18 851 läst ·
23 svar
19k läst
23 svar
Trasig fläkt till pannan :(
Hej,
Även om ämnet är gammalt så har jag lite information som säkert kan vara/bli intressant för någon.
Fläkten i min CTC V-35 (ca 7 år gammal) har låtit mer och mer och allt oftare har det hänt att fläkten bara brummat utan att börja snurra när man tryckt på startknappen.
Har haft den isär förr och rengjort utan att det har hjälpt, men nu har jag bytt lagren (2 st) i motorn och den går som en klocka igen.
Fläktmotorns märkning:
MA-VIB
30.82.232.03
230V 2300 min-1
100W 3,15uF/>4000V
THERM.PROT. CL.B
09MO 5/01
Det var ganska enkelt att ta sig in i motorn och byta lagren, det svåraste var att få loss de båda fläkthjulen för det stora hade satt sig ganska hårt pga sot.
De två kullagren inuti motorn var standardlager från SKF och hette
6000 2Z /C3
(Ytterdiameter 26 och innerdiameter 10 mm, tjocklek 8 mm om jag minns rätt)
Jag hittade ett ställe på nätet som hette kullagret.com och beställde 4 stycken där för 52 kr styck (då har jag två i reserv) och det enda som tillkom var brevporto på 20 kr. Jag beställde på söndagkvällen och hade lagren i brevlådan på tisdagen.
MVH
Tobbe
Även om ämnet är gammalt så har jag lite information som säkert kan vara/bli intressant för någon.
Fläkten i min CTC V-35 (ca 7 år gammal) har låtit mer och mer och allt oftare har det hänt att fläkten bara brummat utan att börja snurra när man tryckt på startknappen.
Har haft den isär förr och rengjort utan att det har hjälpt, men nu har jag bytt lagren (2 st) i motorn och den går som en klocka igen.
Fläktmotorns märkning:
MA-VIB
30.82.232.03
230V 2300 min-1
100W 3,15uF/>4000V
THERM.PROT. CL.B
09MO 5/01
Det var ganska enkelt att ta sig in i motorn och byta lagren, det svåraste var att få loss de båda fläkthjulen för det stora hade satt sig ganska hårt pga sot.
De två kullagren inuti motorn var standardlager från SKF och hette
6000 2Z /C3
(Ytterdiameter 26 och innerdiameter 10 mm, tjocklek 8 mm om jag minns rätt)
Jag hittade ett ställe på nätet som hette kullagret.com och beställde 4 stycken där för 52 kr styck (då har jag två i reserv) och det enda som tillkom var brevporto på 20 kr. Jag beställde på söndagkvällen och hade lagren i brevlådan på tisdagen.
MVH
Tobbe
Redigerat:
TACKAR..... !!!!!!
Så hemst mycket för denna information.. min fläcktmotor har också börjat och bara stå o brummat när man trycker på fläcktknappen..!! Men min panna är i.o.f bara 6år gammal.. Vedolux 37 från Värmebaronen.. som har fungerat helt felfritt fram tills nu.. så nu har jag också beställt nya lager till fläckten..innan helhaveri..!
Måste tacka en gång till TOBBE (trottski) för all information..!!
MVH
JANNE
Så hemst mycket för denna information.. min fläcktmotor har också börjat och bara stå o brummat när man trycker på fläcktknappen..!! Men min panna är i.o.f bara 6år gammal.. Vedolux 37 från Värmebaronen.. som har fungerat helt felfritt fram tills nu.. så nu har jag också beställt nya lager till fläckten..innan helhaveri..!
Måste tacka en gång till TOBBE (trottski) för all information..!!
MVH
JANNE
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden