Hej,

Har ett hus från 70-talet där det från början sitter en fet öppen spis i vardagsrummet, utan kassett eller insats.
Murstocken är i tegel.

Förra ägaren valde att helt ignorera denna och istället sätta upp en Handöl 10 i en annan del av vardagsrummet, med isolerat rör upp genom vinden. Detta var 2003 typ.

Jag är lite sugen på att istället renovera upp gamla murstocken (om det behövs) och installera en kassett och elda där istället.

Mina argument är:
- Då eldar vi i huset som det var tänkt från början, murstocken har fundament som går ned i grunden (plintgrund) så vi får bättre klimat där och även vind. Jag har sensorer på vinden och även grund och just där murstocken går har jag högre värden av relativ luftfuktighet jämfört med övriga delar av huset. Men jag har inga problem just nu med fukt på vind eller grund men det har ju bara gått ungefär 20 år sedan man slutade elda i murstocken...

- Det är en ganska stor anordning uppbyggd i vardagsrummet som jag tänker mig kan suga åt sig rätt mycket värme jämfört med de få dekorationsstenar i täljsten som finns på Handöl'n.

Vad tror ni ..?
Husets vinklar går såhär:
Sk_rmavbild_2017_11_30_kl_14_01_54.png

Tacksam för svar

L
20 år är lång tid , du måste prata med sotaren , det är han som är lite allsmäktig och godkänner .när det gäller skorstenar , en provtryckning i första läget är nog bra , så den inte är otät .
Han kan även säga vad du kan göra och sätta dit .
Det är bra med grov stock , men måste eldas konstant ( inte myselda ) för att bli varm rakt igenom och värma delar av huset

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.