Att få ut mer effekt av pannan verkar ju vettigare än att bara få ut det som varmluft!
En värmekramare ser ju bra ut i teorin, har någon erfarenhet av denna?

En fördel till borde ju vara att man aldrig nånsin behöver bekymra sig om man skulle få en soteld.

värmakramarn såg ju ut att vara riktigt intressant, mindre jobb med luftmodellen men smidigare att ladda tanken mer med vattenmodellen. synd på priset, men den är ju relativt enkel att tillverka själv.

Qrille!
Gick Du vidare med någon av dessa planer? Resultat?

Att tänka på är om man sänker rökgastemperaturen påverkas även draget i skorsten

Hej!
Har inte hunnit genomföra hela iden än, men det blir en variant av "värmekramarn", dock måste den vara enkel att plocka ner då man vill sota den rätt ofta för att behålla verkningsgraden.
Jag har plåten jag behöver och alla rör, dock måste jag flytta en vägg i källaren för att det inte ska bli för trångt.
Själva värmeväxlaren kommer att drivas med en fläkt som sedan via kanaler leder ut värmen på förhoppningsvis 4 ställen i huset, då det är relativt enkelt att dra ventilationsrör via källaren.
Återkommer med resultat när allt är inkopplat

Har man en rätt dimensionerad fläkt så utgör inte det försämrade draget någon nackdel.

Och vad beträffar kondensen så har jag syrafast rör hela vägen, så kondensen rinner ner i skorstenen förbi värmeväxlaren och längst ner i röret där det är ca 200 grader från pannan varpå kondensen åter förångas och en del av fukten följer med röken ut och en del rinner åter ner i skorstenen, som ett evigt kretslopp.
Borde inte vara någon fara.

Ett sätt att öka effekten/verkningsgraden är att ge pannan varmare prim/sek luft
förvärma från skorsten?

Om jag spånar lite fritt utan att veta skulle jag säga att det där med kondensutfällning i skorstenen borde vara ovanligt, annat än under en väldigt kort tid vid upptändningen kanske.
För kondens är ju en produkt av temperatur och luftfuktighet, där ett helt torrt vedbränsle (15 - 20% VH)måste producera rätt lite fukt utspätt i rätt mycket rökgaser. den tanken innebär att den relativa luftfuktigheten i skorstenen inte skulle bli så hög heller, vilket motverkar kondensutfällningen när rökgaserna kyls av högre upp.
Har man däremot halvtaskig ved som ger en sämre och kallare förbränning med sämre drag (rökgasflöde) och dessutom en högre VH med resultatet högre relativ rökgasfuktighet så försämras oddsen. Eller?

pr95 skrev:
Ett sätt att öka effekten/verkningsgraden är att ge pannan varmare prim/sek luft
förvärma från skorsten?
Fröling har detta som extrautrustning till sina pelletspannor. För pelletspannorna har Fröling som tillval upp till 25kW en modul som sänker rökgaserna till 30-40grC, kondenserande process. Ökofen har också kondenserande process.

Redigerat:
Lillkorpen skrev:
Om jag spånar lite fritt utan att veta skulle jag säga att det där med kondensutfällning i skorstenen borde vara ovanligt, annat än under en väldigt kort tid vid upptändningen kanske.
För kondens är ju en produkt av temperatur och luftfuktighet, där ett helt torrt vedbränsle (15 - 20% VH)måste producera rätt lite fukt utspätt i rätt mycket rökgaser. den tanken innebär att den relativa luftfuktigheten i skorstenen inte skulle bli så hög heller, vilket motverkar kondensutfällningen när rökgaserna kyls av högre upp.
Har man däremot halvtaskig ved som ger en sämre och kallare förbränning med sämre drag (rökgasflöde) och dessutom en högre VH med resultatet högre relativ rökgasfuktighet så försämras oddsen. Eller?
Vid förbränning av kolprodukter som även innehåller en viss del väte bildas det H20 (vatten) och koldioxid CO2. Så vatten skapas vid förbränningen. Vore ganska konstigt annars hur det kan droppa vatten ur avgasröret på en bil när det inte finns något vatten i bränslet d^_^b

Redigerat:
  • Gilla
Razmataz
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.