Hej,

Jag har ett hus med elelement som stödjer luft-luft och braskamin, de behöver bara vara igång på typ 18-20 grader eller något.

De är allihopa i bra skick från 70 och 80-talet med problemet att termostaterna är kassa på allihopa.

Istället för att köpa helt nya tänkte jag köra på digitala termostater bara.

Jag har sett en hel del men de finns ett gäng och skiljer i pris rejält.

Denna är väl en av de billigare, någon som är nöjd med den?
https://www.conrad.se/?websale8=con...YWYr2gSx37XDMRZQUlr-f0ynmac0752gaAnrwEALw_wcB

Några tips kanske?

Har inget bra svar på din fråga, men jag styr ett element och golvvärmen i badrummet med vanliga nexamottagare och tellstick Znet.
Fungerar väldigt bra, temperaturen i rummet håller sig inom +/- 0.1gr.

Jag har köpt den jag länka ovan, funkar skitbra.

Tror ni man kan använda en termostat till två element med en grenpropp? Jag ser inget hinder direkt...

Har två element bredvid varandra på massa ställen.

P
Det beror väl helt på hur mycket ström varje element drar, om de är på 2000W vilket är vanligt så är det ju nästan en hel 10A säkring då funkar det inte att ha två på en grenkontakt.

mnils skrev:
Det beror väl helt på hur mycket ström varje element drar, om de är på 2000W vilket är vanligt så är det ju nästan en hel 10A säkring då funkar det inte att ha två på en grenkontakt.
Ok, börjar jag leka med elden om jag säkrar upp med 16A på den propp som sköter dessa uttag? :-)

Ja!

P
S johd01 skrev:
Ok, börjar jag leka med elden om jag säkrar upp med 16A på den propp som sköter dessa uttag? :)
Ja då har du "elementet" inne i väggen istället med brandrisk..

Väggvärme alltså, kanske är det nya golvvärme?

Då blir det att använda två termostater istället. :)

• Gilla
Immobil
  • Laddar…
Vad är det för effekt på elementen?

Får kolla när jag kommer hem :)

S johd01 skrev:
Då blir det att använda två termostater istället. :)
Det blir inte bättre med två termostater om de matas via samma säkring...

Jo men de är ju två uttag idag och funkar uppenbarligen

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.