Hej!

Vi ska installera kamin i vardagsrummet.

Och jag funderar på om jag behöver tänka på något med värmesystemet vi redan har.

Syftet med kaminen är främst trivsel, men lite av uppvärmningskostnader (el) hade jag tänkt försöka kapa.

Idag har vi en elpanna som värmer vatten, och cirkulerar till vattenradiatorer i hela huset.

Det verkar vara ett tämligt komplicerat system, då vi i princip alltid har mellan 19-21 grader på vintern, så någon slags automatik finns ju.

Jag är inte så insatt (än), så därför vill jag inte skriva en roman med specifikationer, utan om ni önskar hjälpa mig med råd, så tar jag reda på vad ni behöver veta för att lämna sagda råd.

Jag hade väl tänkt att ha ca 17-18 grader i grundvärme från elpannan, och värma resten med kaminen. Låter det orimligt?
Ska man ha ännu kallare för att få effekt på elräkningen? Klart jag förstår att ved och underhåll av kaminen kostar också...

L
Du har vattenburen värme med element och kanske termostater på dom
Dessa kommer att stänga när det blir varmt i rummen/rummet och reglera själva , bara att vrida ner om du tycker det , men nog svalt när kaminen svalnat framåt morgonen
Det med att värma totalt eller nästan går nog inget bra .
Vad för EL-panna har du , det är inte så komplicerat som du tror , kanske läsa lite extra i manualen hur du justerar värmen ( pannan justerar värmen efter en utegivare , det sitter säker en liten dosa på nord eller nordvästvägg , ca 2 meter upp ) Om du har en innegivare ( kan sitta på en vägg ca 1,7 meter upp , som ger signal till pannan att nu är det varmt och stänger ner på värmen , men det blir i hela huset då
Annars tar du ett foto på pannan så det syns vad du har , samt fabrikat och modell

• Gilla
Snettärocksårakt
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.