jämfört med att hyra en släpkärra och köra och köpa en kubikmeter ved, även om det såklart är smartare rent ekonomiskt.
25 säckar på en m3 va? Men då är det staplat. Och som någon nämner så är en m3 oftast stjälpt mått, om man inte uttryckligen bett om staplat. Men en stjälpt 40-literssäck hade inte blivit många pinnar.
Kolla om vedhemma.se levererar på din ort? Något dyrare än "Jönsson på går´n", men hemlevererat och förmodligen beskattat.
Kolla om vedhemma.se levererar på din ort? Något dyrare än "Jönsson på går´n", men hemlevererat och förmodligen beskattat.