Hej,
Har mätt med ir termometer på rören här, det skiljer ca 5grader här mellan. Varför?
Vill ju ha ut full värme i elementet. Varför stryper det? Har motionerat piggen med wd40 så det ska vara full fräs..
Har mätt med ir termometer på rören här, det skiljer ca 5grader här mellan. Varför?
Vill ju ha ut full värme i elementet. Varför stryper det? Har motionerat piggen med wd40 så det ska vara full fräs..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Var är det varmast?
Vilken temp är det vid den andra anslutningen?
Vilken anslutning är tillopp respektive retur?
Om bilden visar returen så är ventilen felvänd, flödet stryper automatiskt flödet.
Om bilden visar tillopp så är elementet felkopplat, elementet "kortsluts" om tilloppet är i botten.
Vilken temp är det vid den andra anslutningen?
Vilken anslutning är tillopp respektive retur?
Om bilden visar returen så är ventilen felvänd, flödet stryper automatiskt flödet.
Om bilden visar tillopp så är elementet felkopplat, elementet "kortsluts" om tilloppet är i botten.
Det där är tillopp på elementet.. Vid utloppet som jag visar på bilden så skiljer det ett par grader mot röret på inloppet bakom "termostat strypningen" dvs där det var 36 grader inte 42.Demmpa skrev:
Här är utloppet
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Hur ser det ut om du sätter en tejpbit på båda sidor så att termometern får samma yta att mäta på på båda ställena? Nog är det lite udda att både tillopp och utlopp sitter i underkant, men det kanske inte är det som orsakar problemet.
Det är ofta svårt att mäta exakt med en IR-termometer. Speciellt på en ljus och blank yta. Tejpa med svart tejp på båda sidor av ventilen. Vänta en liten stund och mät igen.
Det bästa är att mäta med en termometer med riktiga anliggningsgivare.
Det bästa är att mäta med en termometer med riktiga anliggningsgivare.
IR-termometern visar olika beroende på silver eller vit färg på röret, tejpa med svart tejp på båda ställena så blir det nog mer lika. Ventilen kan strypa flödet, inte reglera temperatur.
Klicka här för att svara
