4 919 läst ·
22 svar
5k läst
22 svar
Hur länge räcker lagrad värme i stuga vid värmeläckage?
Sida 1 av 2
Hej!
Jag har under en tid försökt förstå hur man beräknar ett hus med viss värmetröghet/värmekapacitet för hur mycket innertemperaturen sjunker per timme efter man slutat elda för en viss given genomsnittlig yttertemperatur?
Har ett projekt där jag ska bygga en enklare stuga mitt i skogen helt utan el på ca 15-20m2 för övernattning även på vintern. Det är väl inga större problem att hålla det lagom varmt på vintern genom att elda i kamin när man är vaken, men när kaminen slocknat efter man somnat kommer innertemperaturen sjunka olika snabbt beroende på kylan ute.
Genom att bygga med olika material och isolera på olika sätt erhålles olika värmetröghet och förmåga att lagra värmen i huset för långsammare avkylning. För att kunna modulera för olika val av byggnadsmaterial, mängden fönster och mängden isolering ville jag hitta formler och/eller verktyg att använda.
Jag förstår att det inte är helt enkla beräkningar då jag inte hittar några enkla svar som hjälper mig att räkna ut detta. Har hittat lite tabeller och grafer på energimyndigheten (http://www.energimyndigheten.se/try...abbt-blir-ditt-hus-kallt/jamforelse-alla-hus/) för vissa hustyper, yttertemperaturer och hur innertemperaturen sjunker efter visst antal dygn vid strömavbrott. Även hittat några verktyg online (energiberakning.se) för att göra olika energiberäkningar, men inga som beräknar (vad jag kan förstå i alla fall) hur mycket innertemperaturen är efter visst antal timmar på det sättet jag önskar.
Egentligen är det på energimyndigheten precis det jag är ute efter men jag vill kunna för olika egna konstruktioner av golv, väggar och tak kunna modulera hur kallt det kommer vara efter exempelvis 1 timme, 4 timmar eller 8 timmar.
Helt med på att det skulle enkelt lösas om man hade el och installera ett mindre element, gasolkaminer, pelletsbrännare eller andra lösningar som genererar värme medan man sover. Det mesta av detta är inte alls
möjligt på grund av väldigt svåråtkomlig plats samt att elda i kamin är det som vill utvärderas i detta fall då det finns ved på platsen.
Hoppas lite nu på att någon vänlig energiexpert vill hjälpa mig hur jag kan modulera detta för att komma fram
till hur man kan beräkna dessa saker.
Tacksam för all hjälp jag kan få!
Jag har under en tid försökt förstå hur man beräknar ett hus med viss värmetröghet/värmekapacitet för hur mycket innertemperaturen sjunker per timme efter man slutat elda för en viss given genomsnittlig yttertemperatur?
Har ett projekt där jag ska bygga en enklare stuga mitt i skogen helt utan el på ca 15-20m2 för övernattning även på vintern. Det är väl inga större problem att hålla det lagom varmt på vintern genom att elda i kamin när man är vaken, men när kaminen slocknat efter man somnat kommer innertemperaturen sjunka olika snabbt beroende på kylan ute.
Genom att bygga med olika material och isolera på olika sätt erhålles olika värmetröghet och förmåga att lagra värmen i huset för långsammare avkylning. För att kunna modulera för olika val av byggnadsmaterial, mängden fönster och mängden isolering ville jag hitta formler och/eller verktyg att använda.
Jag förstår att det inte är helt enkla beräkningar då jag inte hittar några enkla svar som hjälper mig att räkna ut detta. Har hittat lite tabeller och grafer på energimyndigheten (http://www.energimyndigheten.se/try...abbt-blir-ditt-hus-kallt/jamforelse-alla-hus/) för vissa hustyper, yttertemperaturer och hur innertemperaturen sjunker efter visst antal dygn vid strömavbrott. Även hittat några verktyg online (energiberakning.se) för att göra olika energiberäkningar, men inga som beräknar (vad jag kan förstå i alla fall) hur mycket innertemperaturen är efter visst antal timmar på det sättet jag önskar.
Egentligen är det på energimyndigheten precis det jag är ute efter men jag vill kunna för olika egna konstruktioner av golv, väggar och tak kunna modulera hur kallt det kommer vara efter exempelvis 1 timme, 4 timmar eller 8 timmar.
Helt med på att det skulle enkelt lösas om man hade el och installera ett mindre element, gasolkaminer, pelletsbrännare eller andra lösningar som genererar värme medan man sover. Det mesta av detta är inte alls
möjligt på grund av väldigt svåråtkomlig plats samt att elda i kamin är det som vill utvärderas i detta fall då det finns ved på platsen.
Hoppas lite nu på att någon vänlig energiexpert vill hjälpa mig hur jag kan modulera detta för att komma fram
till hur man kan beräkna dessa saker.
Tacksam för all hjälp jag kan få!
Allvetare
· Västra götaland
· 10 904 inlägg
Jag har ingen direkt input, men jag är intresserad av frågan för egen del, så jag följer tråden ..
Det man kan konstatera är väl att det finns en viss motsättning mellan "litet utrymme" och "lagra värme" i och med att det tar lång tid att värma upp massan som ska avge värme, och det brukar ju betyda att rumstemperaturen blir allt annat än mysig ....
Det man kan konstatera är väl att det finns en viss motsättning mellan "litet utrymme" och "lagra värme" i och med att det tar lång tid att värma upp massan som ska avge värme, och det brukar ju betyda att rumstemperaturen blir allt annat än mysig ....
Jag skulle säga att själva beräkningsmodellerna är relativt enkla. Det som är svårt det är att modellera alla olika material du har i huset, allt måste med för att det ska bli korrekt, framförallt massan hos alla olika material måste med.
Självklart kan man ställa upp olika typhus men jag tror inte det kommer bli bättre än det du länkade till.
Tunga material såsom en isolerad betongplatta gör stor skillnad. Den lagrar relativt stor mängd energi. Särskild ihop med golvvärme eftersom hela plattan då är lite varmare.
Det låter som att du bör skaffa dig en stor tung kakelugn. En tullikivi eller liknande. Fördelen är att den kommer leverera värmeenergi rätt långt efter att brasan slocknat. Nackdelen är att det tar längre tid innan den börjar leverera värme när den väl är nedkyld.
Självklart kan man ställa upp olika typhus men jag tror inte det kommer bli bättre än det du länkade till.
Tunga material såsom en isolerad betongplatta gör stor skillnad. Den lagrar relativt stor mängd energi. Särskild ihop med golvvärme eftersom hela plattan då är lite varmare.
Det låter som att du bör skaffa dig en stor tung kakelugn. En tullikivi eller liknande. Fördelen är att den kommer leverera värmeenergi rätt långt efter att brasan slocknat. Nackdelen är att det tar längre tid innan den börjar leverera värme när den väl är nedkyld.
Det blir ganska krångliga beräkningar om du ska ta hänsyn till ovan nämnda faktorer. Värmen kommer gå ur stugan på olika sätt beroende på väder och vind vs temp inomhus. Även om du bygger den med rimlig mängd isolering så kommer det vara kallt på morgonen utan ett extra energilager.
Kanske är bättre och lättare att höfta hur mycket energi som behövs för att hålla önskad temp och anpassa kaminen+ värmelager för att lagra upp värmen? Man brukar väll höfta med 10L vatten/kvm i acctankar för att hålla värmen ett dygn. Lär inte vara helt skalbart om byggnaden är liten men en riktlinje iaf. Täljsten har lite sämre lagring men inte så långt ifrån vatten sett till volym (ca 4ggr sämre värmekapac. men 3ggr högre densitet. )
Kanske är bättre och lättare att höfta hur mycket energi som behövs för att hålla önskad temp och anpassa kaminen+ värmelager för att lagra upp värmen? Man brukar väll höfta med 10L vatten/kvm i acctankar för att hålla värmen ett dygn. Lär inte vara helt skalbart om byggnaden är liten men en riktlinje iaf. Täljsten har lite sämre lagring men inte så långt ifrån vatten sett till volym (ca 4ggr sämre värmekapac. men 3ggr högre densitet. )
Nu har du ganska liten stuga, annars hade det varit ett alternativ med en stor tullikivi för den tröga värmen och någon annan form av kamin för mer direkt värme, så har frugans familj uppe i sin timmerstuga uppe på fjället.
Alternativt en tullikivi och en gasolare för att få varmt direkt?
Annars får man acceptera att det tar en stund, jag antar att du kanske måste gå eller åka skoter/fyrhjuling till stället? Isf lär ni vara bra klädda, och får ta en liten hurting kanske medans ni väntar på värmen, det har sin charm också.
Annars får man acceptera att det tar en stund, jag antar att du kanske måste gå eller åka skoter/fyrhjuling till stället? Isf lär ni vara bra klädda, och får ta en liten hurting kanske medans ni väntar på värmen, det har sin charm också.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Mitt i skogen?R Robstero skrev:
Hur långt är det till närmaste elskåp/elstolpe?
En bra gjutjärnskamin håller värmen väldigt länge, om man eldar ordentligt på kvällen, och sedan skjuter spjället lagom mycket vid läggdags. Då glöder det till nästa morgon, och börjar brinna igen bara man slänger in ett par vedpinnar.R Robstero skrev:
Har en granne som lever så utan att behöva frysa. Men han går upp tidigt på morgnarna
Deras kaminer är bra har jag hört. Deras minsta börjar såg jag från 40m2, så den kan vara något överdimensionerad men bra för lagringen över natten. Dock kostar dessa nästan lika mycket som hela stugan kommer kosta att bygga.Jonatan79 skrev:
Isolerad betongplatta låter faktiskt som en bra väg. Precis som flera påpekar så får kaminen även vara det man satsar på.V vectrex skrev:Jag skulle säga att själva beräkningsmodellerna är relativt enkla. Det som är svårt det är att modellera alla olika material du har i huset, allt måste med för att det ska bli korrekt, framförallt massan hos alla olika material måste med.
Intressant att det inte är så svårt med beräkningsmodellerna. Har du möjligtvis några bra länkar, böcker eller program du kan rekommendera? Tänker egentligen att man kanske får uppskatta materialens förmåga att lagra värmen för att inte krångla till det.
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 421 inlägg
Du skall ta fram byggnadens energibalans, googla det så kommer du hitta det mesta.
Kortfattat kan man säga att du skall hitta differensen mellan värmetillförsel och värmeförluster.
Värmetillförsel är t.ex. solistrålning, kroppsvärme m.m.
Värmeförluster är t.ex. transmissionen genom väggarna som beror på av isoleringen.
Den differensen du får fram är energin som behöver tillföras.
Sen får du titta på platsens årsmedeltemperatur och dimensionera mot denna.
Man kan blanda in hur mycket parametrar som helst. Det handlar egentligen om att samla data, och ju mer man har desto mer insnöad blir man hehe
Kortfattat kan man säga att du skall hitta differensen mellan värmetillförsel och värmeförluster.
Värmetillförsel är t.ex. solistrålning, kroppsvärme m.m.
Värmeförluster är t.ex. transmissionen genom väggarna som beror på av isoleringen.
Den differensen du får fram är energin som behöver tillföras.
Sen får du titta på platsens årsmedeltemperatur och dimensionera mot denna.
Man kan blanda in hur mycket parametrar som helst. Det handlar egentligen om att samla data, och ju mer man har desto mer insnöad blir man hehe
Har varit inne på att ha en gasolkamin att komplettera med också. Hade varit bra om man hade kunnat köra en mindre sådan när man går och lägger sig om det inte var för att syret äts upp och man kanske stryker med av koldioxidförgiftning.S johd01 skrev:Nu har du ganska liten stuga, annars hade det varit ett alternativ med en stor tullikivi för den tröga värmen och någon annan form av kamin för mer direkt värme, så har frugans familj uppe i sin timmerstuga uppe på fjället.
Annars får man acceptera att det tar en stund, jag antar att du kanske måste gå eller åka skoter/fyrhjuling till stället? Isf lär ni vara bra klädda, och får ta en liten hurting kanske medans ni väntar på värmen, det har sin charm också.![]()
Stämmer att det är en bit att transportera sig. Man kan ju alltid skippa skotern och ta turskidorna för att få igång kroppen ordentligt till man kommer fram. Då kanske man är värd ytterligare en whisky när man kommer fram.
Det kommer vara väldigt långt till närmaste möjliga inkoppling till el. Vår tanke är att det skulle vara långt från vägar, samhällen och sånt för att verkligen vara mitt i naturen för att på helger och semestrar i lugn och ro vandra, fiska, läsa bok och hugga ved.KnockOnWood skrev:
Mitt i skogen?
Hur långt är det till närmaste elskåp/elstolpe?
En bra gjutjärnskamin håller värmen väldigt länge, om man eldar ordentligt på kvällen, och sedan skjuter spjället lagom mycket vid läggdags. Då glöder det till nästa morgon, och börjar brinna igen bara man slänger in ett par vedpinnar.
Har en granne som lever så utan att behöva frysa. Men han går upp tidigt på morgnarna![]()
Om man har el riskerar man kunna ta med sig annan elektrisk utrustning (dator, tv, etc) man borde lämna hemma.
-
Min förhoppning var också att en bra gjutjärnskamin skulle räcka till 20m2. Kul att det funkar för din granne. Om det blir väldigt kallt framåt morgonen så får man väl köra med en vintersovsäck och det är ju ändå fortfarande mycket bättre än att vintertälta.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 281 inlägg
Vill du lagra lycket energi så är vatten betydligt bättre än sten och betong så en vattenmantlad kamin med gigantisk tank är att föredra. Max isoleringsmängd och mycket massa kan ju göra en del.
Man kan även fundera över solvärme. En vertikalt monterad panel och en solcellsdriven fläkt ger en hel del gratisvärme även vid kallt vinterväder
Man kan även fundera över solvärme. En vertikalt monterad panel och en solcellsdriven fläkt ger en hel del gratisvärme även vid kallt vinterväder
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Ja alltså teorin är enkel.R Robstero skrev:Isolerad betongplatta låter faktiskt som en bra väg. Precis som flera påpekar så får kaminen även vara det man satsar på.
Intressant att det inte är så svårt med beräkningsmodellerna. Har du möjligtvis några bra länkar, böcker eller program du kan rekommendera? Tänker egentligen att man kanske får uppskatta materialens förmåga att lagra värmen för att inte krångla till det.
Räkna ut väggarnas, takets och golvets U-värde ihop med fönster och dörrar. Summera de olika delarnas ytor. Lägg ihop detta och du kan nu räkna ut den totala energiförlusten som W/ delta C (Watt per grad temperaturdiff mellan inne och ute).
Räkna samman alla olika material inomhus och skatta deras vikt var och en för sig. Leta upp specifik värmekapacitet för varje enskild material. Med hjälp av ovanstående så räknar du nu ut lagrad energi från all uppvärmd massa.
Skillnaden mellan de två ovanstående ger hur fort husets temperatur sjunker.
För att vara helt korrekt behöver man även lägga till tillförd energi i form av solinstrålning och levande varelser. Sen även dra bort förluster genom ventilation samt nedkylning av tak och väggar under utomhustemperaturen på grund av värmeutstrålning mot rymden. Det sista är dock överkurs.
Om tanken är att den värmelagrande massan skall sitta i själva byggnaden så tillkommer även frågan hur lång tid tar det att värma väggarna. Den stuga utan el som jag har störst erfarenhet av att vistas i på vintern har inte några tunga väggar. Det är invändig träpanel och isolering i mineralull. Kommer man ut en fredagskväll när det är kallt ute kan man glömma att det är varmt på lördagsmorgonen. Man hinner värma luften på kvällen, men inte väggarna. Eldar man och håller varmt hela lördagen kan det dock vara acceptabelt på söndagsmorgonen. Jag tror säkert att en tung konstruktion är till nytta när man vistas där stadigvarande och eldar på dagarna. Men är det snabba besök över en helg är det nog snarare en nackdel med en tung konstruktion. Tung eldstad däremot lär göra nytta.