Hej på er!
Jag undrar vad som är lagom vattentryck i en panna.
Jag bor på 115kvm med en lika stor källare. Eldar med pellets.
Luftar jag elementen kommer det ingen luft, utan vatten direkt.
Så här har jag det nu...
Manometer visar vattentryck på cirka 1.5 bar, intill temperaturmätare, industriell utrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tack på förhand!

/Stefan

Öppet eller slutet expansionskärl? 1-planare med källare?

Huset är ett 1-planare med källare. Tror att jag har öppet expansionskärl.

upp till 0.5 är vanligt, du har inte så stor höjskillnad.
Har du ett rött kärl invid pannan? Antaligen stängt system då.

Har du problem med värmen nu?
Det brukar yttra sig som att ett par radiatorer längst upp/bort inte blir jämnvarma.

Har du öppet exp kärl har du troligtvis en spill ledning som mynnar ut i pannrummet fyll på vatten tills det kommer i spill ledningen då har du fullt vatten tryck.

Gissningsvis har du ett öppet expansionskärl. Hittar du då spilledningen, som bör finnas i samma rum som där du har kranen som fyller på vatten i systemet, så kan då göra som smurfen säger. Fyll på vatten tills det kommer ut ur spilledningen. Då är det fullt. Sedan kommer det förmodligen också rinna ut lite till nästa gång du eldar eftersom vattnet expanderar av värmen.

Du har nu ca 0,35 bar vilket, i ett öppet system, innebär att du har 3,5 meters höjdskillnad från tryckmätaren och upp till vattnets högsta punkt. Högsta punkten ska då ligga någonstans i expansionskärlet. Kan det stämma?

Nej jag har inga direkta problem med värmen. Det är ett öppet expansionskärl, för jag har en spilledning i pannrummet där det droppar ut lite ibland. Anledningen varför jag undrade är att det droppat ut lite mer än vanligt den senaste tiden. Fyller systemet på sig självt något? Jag vet vart jag ska skruva för att fylla på vatten, kan jag göra det när pannan är igång? Det låter rimligt med 3,5 meter.

Om det kommer "mer vatten än innan" så har du gissningsvis en läckande påfyllningskran.

Om det skulle vara så är det ju ingen akut fara eftersom det överblivna vattnet rinner ut, dock är det inte bra att tillföra för mycket nytt syrerikt vatten till värmekretsen då det kan orsaka rost.

• Gilla
CandyManX
  • Laddar…
Hur mycket har läckt ut?
Vatten expanderar när det blir varmt, så det kan vara helt normalt med lite läckage nu när kylan kommer.

Det är inte mycket som kommer ut, så det är nog helt normalt då.
Tack för alla åsikter och att ni tog er tid att besvara mina frågor!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.