Värme allmänt
Avemo: Det brukar vara kopparrör mellan ytter- och innerdel. Jag tror inte att det är en bra idé att böja dem regelbundet. Har du en dörr mellan hobbyrummet och verkstaden? Det tror jag skulle vara en bättre idé. Värmepumpen fast monterad i hobbyrummet. Öppna dörren när du vill värma båda.
Janus82: Jag fick problem med min växelventil i våras men det räckte med att jag motionerade den ett par gånger så fungerade den bra efteråt. Nu är ju visserligen en växelventil inte världens dyraste sak att byta men kan man spara 2000 på att fippla med en liten spak i 2 minuter så är det ju en rätt så god timpenning. Vi får väl se hur länge min lever innan jag får motionera den nästa
norrbottenstorpet: Du får väl bara sätta en avluftare någon stans uppe på en högpunkt på den slinga som utgör problemet. När slingan väl är avluftad lär det inte vara något större problem.
Testarn: [citat] Hur värms huset idag? Vad tror du energibehovet är? Hur stort är det? Fundera lite på hur mycket det kommer att kosta att hålla värme i huset med din nya BVP. Det kan vara värt att lägga lite mer pengar på att hålla en vettig temperatur för att dels slippa fuktproblem dels ha en vettig temperatur när du är där och jobbar. Särskilt om du ska spackla, måla etc. Du behöver
PatrikJo: Jag har svårt att se en lösning som gör att du tjänar igen det du satsar, antingen i egen tid eller pengar. Fläkten går väl bara under halva året, så du betalar mindre än 3000/år för värmen.
jonmo: [citat] Precis min känsla, enligt ovan :)
Krilleman: Säkerhetsventil på golvvärme behövs endast då det finns en elpatron monterad för sommardrift.
lbgu: Självklart vet jag att man ska elda med torr ved. Men ibland händer det att man hittar lite sura småbitar, eller så är det någon trädgren som fallit ner som man tar några bitar från. Då brukar jag lägga bitar på kamintaket vilket gör att de torkar snabbt. Att de skulle självantända av värmen från kaminen har jag aldrig varit med om så risken är nog rätt liten. Skulle det ske
Klicka: Läste på byggahus (https://www.byggahus.se/renovera/sa-isolerar-du-friggeboden-garaget) att det är bra att placera en ventil i närheten av radiatorn så värms inkommande luft direkt :thumbup:
Viktor Folkesson: Tänkte byta radiatorventiler utan allt för mycket arbete och har scannat webben efter en ersättningsventil. Självklart hittade jag en ny ventil men då passar inte själva böjen från radiatorn, och byter jag båda så stämmer inte måtten med lediningen utan bygger för mycket på höjden. Finns det en smart lösning eller måste man kapa och gänga om rören? [bild]
kulle: Hur är det om du öppnar en annan kran, har du vv hela tiden då?
Thyro89: Är inte helt säker, men där finns ju en back-ventil (tror jag det heter) där kallvatten går in till blandventilen. Kan vara så att back-ventilen kanske gått i sönder och där med att det sipprar vatten i fel riktning där? Bara en tanke
davore: [citat] Tack för svaret! Slingorna blir aningen kortare så det är lugnt. Tillloppet kommer mot yttervägg enligt min nya ritning! D
DanneH: Har kanske inte förklarat hur allt hänger ihop. Det läcker på dessa 3 ställen. [bild]
mexitegel: Antagligen räcker det med en radiator under varje fönster på långsidan.
GK100: Varför följer du inte de olika steg och råd från tidigare i tråden så du kan ringa in problemet? Är nu också VVX spolad ren så har ju en möjlig felkälla försvunnit, men varför ser inte den som gjorde det till att det blir rätt efteråt? Sitter det så till att det blev luft på primärsidan får du försöka lufta. Kolla nu också att pumpen snurrar men se till att den inte går
FleX__: Tack så mycket för svaret. Brister i min sök-kunskap på forum märker jag. Elementen är iaf borta nu med hjälp av ditt tidigare svar krilleman. Tar hjälp av en VVS:are, som sågar av rören och kopplar på en plint. Köper även nya element med tillhörande termostat.
menhir: Jo, jag kontaktar dem. Har kollat en massa webbutiker men har inte sett några lämpliga tillbehör men jag är nog inte den första som behöver göra ny håltagning så förhoppningsvis har det en bra lösning.
BirgitS: Kranarna på handfatet bytte man ofta till under tidigt 70-tal och då ersatte de kromade handtag som man lätt brände sig på. Klinkergolvet är väldigt likt de som funnits i två lägenheter från tidigt 60-tal. Lysröret ovanför handfatet lär nog vara något senare än så. Badrumsskåpet påminner om ett jag hade som var från sent 80-tal.
Kalmarkille: Ingen annan åtgärd än att mätt temperaturen före isolering och sedan efter. En ökning med två grader i ett redan varmt pannrum är ganska mycket, och jag förstår inte hur det kommer sig. Samma väder som det varit senaste veckan.
GustavB: Hejsan igen! Sitter nu och funderar på jordvärmepump då slangen verkar lovande. Ska man satsa på en pump med inbyggd varmvattenberedare eller ska man fortsätta ta varmvattnet av fjärrvärmen? Fördelen med varmvatten från fjärrvärmen är ju att det är obegränsat.
fusion: Svepen satt där utan dämpande materiel i bägge fallen, jag kompletterade med dämpning från skrotlådan till 0 kr i kostnad. Värst var oljudet från värmepumpen som fortplantade sig i vardagsrummets golv. Push 24an hördes bara på motsatt sida av väggen, men var störande för den som sov där. Nästa gång får det bli nya gummisvep, tackar för tipset.
sune73: Kan rekommendera Contura, kolla på contura.se om du hittar nåt som faller dig i smaken :) Har själv kassett Contura I5 och en murspis Contura 460. Mest myseldning. Mycket nöjd med båda.
Husqvarna220Ac: Håller med föregående, varför köpa och investera i nåt tillfälligt när det gamla funkar, blir det kris får du väl köpa el raddar och ställa in, och en liten Vvb för Vv...
Jomavi: [citat] Skivan kommer gå över elementet och sluta mot väggen. Den kommer som sagt ventileras upptill genom galler/hål/ännu ej detaljerat. I dagsläget lämnas 13 cm till luftspalt mellan element/bänkskåp. Det känns rejält? Har tittat på att sätta element i soxkeln men de verkar väldigt ljudliga vad jag läst mig till.
MrBoes: Bra poäng där. Ska prova med en mätning och se vad det ger för resultat. Tror att man ska kunna se temperatur ut från systemet i Niben så då lär man kunna jämföra lättare med vad radiatorn verkligen får för temp på inkommande. Dom bör vara bra isolerade eftersom inkommande ledningar till radiator kommer från varma sidan och ledningarna går bara ett par decimeter från
Putten: Som yrkesman inom kyla och värmepumpar råder jag dig hellre till att installera en märkespump. Daikin och Mitsubishi är två toppsäkra kort. Har själv hållit underhållsvärme i ett hus utan trossbotten med en Daikin Caldo 35 i vintras utan problem, detta i norra Sverige. Sen. Du får inte installera själv om garantin ska gälla. Detta måste göras och intygas av en certifierad