Det kan ju va bra att kunna köra vedpanna och cirkpumpar utan 220 el, köpte en dator UPS och tänkte det kunde funka. Problemet med dessa UPSer är att batteriet är oftast väldigt litet klarar inte mer än ca 5min:@, gjorde lite ändringar på min och nu kör jag hela anläggningen:vedpanna(fläkt120w) laddpump (93w) +två cirkpumpar på ca 40 w styck.
Testkörde idag med bilbatteri 72 Ah det gick att köra 50 mind^_^b innan UPSn la av, nu är det så att denna UPS ska egentligen va till för att bara kör cirkpumparna 2X40 så driftstiden kommer att bli betydligt mycket längred^_^b . Det fina med en så här UPS är priset ca 1200 och att den slår till utan att man är hemma, laddar batteriet och skyddar mot överspänning i nätet.Det finns också lite andra finnesser som jag inte använder tex att kunna koppla upp den mot en dator och förbrukning och driftsstörningar och lite annat.
Det finns färdiga sånahär anläggningar men de kostarq(;^;)p.Ska väl köpe ett elverk också så man kan gardera sig lite om strömavbrotten blir långa. Eftersom vi bor strax utanför STHLM så är strömavbrotten oftast inte längre än 20-30 min men det har väl hänt att strömmen varit borta lite längre nån gång. Skulle kanske inte rekommendera detta till de som bor i Värmland eller småland där strömmen tydligen kan vara borta i flera dygn.:(

• Teknik Vedcentral 008.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det så att det krisar kan du ju koppla in bilen och starta den, en bil på tomgång drar ca 1l/h så det kan ju bli närmare 2 dygns drift :)

Tack för tipset!! Eller kanske traktorn vet inte vad den tar i timmen diesel?

• kulvert traktor.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dom drar nog ung lika mycket, har du 12V på traktorn? Kan ju vara 24...

Det är 12 V (Massey Ferguson 135) 49hk

Vad heter ups´n ?? var köpte du den?

Den heter APC BACK-UPS ES 700VA köptes på www.dustin.se pris 895 plus moms
Det fina va att jag beställde den på kvällen och dan efter kom det budbil o körde ut den till mig för 139 spänn. Snacka om service!!

Fungerar den fortfarande bra? Inga problem med att den får ett betydligt kraftigare batteri?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.