Hej,

Nu har jag funderat fram och tillbaka ungefär 1 000 gånger och kommit fram till inget.
Det är såhär att vi håller på att göra en större renovering av vårt hus (eller skall), och fundera i samband med detta att lägga vattenslingor i golvet för att kunna installera bergvärme framöver (alternativ Luft/Vatten). Men konstigt nog tycker jag inte det verkar vara lönt att göra det, inte ens om jag försöker att se det på väldigt lång sikt. Missar jag något?

Fördelar/Nackdelar
+ Billigare månadskostnad?
+ Värdet på huset ökar, mer attraktiv uppvärmning.
+ När man ändå håller på att renovera kanske man skall förbereda med rör.
- Kommer inte att räkna hem investeringen på väldigt länge.

Husfakta;
Placering: Göteborg
Storlek: 145 Kvm
Uppvärmning idag: El + Luftvärmepump.
Enligt köpehäfte: Driftkostnad: 35 000, varav 10 300 kr är uppvärmning (7200kWh/år).

Installations kostnad
Lägga in vattenrör ca: 110 000 på bottenplan (ovanvåning kommer vi inte att röra idag).
Borning + Installation + Värmepanna: 140 000.
Detta ger en total investering på 250 000.

Enligt kalkyl jag fått av företaget så kommer jag att landa på ca: 6041kWh/år.
Och då ger det mig en besparing på ca 1000kr per år
Deras kalkyl så sparar jag ca 21 000 kr per år (räknat med 24 000kWh/år) varför vet jag inte.

Missar säkert massa i mina tankar...
För att få fram min uppvärmning, gjorde jag följande:
Letade upp lägsta månaden (Juni) vi var hemma 545 kWh och drog bort detta på varje månad, och fick totalen.

Låter skumt att ni har 35/år, hur ser de olika posterna ut? Kan vara något galet räknat med uppvärmning och hushållsel kanske? Tror ett likvärdigt alternativ är vattenradiatorer och luft/vattenpump istället, bör bli minst 50 billigare än BV.

Driftkostnad är specificerad enligt följande: 35 000 kr
Uppvärmning: 10 275 kr
Försäkring: 6 000 kr
Vatten/avlopp: 5600 kr
hushållsström: 8010 kr
Samfällighet: 5100 kr
Uppvärmningskostnader är baserat på 8220kWh/år.
Hushållsel är baserat på 6500kWh/år.

Bott här nu i två år:
2016 - 14 147 kWh/år
2015 - 13 736 kWh/år.

Visst har vi "mys" eldat en del med ved, men inget som som bör göra så stor skillnad.
Som sagt, fundera på om det verkligen är värt att dra in vattenrör när vi ändå renovera neder plan (river golvet ner till betongen).

Redigerat:
Ok. Då elementen säkert är inräknat i hushållsel har ni en lite högre uppvärmningskostnad i verkligheten gissar jag. Ni lär spara en slant och få en jämnare och trevligare värme med vattenburet oavsett BV eller LV. Låtsas att ni får ner kostnaderna med ca 6-7tkr/år, då har tex en investering på 200 tkr återbetalat betalt sig på ca 30 år. Ingen höjdare direkt ur ekonomisk synvinkel.

Du höjer värdet på huset också... Det är stor skillnad komfortmässigt mellan luft/lufthårtorken och vattenburen golvvärme. Priceless😊

• Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Vad har ni för ventilation förresten ? Det kan vara skillnad mellan golvvärme och element.

Jonatan79 skrev:
Vad har ni för ventilation förresten ? Det kan vara skillnad mellan golvvärme och element.
Ventilation: Självdrag.

Martenw skrev:
Du höjer värdet på huset också... Det är stor skillnad komfortmässigt mellan luft/lufthårtorken och vattenburen golvvärme. Priceless😊
Ja kan tro det, och som du säger så bör det ju höja värdet en del. Men om det tar ca 30 år att få igen pengarna så hinner man ju byta pump säkert 2 ggr där med, och tycker hela investeringen blir svår motiverad även om jag vill så klart. Känns bara som jag missar något...

Redigerat:
Skulle nog satsat på bättre ventilation istället, om ni satsat på ett FTXsystem återvinner ni stor del av varmluften och får frisk och fräsch luft i hela huset samtidigt.

Excel
Besparingen kanske inte är så stor med byte och kanske svår att räkna hem. Med den utgångspunkten skulle jag i samband med renovering överväga luft/vatten och golvvärme för komforten och slippa "hårtorken". Har du tur får du igen investeringen vid ev försäljning.

Komforten får man väl räkna in i paketet och den totala upplevelsen. :)

Om ni ändå ska riva hela golvet är det ju närmast oansvarigt att inte lägga i slingor. Har du oisolerad platta? Undrar bara varför det ska bli så dyrt som 110 k.
Undrar hur du lyckats dela elen i hushållsel och uppvärmningsel. Har du separata mätare? 8000 kWh hushållsel är rätt mycket. Jag har ungefär samma husstorlek men brukar <9000 kWh/år på allt, hushåll och BV.
Hur tillverkar du varmvatten idag?

Majgårdarna
Martenw skrev:
Vad har man för nytta av ett högre värde på huset om man inte skall sälja?

• Gilla
fusion och 1 till
  • Laddar…
Med din uträkning missar du varmvatten. Antar att du har en elberedare idag och om di installerara en ny värmepump kommer denna ta hand om beredningen. Sparar kanske 1-3000kwh?

Så länge man inte kör olja eller direktel så är det svårt att räkna hem bergvärme inom rimlig tid.

Våran kombipanna med pelletsbrännare börja läcka vatten i juni. Velade bra länge om det skulle bli en ny panna eller bergvärme. Räknade på det och i bästa fall gick man "plus" lagomt till man måste byta ut pumpen.

Till sist vart det bergvärme pga bekvämligheten. Slipper sot å bära säckar samt att vi installerade frikyla uppe i sovrummet.

Hur du än gör så lägg in golvvärme om du ändå ska riva upp golvet. Skulle jag gjort i alla fall. :)

Så länge man inte har vattenburet system redan är det som du konstaterat mycket svårt att räkna hem den investeringen. Personligen tänker jag satsa på solceller istället, men först måste taket renoveras.

• Gilla
magnetens
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.