Hej

Jag har nyligen flyttat och märkte att det var fel på elpannan.

Jag har bifogat bilder som visar att det finns varmt vatten i systemet men jag får ut till elemtenerna ca 30 grader.

Elpannan är Nibe EVC 190

Jag nån hjälpa mig med det?
 
  • Elpanna av märket Nibe EVC 190 i ett pannrum med rörkopplingar och en termometer som visar 30 grader.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elpanna Nibe EVC 190 med termostatventil, kopplingar och kablar, tecken på varmt vatten men låg temperatur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en NIBE RVP32-regulator för värmeinställningar på en elpanna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Prova att ställa över det vänstra vredet på "hel sol" och dra skjutreglagen sakta mellan ändlägena fem gånger och ställ tillbaks dem där de stod.
 
  • Gilla
Burim
  • Laddar…
Vad är det du anser vara fel?
Är det för kallt inomhus eller vad?
 
L lat skrev:
Vad är det du anser vara fel?
Är det för kallt inomhus eller vad?
Det är kallt i huset tempen ligger cirka 19 grader inomhus.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Prova att ställa över det vänstra vredet på "hel sol" och dra skjutreglagen sakta mellan ändlägena fem gånger och ställ tillbaks dem där de stod.

Jag gjordet det nu.
Shuntventilen är helt öppen nu.
Nu är det varmt i elementerna.
Vad gjorde jag nyss? :)
 
L
Fotografen hade rätt
Först ställde du om till ständig dagtemp , genom att vrida till sol , den stod på ständig nattsänkning , den blå skjutreglaget ska dra ner till noll , ingen sänkning
Det var den största biten
Sedan med att dra reglagen upp och ner , tog bort oxid på motståndet som finns i regulatorn ,
( rengörning av lättare slag )
 
  • Gilla
Burim
  • Laddar…
Burim Burim skrev:
Vad gjorde jag nyss? :)
Talade om för regulatorn att den inte ska nattsänka samt gnodde bort oxid i skjutpotentiometrarna.
 
  • Gilla
Burim
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Prova att ställa över det vänstra vredet på "hel sol" och dra skjutreglagen sakta mellan ändlägena fem gånger och ställ tillbaks dem där de stod.
Ska ju vara högra vredet men det löste ju sig ändå...
 
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
L
Fotografen Fotografen skrev:
Ska ju vara högra vredet men det löste ju sig ändå...
Sol och måne gjorde det möjligt :)
 
Nu ligger det alltid på max, oavsett temp inställning(röda) pinnen.

Shuntventilen är öppen till max.
Det blir för varmt i huset.
 
Nä den följer väl kurvan som den alltid gjort, förutom att den ej nattsänker..
 
Vad man gjort är att "parallellförskjuta" kurvan. Dvs höja inställt börvärde. Har för mig att 3 streck motsvarar ung 1 grad i rummet.
 
Burim Burim skrev:
Nu ligger det alltid på max, oavsett temp inställning(röda) pinnen.

Shuntventilen är öppen till max.
Det blir för varmt i huset.
Ha vredet på solsymbolen. Sätt det röda reglaget på det långa strecket (ungefär som på din bild). Dra ner det högra gråa reglaget till 1,25 och se om det blir svalare
 
Prova att ställa ner den en aning som du fått tips om.
 
OK, lite grundläggande om reglercentraler & reglering.
Det HÖGRA reglaget har egentligen inget med vilken temp som valts, utan det är till för att ställa in kurvan så att oberoende av ute-temp så behålls samma temp i rummet.
Det VÄNSTRA reglaget är till för att parallellförskjuta kurvan så att man får den temp man vill i rummet.

Det högra reglaget (kurvan)
Om det blir varmare inne ju kallare det blir ute så har man valt en för brant kurva.
Om det blir kallare inne ju kallare det är ute så har man valt en för flack kurva

När så tempen är den samma inne oavsett ute-temp så parallellförskjuter man kurvan med det vänstra reglaget så att man får den temp man vill ha.

Vänta minst 1 dygn mellan varje förändring
Helst så öppnar man samtliga radiatorventiler/termostater helt och bara noterar inne temp i det rum som man vill ska styra, samt utetemp, 2ggr dygn i nån vecka innan man överhuvudtaget gör nåt.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.