Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Snabbgjorde en planlösning i paint så den är inte riktigt i skala.
Kamainen tänkte jag bakansluta direkt i muren i vardagsrummet. Är det ngn här med erfarenhet av 596T?
Många förknippar, särskilt täljsten, med ackumulering ,värmehållning, och har då fått en uppfattning om att den likt en kakelugn kan hålla värme i rummet under hela dygnet. Detta har naturligtvis uppsnappats av fabrikanterna och i enklaste fall läggs en topplatta av täljsten på kaminen som hissar upp priset med en 1000-lapp. Sätts dessutom sten på sidorna av kaminen stiger priset med ett par lappar till men det är ju endast den sten som befinner sig ovanför eldstaden som kan bli varm. Lurad igen. Kaminer som har mindre sten än 400 kg ovanför eldstaden borde inte få marknadsföra sig som värmelagrande. Många tycker väl ändå att stenen är dekorativ men då borde den åxå marknadsföras som det. Många som redan har en dito kamin kommer säkert nu att påpeka att den sannerligen känns varm på morgonen. Jovisst, 30-35 grader kan kännas rätt så varmt men på den halva kvm som är 10 grader varmare än rummet ger fruns 4 minuter med locktången betydligt större tillskott till husvärmen.
Jag håller delvis med ovanstående talare, men visst blir stenen runt själva elden varm den också.
Sen tycker jag ändå 100kg sten gör skillnad, om än liten jämfört med en ren plåtkamin!
Vill man ha någon värmelagrande kapacitet som faktiskt gör rejäl skillnad så är det från 1000kg och uppåt. En tullikivi på 2,5 ton fungerar utmärkt t.ex.
Sen tycker jag ändå 100kg sten gör skillnad, om än liten jämfört med en ren plåtkamin!
Vill man ha någon värmelagrande kapacitet som faktiskt gör rejäl skillnad så är det från 1000kg och uppåt. En tullikivi på 2,5 ton fungerar utmärkt t.ex.
Klicka här för att svara