Hej,

Har mätt med ir termometer på rören här, det skiljer ca 5grader här mellan. Varför?
Vill ju ha ut full värme i elementet. Varför stryper det? Har motionerat piggen med wd40 så det ska vara full fräs..

Radiatorkoppling med temperaturskillnad markering, använd ir-termometer för att mäta värmeutsläpp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Kan ju vara ir-tempen som spelar dig ett spratt? Det är svårt att mäta på rör.
 
Tosse skrev:
Kan ju vara ir-tempen som spelar dig ett spratt? Det är svårt att mäta på rör.
Möjligt, men testat flera gånger och blir som samma svar.

Kolla filmen här.. [video]https://www.dropbox.com/s/k7tinwij04azwu3/Video%202016-12-18%2016%2025%2017.mov?dl=0[/video]
 
Var är det varmast?
Vilken temp är det vid den andra anslutningen?
Vilken anslutning är tillopp respektive retur?

Om bilden visar returen så är ventilen felvänd, flödet stryper automatiskt flödet.
Om bilden visar tillopp så är elementet felkopplat, elementet "kortsluts" om tilloppet är i botten.
 
Demmpa skrev:
Var är det varmast?
Vilken temp är det vid den andra anslutningen?
Vilken anslutning är tillopp respektive retur?

Om bilden visar returen så är ventilen felvänd, flödet stryper automatiskt flödet.
Om bilden visar tillopp så är elementet felkopplat, elementet "kortsluts" om tilloppet är i botten.
Det där är tillopp på elementet.. Vid utloppet som jag visar på bilden så skiljer det ett par grader mot röret på inloppet bakom "termostat strypningen" dvs där det var 36 grader inte 42.
Här är utloppet Värmeelementets utloppsanslutning mot en röd vägg som syns skillnad i temperatur jämfört med inloppet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Men jag har ett exakt likadant element ute i garaget, och där är det samma fenomen.
Meen, där kommer inloppet genom "returventilen" och går ut via termostatsidan.. Som du beskrev.
 
Hur ser det ut om du sätter en tejpbit på båda sidor så att termometern får samma yta att mäta på på båda ställena? Nog är det lite udda att både tillopp och utlopp sitter i underkant, men det kanske inte är det som orsakar problemet.
 
Det är ofta svårt att mäta exakt med en IR-termometer. Speciellt på en ljus och blank yta. Tejpa med svart tejp på båda sidor av ventilen. Vänta en liten stund och mät igen.

Det bästa är att mäta med en termometer med riktiga anliggningsgivare.
 
IR-termometern visar olika beroende på silver eller vit färg på röret, tejpa med svart tejp på båda ställena så blir det nog mer lika. Ventilen kan strypa flödet, inte reglera temperatur.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.