Ok, bra att dom kunde hjälpa dig iallafall. Vad är TLC?
 
saabdea skrev:
Ok, bra att dom kunde hjälpa dig iallafall. Vad är TLC?
En förkortning bara :) Tender Love and Care
 
  • Gilla
Josul
  • Laddar…
Jo, där ser man, ibland är inte hjärnan med.
 
Det var roligt att kunna hjälpa till.
 
Hej,

Även om ämnet är gammalt så har jag lite information som säkert kan vara/bli intressant för någon.

Fläkten i min CTC V-35 (ca 7 år gammal) har låtit mer och mer och allt oftare har det hänt att fläkten bara brummat utan att börja snurra när man tryckt på startknappen.

Har haft den isär förr och rengjort utan att det har hjälpt, men nu har jag bytt lagren (2 st) i motorn och den går som en klocka igen.

Fläktmotorns märkning:
MA-VIB
30.82.232.03
230V 2300 min-1
100W 3,15uF/>4000V
THERM.PROT. CL.B
09MO 5/01

Det var ganska enkelt att ta sig in i motorn och byta lagren, det svåraste var att få loss de båda fläkthjulen för det stora hade satt sig ganska hårt pga sot.

De två kullagren inuti motorn var standardlager från SKF och hette
6000 2Z /C3
(Ytterdiameter 26 och innerdiameter 10 mm, tjocklek 8 mm om jag minns rätt)

Jag hittade ett ställe på nätet som hette kullagret.com och beställde 4 stycken där för 52 kr styck (då har jag två i reserv) och det enda som tillkom var brevporto på 20 kr. Jag beställde på söndagkvällen och hade lagren i brevlådan på tisdagen.

MVH
Tobbe
 
Redigerat:
  • Gilla
sallad och 2 till
  • Laddar…
Bra med feedback! Kostade säkert kaffepengar mot att byta fläkt.
 
TACKAR..... !!!!!!
Så hemst mycket för denna information.. min fläcktmotor har också börjat och bara stå o brummat när man trycker på fläcktknappen..!! Men min panna är i.o.f bara 6år gammal.. Vedolux 37 från Värmebaronen.. som har fungerat helt felfritt fram tills nu.. så nu har jag också beställt nya lager till fläckten..innan helhaveri..!

Måste tacka en gång till TOBBE (trottski) för all information..!! :-)

MVH
JANNE
 
Jag har samma problem med min fläkt till Vedolux 37, var fick du tag på lager och hur visste du dimensionen på dem?
 
peppe_67 skrev:
Jag har samma problem med min fläkt till Vedolux 37, var fick du tag på lager och hur visste du dimensionen på dem?
Det står två inlägg längre upp om du läser i tråden.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.