Hej. Ska göra om köket och tänkte då sätta golvvärme,vi har ni vattenburna radiatorer som drivs av en bergvärmepump.
Dedär med att lägga slangen förstår jag hur man gör,men hur kopplar jag in det? Man kan väl inte bara sätta slangarna direkt på anslutningarna som har gått till elementen ?
Mvh

Håller på med exakt samma projekt men jag kommer att förbereda för att dra i hela huset i ditt använder man en sk minishunt mellan matningen och slingan för att hålla ner värmen till slingan tex detta
http://golvvarmebutiken.se/Vattenburen-golvvaerme/Golvvaermepaket-16-mm/Golvvaermepaket-HF-10.htm?sClickID=pf42-86&gclid=CLv36PGY8dACFcbKsgoda6QMjg

Redigerat:
Okej. Så egentligen så är det bara en sån shunt man behöver mellan golvvärme slingorna och vattenledningarna ?

Tjena,
ni behöver en LK minishunt eller liknande från Uponor. Googla efter bästa pris.
Shunten är för att ge rätt temperatur till golvet (inte alftör hög värme) och orka pumpa runt vattnet i golvet. Trycket från radiatorslingan räcker inte till för det.

Så koppla shunten mot där elementen kommer upp, dra slang i golvet och så är det klart typ. Det är något ni kan göra på egen hand.

Headsup; när ni kopplar på radiatorslingan så får ni värme så länge som elementen får värme. Jag gjorde omvänt och gjorde en ny slinga från källan, det ger att även om raidatorerna inte ber om värme så kan jag pumpa varmt till golven i kök och källare ändå.

Headsup 2; tänk och planera. Vill ni inom tid har slingor på fler ställen? Se då till att ni skaffar en shunt som klarar antal m2. LK minishunt är upp till 60 m2 t ex. Har ni flera slingor kan ni behöva en värmekretsfördelare. Den fördelar ut till flera slingor och varje slnga kan strypas och ställas beroende efter värmebehovet.

Headsup 3; Vill ni ha termostaterna trådbundna eller trådlösa? Jag klantade mig och la golvvärme på två ställen och byggde igen och nu står jag här och har enbart trådlöst alternativ. Planera även för framtida behov där.

Skönt med golvvärme, best of luck!

Bra förklarat där👍
Vad menar du med att du gjorde en ny slinga från källan?🤔

Jag har inte bergvärmepump utan pellets/vedpanna. På toppen av pannan hade jag ett outnyttjat uttag för hetvatten och på sidan hade jag ett uttag för hetvattenretur och på toppen av pannan sitter det en trevägsventil för radiatorslingan både tillopp och retur.

Så med de outnyttjade anslutningarna skapade jag en slinga med egen cirkulationspump en slinga som går från toppen av pannan och "runt" i pannrummet tillbaka till botten på pannan. Med ett avvik till min LK minishunt.

Det ger då att så länge som pannan är varm, har jag alltid hett vatten till den slingan. En dag som idag (och sommaren) ligger solen på och då kallar elementen på mindre värme och då stryps varmvattentillströmningen. Jag som då har golvvärme ingjuten i betong i källaren bör alltid ha en liten tillströmning av varmvatten på de golven för varmhållning och hålla tillskjutande fukt borta. Samtidigt tycker jag det är skönt att komma in i huset och gå på varma golv i köket och hallen.
På den slingan förberedde jag även för framtida anslutningar av handdukstork eller andra anslutningar ifall behovet (humöret) kommer an.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.