4 131 läst ·
19 svar
4k läst
19 svar
Kan man hittar nytt element som passar till gammalt anslutningsmått?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag var tvungen att plocka bort ett gammalt element på grund av läckage som inte går att laga. Jag har kollat på nätet och det verkar vara svårt att hitta ett element med samma anslutningsmått.
Eftersom jag vill undvika tömning av hela systemet undrade jag om det finns ett sätt att få ett element med ett störa anslutnings mått att passa?
Det befintligt mått är på 320mm och det är en panelradiator.
Nån som kan?
Har kollat lite och det finns element med 350mm C-C. Skulle det funkar? Jag räknade fel sist. Jag tog måttet från den golv anslutning till ovanpå ventilen men där är plats till en böj koppling. Det dumma var att jag lämnade det gamla in hos VVS utan att mäta C-C. De kunde inte laga det så denhar säker skrotet det.
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Köp ett som är så nära du kan men gärna lite längre c-c. det är alltid lättare att fippla dit nå extra muffar än att kapa och gänga. Fast i vilket fall som helst så åker du nog på att tömma. Om man antingen förlänger eller förkortar så hamnar ju det under termostaten
Men det var ju synd att det finns inget som förlänger ventilen ovanpå termostatet.S Stefan1972 skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
För att det antagligen är som vanligt, det kostar mer i arbetstid än vad ett normalt nytt element kostar och sen kanske de inte vill lämna nå garantier heller. Inge kul att ta 2500kr för en reparation om det sen läcker tre månader senare på nåt annat ställe. Då är det ju såklart reparatörens fel som gjorde ett så dåligt jobb........