Hej
Jag har nyligen flyttat och märkte att det var fel på elpannan.
Jag har bifogat bilder som visar att det finns varmt vatten i systemet men jag får ut till elemtenerna ca 30 grader.
Elpannan är Nibe EVC 190
Jag nån hjälpa mig med det?
Jag har nyligen flyttat och märkte att det var fel på elpannan.
Jag har bifogat bilder som visar att det finns varmt vatten i systemet men jag får ut till elemtenerna ca 30 grader.
Elpannan är Nibe EVC 190
Jag nån hjälpa mig med det?
Prova att ställa över det vänstra vredet på "hel sol" och dra skjutreglagen sakta mellan ändlägena fem gånger och ställ tillbaks dem där de stod.
Fotografen hade rätt
Först ställde du om till ständig dagtemp , genom att vrida till sol , den stod på ständig nattsänkning , den blå skjutreglaget ska dra ner till noll , ingen sänkning
Det var den största biten
Sedan med att dra reglagen upp och ner , tog bort oxid på motståndet som finns i regulatorn ,
( rengörning av lättare slag )
Först ställde du om till ständig dagtemp , genom att vrida till sol , den stod på ständig nattsänkning , den blå skjutreglaget ska dra ner till noll , ingen sänkning
Det var den största biten
Sedan med att dra reglagen upp och ner , tog bort oxid på motståndet som finns i regulatorn ,
( rengörning av lättare slag )
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Nä den följer väl kurvan som den alltid gjort, förutom att den ej nattsänker..
Ha vredet på solsymbolen. Sätt det röda reglaget på det långa strecket (ungefär som på din bild). Dra ner det högra gråa reglaget till 1,25 och se om det blir svalareBurim skrev:
Prova att ställa ner den en aning som du fått tips om.
OK, lite grundläggande om reglercentraler & reglering.
Det HÖGRA reglaget har egentligen inget med vilken temp som valts, utan det är till för att ställa in kurvan så att oberoende av ute-temp så behålls samma temp i rummet.
Det VÄNSTRA reglaget är till för att parallellförskjuta kurvan så att man får den temp man vill i rummet.
Det högra reglaget (kurvan)
Om det blir varmare inne ju kallare det blir ute så har man valt en för brant kurva.
Om det blir kallare inne ju kallare det är ute så har man valt en för flack kurva
När så tempen är den samma inne oavsett ute-temp så parallellförskjuter man kurvan med det vänstra reglaget så att man får den temp man vill ha.
Vänta minst 1 dygn mellan varje förändring
Helst så öppnar man samtliga radiatorventiler/termostater helt och bara noterar inne temp i det rum som man vill ska styra, samt utetemp, 2ggr dygn i nån vecka innan man överhuvudtaget gör nåt.
Det HÖGRA reglaget har egentligen inget med vilken temp som valts, utan det är till för att ställa in kurvan så att oberoende av ute-temp så behålls samma temp i rummet.
Det VÄNSTRA reglaget är till för att parallellförskjuta kurvan så att man får den temp man vill i rummet.
Det högra reglaget (kurvan)
Om det blir varmare inne ju kallare det blir ute så har man valt en för brant kurva.
Om det blir kallare inne ju kallare det är ute så har man valt en för flack kurva
När så tempen är den samma inne oavsett ute-temp så parallellförskjuter man kurvan med det vänstra reglaget så att man får den temp man vill ha.
Vänta minst 1 dygn mellan varje förändring
Helst så öppnar man samtliga radiatorventiler/termostater helt och bara noterar inne temp i det rum som man vill ska styra, samt utetemp, 2ggr dygn i nån vecka innan man överhuvudtaget gör nåt.


