Hej på er!
Jag undrar vad som är lagom vattentryck i en panna.
Jag bor på 115kvm med en lika stor källare. Eldar med pellets.
Luftar jag elementen kommer det ingen luft, utan vatten direkt.
Så här har jag det nu...
Tack på förhand!
/Stefan
Jag undrar vad som är lagom vattentryck i en panna.
Jag bor på 115kvm med en lika stor källare. Eldar med pellets.
Luftar jag elementen kommer det ingen luft, utan vatten direkt.
Så här har jag det nu...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack på förhand!
/Stefan
upp till 0.5 är vanligt, du har inte så stor höjskillnad.
Har du ett rött kärl invid pannan? Antaligen stängt system då.
Har du problem med värmen nu?
Det brukar yttra sig som att ett par radiatorer längst upp/bort inte blir jämnvarma.
Har du ett rött kärl invid pannan? Antaligen stängt system då.
Har du problem med värmen nu?
Det brukar yttra sig som att ett par radiatorer längst upp/bort inte blir jämnvarma.
Gissningsvis har du ett öppet expansionskärl. Hittar du då spilledningen, som bör finnas i samma rum som där du har kranen som fyller på vatten i systemet, så kan då göra som smurfen säger. Fyll på vatten tills det kommer ut ur spilledningen. Då är det fullt. Sedan kommer det förmodligen också rinna ut lite till nästa gång du eldar eftersom vattnet expanderar av värmen.
Du har nu ca 0,35 bar vilket, i ett öppet system, innebär att du har 3,5 meters höjdskillnad från tryckmätaren och upp till vattnets högsta punkt. Högsta punkten ska då ligga någonstans i expansionskärlet. Kan det stämma?
Du har nu ca 0,35 bar vilket, i ett öppet system, innebär att du har 3,5 meters höjdskillnad från tryckmätaren och upp till vattnets högsta punkt. Högsta punkten ska då ligga någonstans i expansionskärlet. Kan det stämma?
Nej jag har inga direkta problem med värmen. Det är ett öppet expansionskärl, för jag har en spilledning i pannrummet där det droppar ut lite ibland. Anledningen varför jag undrade är att det droppat ut lite mer än vanligt den senaste tiden. Fyller systemet på sig självt något? Jag vet vart jag ska skruva för att fylla på vatten, kan jag göra det när pannan är igång? Det låter rimligt med 3,5 meter.
Om det kommer "mer vatten än innan" så har du gissningsvis en läckande påfyllningskran.
Om det skulle vara så är det ju ingen akut fara eftersom det överblivna vattnet rinner ut, dock är det inte bra att tillföra för mycket nytt syrerikt vatten till värmekretsen då det kan orsaka rost.
Om det skulle vara så är det ju ingen akut fara eftersom det överblivna vattnet rinner ut, dock är det inte bra att tillföra för mycket nytt syrerikt vatten till värmekretsen då det kan orsaka rost.
Klicka här för att svara