Hej

som rubriken säger så har jag en elpanna nibe evc 240. Den har under några månader väsnats väldigt, ett brummande ljud liksom. När jag meckat med den slog jag av elpatronen och då slutade det.

Det var ju skönt, men efter ett tag hade vi inget varmvatten så då fick den åka på igen.

till frågan: det kan väl inte vara normalt att elpatronen är igång hela tiden? Den stannar ungefär var 5 minut, men går igång igen efter 5 sekunder.

Är du säker på att du enbart slår av elpatronen och inte cirkulationspumpen samtidigt.
Vi har vad jag tror är en snarlik modell (Nibe VVM300) och den är helt tyst i drift. Det enda man märker är att den knäpper till när den kopplar i och ur patronen.
Men själva elpatronen ska definitivt inte gå hela tiden.
Du bör ju ha en symbol i displayen som berättar om patronen är i drift och i vilket driftläge den är.

Dede77 skrev:
Är du säker på att du enbart slår av elpatronen och inte cirkulationspumpen samtidigt.
Vi har vad jag tror är en snarlik modell (Nibe VVM300) och den är helt tyst i drift. Det enda man märker är att den knäpper till när den kopplar i och ur patronen.
Men själva elpatronen ska definitivt inte gå hela tiden.
Du bör ju ha en symbol i displayen som berättar om patronen är i drift och i vilket driftläge den är.
Jodå, det finns en lampa för varje och det är bara patronen jag stänger av och då slutar det burra.
Burrandet började för några månader sen och det pågår konstant med några sekunders avbrott då o då. Jag har ingen hög elräkning heller som man kanske skulle kunna tänka sig när patronen jobbar konstant. Fattar inte vad det kan vara för fel...

Marcus Christensson Bjord skrev:
Jodå, det finns en lampa för varje och det är bara patronen jag stänger av och då slutar det burra.
Burrandet började för några månader sen och det pågår konstant med några sekunders avbrott då o då. Jag har ingen hög elräkning heller som man kanske skulle kunna tänka sig när patronen jobbar konstant. Fattar inte vad det kan vara för fel...
När jag nu läser febrilt på forumet här så undrar jag om inte det kan vara kompressorn som låter? Om jag nu har en kompressor, men den kanske isf hänger ihop med elpatronen så att när jag bryter den så slutar även kompressorn. En elpatron låter kanske inte men det gör säkert en kompressor....
Ja, någon som vet? Har en elpanna en kompressor och låter den ? ( ps. jag har en tryckluftskompressor i garaget och det låter precis likadant från min panna)

Om det är en ren elpanna (vilket det verkar vara) så finns det ingen kompressor i den.
Bara värmeelementen och cirk.pumpen så det är inte mycket som kan låta.

Hur stänger du den för att enbart stänga elpatronerna?

Antagligen är det en kontaktor (till ett/flera effektsteg) som håller på att bli dålig, då kan dom brumma ganska högt när dom är dragna.

Och om kontaktorn är dålig så kan det vara så att den inte kopplar in alla element och därmed måste det som blir inkopplat gå "hela tiden". Kolla upp det där, en dålig kontaktor blir varm och brinner, visserligen ingen större risk att det skall sprida sig utanför pannan, men det kan förstöra en del kablar och intilliggande kontaktorer.

Om man är lite händig så är det inte svårt att byta kontaktor, och en ny kostar typ 100 - 200 kr på ex. elfa.

hempularen skrev:
Och om kontaktorn är dålig så kan det vara så att den inte kopplar in alla element och därmed måste det som blir inkopplat gå "hela tiden". Kolla upp det där, en dålig kontaktor blir varm och brinner, visserligen ingen större risk att det skall sprida sig utanför pannan, men det kan förstöra en del kablar och intilliggande kontaktorer.

Om man är lite händig så är det inte svårt att byta kontaktor, och en ny kostar typ 100 - 200 kr på ex. elfa.
Ok, tror nog ringer in en reparatör då. Tack för svaren ! :rolleyes:

Hej!
Har samma elpanna Nibe 240 evc och undrar över elpatronen, lampan som indikerar att patronen är i drift lyser ofta, cirka var 5e minut och är på ungefär 3-4 minuter åt gången, noterade att den gör så även vid +grader. Är detta normalt? Elräkningen för november 2016 ökade 63% jämfört med samma period förra året och jag letar därför förklaringar till detta. Det har varit lite kallare i år men inte så mycket att det förklarar en sådan ökning, övrigt nyttjande av el som dusch, matlagning osv skiljer sig inte mot det normala. Tacksam för svar:)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.