Hej
Jag har en vedpanna (baxi solo innova) och tre acktankar.
Vedpanna är det som står för värme vintertid och solpaneler sommartid.
Nu när det är vintertid så har jag väldiga problem att få upp värmen i acktankarna, den går inte över 30 grader. Detta gör det mindre behagligt i huset och dessutom kan man inte duscha...
Vad kan det bero på?
Kan det behöva sotas? Har inte sotat sen jag flyttade in i våras för har inte behövt elda särskilt mkt, dessutom är det ett dödsbo så jag vet inte när det sotades senast.
Rökgastemperaturen ligger på ca 180-200 grader men även om den gör det under en lång tid så händer knappt något alls med värmen i tankarna, kan det ha något med överföringen mellan panna och tankar att göra?
Och till sist, vilken typ av hantverkare tror ni kan hjälpa?
Tack för eventuella svar
Jag har en vedpanna (baxi solo innova) och tre acktankar.
Vedpanna är det som står för värme vintertid och solpaneler sommartid.
Nu när det är vintertid så har jag väldiga problem att få upp värmen i acktankarna, den går inte över 30 grader. Detta gör det mindre behagligt i huset och dessutom kan man inte duscha...
Vad kan det bero på?
Kan det behöva sotas? Har inte sotat sen jag flyttade in i våras för har inte behövt elda särskilt mkt, dessutom är det ett dödsbo så jag vet inte när det sotades senast.
Rökgastemperaturen ligger på ca 180-200 grader men även om den gör det under en lång tid så händer knappt något alls med värmen i tankarna, kan det ha något med överföringen mellan panna och tankar att göra?
Och till sist, vilken typ av hantverkare tror ni kan hjälpa?
Tack för eventuella svar
Du får ta lite bilder på din anläggning så är det lättare att ge råd.
Du måste upp i 75-80 gr på pannan först innan den börjar ladda dina tankar.
Och hade det varit laddomaten som står stilla borde pannan bli överhettad.
Du måste upp i 75-80 gr på pannan först innan den börjar ladda dina tankar.
Och hade det varit laddomaten som står stilla borde pannan bli överhettad.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Exerg: fläkten går utan bekymmer
Hur mycket har du lagt in när du eldar?
Beroenden på hur stort huset är så ska en full panna iaf ge 60 grader in toppen på tankarna och kanske runt 40 i mitten. Beroende på hur uttaget ser ut så kan botten tempen i princip vara oförändrad efter ett full panna.
Har själv en 35kw panna med 1,5 kubik tank, bor i en kåk från slutet av 1800-talet med 250ish uppvärmd yta. Egentligen för liten panna och för liten volym på tankar pga för stort uttag när det börjar krypa närmare -20 grader ute. Ett längre provisorium innan ett rejält pannrum i eget hus byggs.
Beroenden på hur stort huset är så ska en full panna iaf ge 60 grader in toppen på tankarna och kanske runt 40 i mitten. Beroende på hur uttaget ser ut så kan botten tempen i princip vara oförändrad efter ett full panna.
Har själv en 35kw panna med 1,5 kubik tank, bor i en kåk från slutet av 1800-talet med 250ish uppvärmd yta. Egentligen för liten panna och för liten volym på tankar pga för stort uttag när det börjar krypa närmare -20 grader ute. Ett längre provisorium innan ett rejält pannrum i eget hus byggs.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden


