4 508 läst ·
16 svar
5k läst
16 svar
Elpannans reglering fungerar inte
Sida 1 av 2
Har en elpanna NIBE EVC 13 från 2005.
Panntemperaturen står konstant på 20° och det har inte räckt de dagar det varit lite kallare. Oavsett hur jag ändrar inställningarna och försöker provocera så står panntemperaturen som klistrat på 20°.
Kör nu på reservläget och reglerar med max-termostaten till ca 30°.
Elektrikern har kollat och elpatronerna är okey och utegivaren är okey.
Nibe trodde att styrkortet var paj så det har vi bytt men det blev ingen skillnad.
Finns det något annat man göra?
Panntemperaturen står konstant på 20° och det har inte räckt de dagar det varit lite kallare. Oavsett hur jag ändrar inställningarna och försöker provocera så står panntemperaturen som klistrat på 20°.
Kör nu på reservläget och reglerar med max-termostaten till ca 30°.
Elektrikern har kollat och elpatronerna är okey och utegivaren är okey.
Nibe trodde att styrkortet var paj så det har vi bytt men det blev ingen skillnad.
Finns det något annat man göra?
Panntemperaturen står konstans på 20grader? Det måste ju betyda att den inte värmer alls eftersom den har samma temperatur som rummet, eller är det framledningstemperaturen som är konstant 20 grader?
Panntempen borde väl ligga på runt 60-70 grader?
Panntempen borde väl ligga på runt 60-70 grader?
Det är panntempen som är 20° och det är golvvärmesystem och då ska panntempen vara 30°-40° (till skillnad från radiatorsystem då den ska vara 60°-70°).ichgary skrev:
Vid panntemp 20° så har rumstemperaturen varit flera grader under 20 därför tvångskör jag i reservläget.
Hej Har ni provat med en uppstart på styrkortet som sitter på baksidan.Uppstarten sitter på baksidan av styrkortet och har för mig att man måste hålla den intryckt en stund pga att den är tidsbegränsad.
Okej Har ni kollat utomhusgivaren? Och temperaturbegränsaren har ni kollat som sitter till höger inne skåpet med en skruvmejsel.Okej såg inte att ni hade kollat utegivaren.Har ni tryck i systemet och kollat så cirkulationspumpen funkar och att det inte finns luft i den?Ingen sommar inställning som är aktiverad.
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Kolla om dte finns någon säkring till styrkortet, kan vara en glasrörsäkring eller liknande på själva kortet.
Nu gissar jag lite, men du skriver att du får den att gå på reservprogram, det innebär att kontaktorerna är styrbara, och det finns ström fram till värmeellementen.
Normalt så styrs kontaktorerna av elektroniken som reglerar på inkommade signal från utomhusgivaren.
När du kör på reservprogram så tror jag (gissning) att kontaktorerna tvångsstyrs, man kopplar förbi elektronikens styrning. Och iom. att kontaktorerna går till så blir det varmt.
Så om resonemanget stämmer så är det något fel med elektronikkortet. det som då ligger närmast att gissa är att det inte får drivspänning. Det kan givetvis vara ett rent fel på signalbehandlingen, men sådana fel är väldigt ovanliga jämfört med fel på drivspänningar rent allmänt i all elektronik.
OM min gissning att det saknas drivspänning stämmer, så ser jag några möjliga felfall:
1. En huvudsäkring till huset har gått. Elektroniken får troligen sin spänning som enfas 230V (som går till transformator). Vid detta fel skulle mer saker i huset krångla, men en bruten fas kan bli strömförsörjd "bakvägen" genom andra apparater, så det blir allmänt skumma symptom.
2. En säkring till pannan (i centralen) har gått.
3. En säkring inne i pannan har gått. Där kan finnas dels vanliga automatsäkringar eller tom. proppar i pannan som säkrar ex. all styrutrustning, och det kan dessutom finnas säkringar på korten.
4. Elfel på försörjningen till pannan, en fas bruten, pga. dålig koppling, eller liknande fel någonstans mellan centralen och pannan.
5 elfel inne i pannan, ex. en fas permanent bruten i huvdbrytare eller liknande.
6. Elektronikfel på kortet, spänningsregulator eller transformator trasig (kan vara enkelt för en elektronikkunnig att fixa).
Nu gissar jag lite, men du skriver att du får den att gå på reservprogram, det innebär att kontaktorerna är styrbara, och det finns ström fram till värmeellementen.
Normalt så styrs kontaktorerna av elektroniken som reglerar på inkommade signal från utomhusgivaren.
När du kör på reservprogram så tror jag (gissning) att kontaktorerna tvångsstyrs, man kopplar förbi elektronikens styrning. Och iom. att kontaktorerna går till så blir det varmt.
Så om resonemanget stämmer så är det något fel med elektronikkortet. det som då ligger närmast att gissa är att det inte får drivspänning. Det kan givetvis vara ett rent fel på signalbehandlingen, men sådana fel är väldigt ovanliga jämfört med fel på drivspänningar rent allmänt i all elektronik.
OM min gissning att det saknas drivspänning stämmer, så ser jag några möjliga felfall:
1. En huvudsäkring till huset har gått. Elektroniken får troligen sin spänning som enfas 230V (som går till transformator). Vid detta fel skulle mer saker i huset krångla, men en bruten fas kan bli strömförsörjd "bakvägen" genom andra apparater, så det blir allmänt skumma symptom.
2. En säkring till pannan (i centralen) har gått.
3. En säkring inne i pannan har gått. Där kan finnas dels vanliga automatsäkringar eller tom. proppar i pannan som säkrar ex. all styrutrustning, och det kan dessutom finnas säkringar på korten.
4. Elfel på försörjningen till pannan, en fas bruten, pga. dålig koppling, eller liknande fel någonstans mellan centralen och pannan.
5 elfel inne i pannan, ex. en fas permanent bruten i huvdbrytare eller liknande.
6. Elektronikfel på kortet, spänningsregulator eller transformator trasig (kan vara enkelt för en elektronikkunnig att fixa).
Redigerat:
Hej har ni provat att höja cirkulationshastigheten och se om det blir någon skillnad?Och varmvattnet funkar som det ska.
Svar till Hempularen:
Ingen säkring har gått i elcentralen, det finns full kräm till och i pannan.
Det finns en glassäkring i pannan, den var hel men vi har bytt den ändå.
Som jag skrev i början så har vi bytt reglerkortet men det blev ingen skillnad, panntempen är klistrad på exakt 20° om jag kör på normalläget. Därfår kör jag på Reservläget och styr panntempen manuellt med maxtermostaten.
Svar till Växelventil:
Har inte provat att ändra på cirkulationshastigheten, ska göra det.
Tappvarmvattnet på verkas inte eftersom vi har separat VVB.
PS. Jag är glad för all hjälp jag får.
/Minnsej
Ingen säkring har gått i elcentralen, det finns full kräm till och i pannan.
Det finns en glassäkring i pannan, den var hel men vi har bytt den ändå.
Som jag skrev i början så har vi bytt reglerkortet men det blev ingen skillnad, panntempen är klistrad på exakt 20° om jag kör på normalläget. Därfår kör jag på Reservläget och styr panntempen manuellt med maxtermostaten.
Svar till Växelventil:
Har inte provat att ändra på cirkulationshastigheten, ska göra det.
Tappvarmvattnet på verkas inte eftersom vi har separat VVB.
PS. Jag är glad för all hjälp jag får.
/Minnsej
Okej Enda jag kan tänka mig då är om framledningsgivaren är trasig så din styrning inte funkar(gt2 givaren).Och testa med att lätta på centrumskruven på cirkulationspumpen för att se om det finns luft i den om ni inte redan har gjort det.Om givaren är trasig så kan du beställa genom nibe kostar inte många kronor.
Redigerat:
Du säger att du reglerar med maxtemperaturen?
Om jag förstår dig rätt så har alltså maxtemperaturen stått lågt och du höjjer den för att få någon värme alls.
I mina öron låter det som pannan fungerar som den skall, står den skall ju inte värma mer än till maxtemperaturen, eller?
Om jag förstår dig rätt så har alltså maxtemperaturen stått lågt och du höjjer den för att få någon värme alls.
I mina öron låter det som pannan fungerar som den skall, står den skall ju inte värma mer än till maxtemperaturen, eller?
Jag sänker maxtempen, den brukar stå på ca 50° men när jag kör på reservläget drar jag ner den till ca 30°-40°.BobbaFett skrev:
Hej Om gt2 givaren är trasig så funkar inte styrningen (kurvan)
