SSSS
Vi har lagt vattenburen golvvärme och provtryckt med vatten (som ligger kvar) i vårt kök men har inte hunnit kopplat på någon värmekälla. Och nu har jag börjat fundera på om det finns någon risk för frysning om det skulle komma någon köldknäpp.

Golvet ser ut såhär:
*Oisolerad platta på mark från -79
*Mekaniskt ventilerad platonmmatta
*Spårad cellpast (50mm)
*Golvärmeplåtar
*Slang 20mm (en slinga)
*Spånskina
*Marmoleum click

Anta att det som minst kommer att vara +15 grader i köket i extremfall. Mitt på golvet är jag inte orolig men funderar på om det är känsligare under bänkskåpen nära yttervägg?

Oroar jag mig i onödan? Eller behöver jag tömma slangen? Och hur gör jag det enklast?

Har du värme på i huset i övrigt? Så nej ingen större risk om du inte bor där det e riktigt kallt och över en längre period.
För att tömma/minska vattenmängden i ledningen, ta tryckluft.

• Gilla
SSSS
  • Laddar…
SSSS
R Rigor skrev:
Har du värme på i huset i övrigt? Så nej ingen större risk om du inte bor där det e riktigt kallt och över en längre period.
För att tömma/minska vattenmängden i ledningen, ta tryckluft.
Japp vi bor i huset och håller normalt ca 21 grader i köket (värms av en LLVP som sitter i rummet bredvid) men då vi inte har någon övrig värme i rummet än så kanske det blir någon grad kallare än det om det blir kallt ute.

Så med andra ord så är det troligt att jag/frun/barn börjar klaga på komforten innan det finns risk för frysning?

Det är ingen risk.

• Gilla
SSSS
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.