Hej,

Igår bytte vi vår gamla fjärrvärmeväxlare till en ny och nu fungerar inte golvvärmen som den ska.I halva huset har vi vanliga radiatorer och i andra halvan golvvärme. Radiatorerna fungerar som de ska efter ett par omgångar med avluftning och justering av trycket. Golvvärmen fungerar inte alls. Innan bytet av växlaren fungerade allt utmärkt. Golvvärmen installerades 2012 i samband med att huset byggdes ut.

Golvvärmeinstallation med Grundfos pump och termostat, rör och manometer synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Röret nedanför termostaten är varmt, men resten är kalla. Termostaten står på max. Termometern på slingan efter pumpen visar 30 grader medan temperaturen i fjärrvärmeväxlaren ligger på 45 grader.

Pumpen är en Grundfos Alpha 2 L och är inställd på CP2 vilket enligt manualen ska den vara inställd så för golvvärme. Pumpen ska så vitt jag förstår vara självavluftande. Till saken hör att i morse var rören fram till pumpen också kalla, sedan skulle min sambo avlufta systemet enligt en youtube-video och öppnade då ventilen och körde pumpen på läge III i 10 minuter. Systemet tömdes då på minst 10L kallt vatten. Därefter justerade hon på fjärrvärmeväxlaren upp trycket i systemet till 0.5 bar vilket vi fått rekommenderat av fjärrvärmeinstallatören.

Min högst amatörmässiga teori är att det inte släpps in något nytt varmvatten i golvsystemet utan det tar allt för mycket kallt vatten från returen från golvslingorna. Så vi pumpar bara runt detta kallvatten hela tiden. Då trodde jag att jag möjligen kunde justera balansen mellan vatten från växlaren och returen med hjälp av den röda ratten under pumpen, men den går inte att rubba.

Är helt ny på golvvärme och efter att jag har läst alla manualer och forumtrådar jag kan hitta, så blir jag ändå inte klok på hur det hela ska fungera. Tacksam för all hjälp jag kan få.

Ta bort termostaten. Därunder finns ett stift som ska gå att trycka in, fjäderbelastat. Efter längra varmperioder kan det fastna i stängt läge. Kommer det fram varmt vatten då termostaten är borta och stiftet i yttre position (helt öppet)?

Är golvvärmesystemet avluftat? Då du hade problem med luft i elementkretsen så kanske det är samma problem på golvvärme delen....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.