Har ett befintligt tvårörssystem på markplan och källare men har lagt golvvärme på den nybyggda övervåningen. Fördelare, shunt och pump sitter på övervåningen och pannan är i källaren. Har lyckats dra två matarrör genom den gamla murstocken (mycket nöjd med den lösningen
) och ska nu koppla på matarrören på befintligt system. Har funderat en del men har ingen lösning på hur matarrören ska spolas ur men det kanske inte spelar någon roll?
Så här hade jag iaf tänkt mig det hela, rätta mig nu gärna om jag är ute och cyklar.
1. Spola slingorna en och en och sen stänga dem helt. Avstängningsventilerna mellan fördelare och shunt är båda stängda.
2. Stäng av panna och cirk-pump
3. Stäng ett par ventiler som sitter på radiatorkretsen nära pannan.
4. Kapa rören och dit med T-kopplingar. Det borde inte rinna ut alltför mkt då befintligt system är "stängt".
5. Koppla på matarrören och på med panna och befintlig cirk-pump. Fylla på med vatten till rätt tryck.
6. Öppna en slinga på övervåningen utan att dra igång shunt-pumpen. Öppna ventiler mellan fördelare och shunt. Då borde vatten börja stiga i matarröret med luften framför sig. Vatten fylls hela tiden på i systemet för att hålla rätt tryck.
7. Lufta fördelaren när luften kommer. Problemet är ju att luften i matarreturen trycks ju neråt och ut i resten av systemet under tiden. Det kommer vara massor av luft i systemet efter ett tag. Kommer ta lååång tid att lufta ur.
8. Öppna resten av slingorna när avluftningen känns ok. Köra igång shuntpump.
Skulle vilja spola matarrören också men kommer inte på något bra sätt att göra det.
Mkt mkt tacksam för åsikter och tips.
Så här hade jag iaf tänkt mig det hela, rätta mig nu gärna om jag är ute och cyklar.
1. Spola slingorna en och en och sen stänga dem helt. Avstängningsventilerna mellan fördelare och shunt är båda stängda.
2. Stäng av panna och cirk-pump
3. Stäng ett par ventiler som sitter på radiatorkretsen nära pannan.
4. Kapa rören och dit med T-kopplingar. Det borde inte rinna ut alltför mkt då befintligt system är "stängt".
5. Koppla på matarrören och på med panna och befintlig cirk-pump. Fylla på med vatten till rätt tryck.
6. Öppna en slinga på övervåningen utan att dra igång shunt-pumpen. Öppna ventiler mellan fördelare och shunt. Då borde vatten börja stiga i matarröret med luften framför sig. Vatten fylls hela tiden på i systemet för att hålla rätt tryck.
7. Lufta fördelaren när luften kommer. Problemet är ju att luften i matarreturen trycks ju neråt och ut i resten av systemet under tiden. Det kommer vara massor av luft i systemet efter ett tag. Kommer ta lååång tid att lufta ur.
8. Öppna resten av slingorna när avluftningen känns ok. Köra igång shuntpump.
Skulle vilja spola matarrören också men kommer inte på något bra sätt att göra det.
Mkt mkt tacksam för åsikter och tips.
Sätt vanliga R15 avtappningskranar på ett T efter anslutning med kulventiler nere i källaren. Då slipper du allt slabb med vatten på övervåningen. Bara att stänga kulvetilerna och ansluta trädgårdsslangen och lufta. Jag har nån gång lagt upp en bild på detta om du orkar leta
Ja men kulventiler saknas mellan T-kopplingarna så att du kan stänga av när du luftar. Du kan då slopa ventiler på fördelaren.
Sen är det snyggt att ansluta med avstick nedåt från befintliga rör för att minska risken att få luft i GV-slingorna
Sen är det snyggt att ansluta med avstick nedåt från befintliga rör för att minska risken att få luft i GV-slingorna
Jo, avsticken kommer gå neråt så det är inget problem, blev lite plottrigt att rita båda neråt bara.
Har redan ventiler mellan shunt och fördelare hade hoppats slippa ventiler helt i pannrummet men med denna lösning så blir det ju fyra st där, eller hur?
Är det några problem att trycka vattnet genom shunten och spola både matarrör och slingor via slangen i källaren? skippa att koppla på slang på fördelaren alltså, skulle vara mkt smidigare att slabba med vattnet i pannrumet där det finns golvbrunn än på övervåningen där allt bara är trä precis överallt.
Har redan ventiler mellan shunt och fördelare hade hoppats slippa ventiler helt i pannrummet men med denna lösning så blir det ju fyra st där, eller hur?
Är det några problem att trycka vattnet genom shunten och spola både matarrör och slingor via slangen i källaren? skippa att koppla på slang på fördelaren alltså, skulle vara mkt smidigare att slabba med vattnet i pannrumet där det finns golvbrunn än på övervåningen där allt bara är trä precis överallt.
Det är själva tanken!Dr.SiC skrev:Är det några problem att trycka vattnet genom shunten och spola både matarrör och slingor via slangen i källaren? skippa att koppla på slang på fördelaren alltså, skulle vara mkt smidigare att slabba med vattnet i pannrumet där det finns golvbrunn än på övervåningen där allt bara är trä precis överallt.
Ok, tack då kör jag på det. Är följande arbetsgång ok?
1. Stäng av panna och cirk-pump
2. Stäng ett par ventiler som sitter på radiatorkretsen nära pannan.
3. Kapa rören och dit med T-kopplingar, ventiler (4st) och matarrör. Det borde inte rinna ut alltför mkt då befintligt system är "stängt".
4. Stäng ventilerna vid "1"
5. Spola slingorna en och en och sen stänga dem helt. Avstängningsventilerna mellan fördelare och shunt är båda öppna.
5. När sista slinga är fylld är även matarrören fyllda och ventilerna 2 och 3 stängs
5. På med panna och befintlig cirk-pump, öppna ventilerna vid 1, öppna slingorna. Fylla på med vatten till rätt tryck.
8. Lufta regelbundet några dagar/veckor.
1. Stäng av panna och cirk-pump
2. Stäng ett par ventiler som sitter på radiatorkretsen nära pannan.
3. Kapa rören och dit med T-kopplingar, ventiler (4st) och matarrör. Det borde inte rinna ut alltför mkt då befintligt system är "stängt".
4. Stäng ventilerna vid "1"
5. Spola slingorna en och en och sen stänga dem helt. Avstängningsventilerna mellan fördelare och shunt är båda öppna.
5. När sista slinga är fylld är även matarrören fyllda och ventilerna 2 och 3 stängs
5. På med panna och befintlig cirk-pump, öppna ventilerna vid 1, öppna slingorna. Fylla på med vatten till rätt tryck.
8. Lufta regelbundet några dagar/veckor.
Det slank in lite mer än lite luft när jag kapade, kändes som i princip allt rann ut. Men det var inga större problem att fylla det sen. Tack för tipset med ett par extra ventiler, blev ju inte billigt men förbaskat bra. Nu är det varmt och gött om fötterna på övervåningen och vi har även prämiärsovit första natten. Otroligt skönt efter ett drygt två år långt bygge 
Klicka här för att svara