Jag är seriöst spekulant på ett hus från 1974 (betongplatta på mark, 2-glasfönster) som fram till i år hade direktverkande el och en luftvärmepump där energideklarationen är från 2009 och visar 135 kwh.

Nya ägarna har sedan februari installerat:
Värmepump luft-vatten med nya radiatorer i hela huset. Ålder:2016
Märke på värmeanläggning: NIBE Modell F2120

Kan någon ge mig en försiktig prognos hur mycket lägre energideklarationen borde visa ungefär med installation av ett sådant system samt ca hur mycket det kan ha kostat mellan tumme och pekfinger ?

Är det ett bra system ?

Driftskostnaderna uppskattas till
Elkostnad 17 500 kr/år
Sammanlagd driftskostnad: 21 500 kr/år
Årlig elförbrukning: 19000 kwh/år
Baserat på 4 personer.

Nej, den "gamla" lösningen hade ju en luft/luft värmepump. Vi vet inte hur stor del av uppvärmningen den stod för. Luft vatten VP ger liknande verkningsgrad som luft/luft VP. Men den täckte sannolikt inte hela huset, därmed har en okänd mängd värme kommit från tillskott från direkt elradiatorerna. Även luft/vatten pumpen kommer troligen att lägga tilltillskotrsvärme korta tider när det är väldigt kallt.

Som dåligt jämförelseobjekt: vi bor i ett hus från 30 talet med bitvis extremt dålig isolering. 220 kvm boyta plus drygt 90 kvm delvis uppvärmd källare.

Vi hade direkt el. Takvärme från 70-talet. Vi förbrukade 48 000 kWh per år. Nu med bergvärme ligger vi på ca 18000 kWh.

Ledsen men jag förstår inte ditt svar som börjar med "Nej," om det var bra eller inte det system man bytt till.

NIBE Modell F2120 är deras senaste modell av luftvattenvärmepump vilka står utomhus och den har en hög årsverkningsgrad (SCOP). Fungerar ner till -25 grader ute. Vad är det för modell på innerdelen i huset? Oftast är det ju inte så väldigt kallt i Sthlm på vintrarna så en luftvattenvärmepump kan fungera riktigt bra.

Men om det var 135 Kwh innan kan man förvänta sig att det går ned till åtminstone ca 100 ? Det ser ju inte bra ut på papper om den är hög och jag antog att det här systemet kraftigt borde förbättra prestandan men blir inte klok på Hempularens svar.

Jag trodde i min enfald att ett lågt värde var bra att ha i energiprestanda.

F2120 är en av de bästa pumparna på marknaden. Jag tror nästan du kan ha halverat förbrukningen med den nya pumpen. Antar att dom också installerade en ny innedel samtidigt?
Det går egentligen inte att säga eftersom det är osäkert hur mycket luftvärmepumpen gett tidigare. Men nibe pumpen har ett scop på ca 5:1

Både ute och innedelen är nya. Vet ej dock exakt vilken modell det är (ska kolla på återvisningen i morgon). Men det känns bra att veta att det är ett bra system och att man bytt alla el-element med vattenburna radiatorer i hela huset. Det är ju totalt en investering som borde gått på minst 100.000 kr.

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
Jag har svårt atttänka mig om det handlade om stora besparingar.
Sätter man in luft/luft då är marginalen liten för nåt annat system.
Jag har inte räknat på det utan skrivee av erfarenhet.

Jag tror deras investering de gjorde med nya vattenburna radiatorer i hela huset, LVVP och ny innerdel sammanlagt var närmare 200 tkr. Sedan får de göra avdrag på rea-vinstskatten för förbättringsåtgärder när de sålt huset. Hur stort är huset?

• Gilla
Lars48
  • Laddar…
Huset är 138 kvm plus 29 biarea. 1.5 planshus från 1974

Tycker då att elförbrukningen totalt bör hålla sig kring 14.000 kWh/år eller lägre framöver. Beror en del på hur biarean är isolerad och hur mycket den värms och av vad.

Det handlar inte bara om att spara på energi. Vattenburet system skapar jämn värme i hela huset. Sen slipper man ljudet från L/L pumpen. Personligen tycker jag att det luktar från L/L som man slipper.
LV pumpen har oxå elpatron som drar el när det blir kallt.
Det beror på hurmycket av värmebehovet stod L/L pumpen för. Sen kan man räkna på besparing.

Gissar vilt på 40% besparing, kanske mer. Utan att veta något om husets skick, isolering, grund mm. Det är ju näst bästa investeringen efter bergvärme enligt de flesta du frågar. Bara att njuta , jag suktar efter samma investering ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.