S
Jag skall bo utomlands under en period och vår villa från 20-talet kommer att stå tom, men ses till regelbundet av släktingar. Frågan är vilken temperatur jag skall ha för att spara el utan att huset tar skada? Ännu klurigare är hur jag med min bergvärmepump ställer in så att jag håller lämplig temperatur? På värmepumpen ställer jag ju endast framledningstemperaturen vid olika yttertemp. Skall jag ställa om den eller vrida ner termostaten och å samtliga element? Och hur förutser jag vilken temperatur det resulterar i utan att frysaer eller mindre under sista veckan i huset?
 
J
Du ska ställa ner kurvan på värmen , då följer den uttempen oavsett vad den blir , titta på kurvan , så ser du att den ska vara
ca 42 C framledning vid noll ute , då ställer du så att det är 10--15 C vid noll ute , huset blir då en form av kallställt
( inte vinterställt ) Inte att förglömma alla skåp med vattenrör i ska vara öppna , annars kan det frysa där
 
S
Tack, Nu kanske jag är korkad, men hur vet man att en framledningstemperatur på just 42 grader vid 0 gar 10--15 C vid noll ute. På just min värmepump får man rita lite. Jag har för mig att man sätter framledningstemp vid -15 samt vid vilken temperatur tex +20 grader då den inte längre skall värma elementen.
 
J
Lite miss här av vem ??? Ca 42 C ut till radiatorerna är en tumregel för att ha ca 20-21C inne vid 0 C ute . Har du en display på din VP ställ in så du ser kurvan , om det går och ta ett foto så går det bättre att förklara
 
S
J jojo123 skrev:
Lite miss här av vem ??? Ca 42 C ut till radiatorerna är en tumregel för att ha ca 20-21C inne vid 0 C ute . Har du en display på din VP ställ in så du ser kurvan , om det går och ta ett foto så går det bättre att förklara
Nej ingen grafisk display. man ställer värdena som jag beskrev ovan och några till, som max framledningstemperatur.
 
J
Vad heter pumpen år samt modell
 
S
J jojo123 skrev:
Vad heter pumpen år samt modell
CTC Ecoheat, ca 10 år gammal.
 
J
Har du inomhusgivare , kolla om den går att ställa ner ganska långt , då räcker det med den VP ställer sig efter den
Har du manualen för den , det framgår hur man ställer in kurvan där , men det gäller att läsa varje bokstav
 
Hur mycket sparar man på att dra ner en värmepump egentligen... tänk på att nåt händer så går det fortare från plus 14 till minus 2 inomhus . Beror ju lite var i landet det ligger å hur frekvent dina släktingar kollar till den. Just nu har vi minus 24 ute.... kan gå fort
 
S
J jojo123 skrev:
Har du inomhusgivare , kolla om den går att ställa ner ganska långt , då räcker det med den VP ställer sig efter den
Har du manualen för den , det framgår hur man ställer in kurvan där , men det gäller att läsa varje bokstav
Har faktiskt en inomhusgivare som jag inte monterat eftersom det är svårt att veta var den skall sitta på ett bra sätt. Men det kanske är montera den man borde göra! Bra tips.
 
S
V Vector skrev:
Hur mycket sparar man på att dra ner en värmepump egentligen... tänk på att nåt händer så går det fortare från plus 14 till minus 2 inomhus . Beror ju lite var i landet det ligger å hur frekvent dina släktingar kollar till den. Just nu har vi minus 24 ute.... kan gå fort
Tror jag kommer att spara en hel del. I alla fall drar den betydligt mer el när jag höjer temperaturen några grader över 20. Men det får vi såklart se.
 
Förbrukningen är i stort sett proportionell mot skillnaden mellan ute och inne. Någon typ av larm är ju inte fel, för att skydda sig mot skador. Det är aldrig fel att dtänga av inkommande vatten om man lämnar huset en längre period.

Huset mår bra om det är frostfritt och varmare än ute. Hur lågt man vågar gå på vintern är ju en riskbedömning. När det blir varmare ute bör man höja så att man hela tiden gar det något varmare inne än ute.
 
S
D Daniel 109 skrev:
Förbrukningen är i stort sett proportionell mot skillnaden mellan ute och inne. Någon typ av larm är ju inte fel, för att skydda sig mot skador. Det är aldrig fel att dtänga av inkommande vatten om man lämnar huset en längre period.

Huset mår bra om det är frostfritt och varmare än ute. Hur lågt man vågar gå på vintern är ju en riskbedömning. När det blir varmare ute bör man höja så att man hela tiden gar det något varmare inne än ute.
Bra tips. Tack!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.