Hej!

Jag skulle behöva lite hjälp med hur jag bäst justerar in och/eller åtgärdar mitt värmesystem. Golvvärme på nedervåning och radiatorer på övervåning, alla kopplade till samma panna. Se bifogad skiss.

Problemen jag ser är följande:
  • Delta T över golvvärmen är typiskt 10-15 grader (just nu 33->23 grader vid ett par plus ute).
  • Golvvärmen upplevs som ojämn.
  • Det är i stort sett ingen tempraturdifferens mellan framledningstempraturen från den automatiska shuntventlilen och tillflödet till golvvärmen.
    • Detta gör att jag tvingats ställa in huskurvan så att radiatorerna på övervåningen inte värmer tillräckligt när det är kallt ute.
Min första slutsats är att flödet över golvvärmeslingorna är för lågt. Jag har därför testat att öppna tillflödesventilerna till samtliga slingor till max. (Returflödesventilerna helt öppna sedan tidigare). Detta hjälpte något - golvet blev lite varmare och tempraturen på returnvattnet gick upp från ca 20 till ca 23 grader. Dvs. Delta T sjönk till ca 10.

Den manuella shuntventilen står nu i fullt varmvattenläge. När jag testar att dra den mot kallt händer dock ingenting med temperaturen på vattnet in i golvvärmeslingorna - fortfarande exakt lika som framledningstemperaturen ut ur den automatiska shuntventilen. Möjligen blir cirkulationen i golvvärmeslingorna ännu sämre. När shuntventilen är i fullt kallvattenläge så förefaller cirkulationen i golvvärmen upphöra helt och temperaturen in i golvvärmeslingorna sjunker snabbt till ca 20 grader.

Cirkulationspumpen går på nästan full fart.

Är det så enkelt så att systemet är felkonstruerat och att det måste finnas ytterligare en cirkulationspump på golvvärmesidan av den manuella shuntventilen? Eller borde jag försöka öppna den gemensamma ventilen för returnflödet från golvvärmen ytterligare? Eller är det något annat jag borde kolla först?

Tack på förhand!
/ Skiss av värmesystem med märkta komponenter, ventiler och cirkulationspump.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Johan

Hej
om det var mitt hus hade jag antagligen sett till att ha en c-pump, men 2 automatiska shuntar, alltså nästa som du har det nu.
Delta-T över golvvärme skall väl typiskt ligga på ~5C vid DUT för att hela golvet skall kännas jämnvarmt.
Flödena över de olika kretsarna är en intrimning.
Om jag hade kunnat hade jag nog lagt de båda shuntarna parallellt med en tryckstyrd c-pump först.

L
Har du 1 rörs eller 2 rörssystem det verkar som att elementen snor vattnet till GV
om du stryper elementen så går mera vatten till GV som jag ser det
prova

• Diagram över värmesystem med noteringar och bilder av manuell shuntventil, cirkulationspump och automatisk shuntventil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad har du för Värmekälla? Shuntventil skall du ha över golvvärmekretsen deltaT skall ligga mellan 3-7 °C. Din värmekälla bestämmer lite vilket deltaT du skall ha över den. Har du någon acctank eller beredare med slingor i. Det borde sitta något för att du skall ha mer volym i systemet!!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.