4 103 läst ·
12 svar
4k läst
12 svar
Lagom temperatur för tomt hus och hur?
Jag skall bo utomlands under en period och vår villa från 20-talet kommer att stå tom, men ses till regelbundet av släktingar. Frågan är vilken temperatur jag skall ha för att spara el utan att huset tar skada? Ännu klurigare är hur jag med min bergvärmepump ställer in så att jag håller lämplig temperatur? På värmepumpen ställer jag ju endast framledningstemperaturen vid olika yttertemp. Skall jag ställa om den eller vrida ner termostaten och å samtliga element? Och hur förutser jag vilken temperatur det resulterar i utan att frysaer eller mindre under sista veckan i huset?
Du ska ställa ner kurvan på värmen , då följer den uttempen oavsett vad den blir , titta på kurvan , så ser du att den ska vara
ca 42 C framledning vid noll ute , då ställer du så att det är 10--15 C vid noll ute , huset blir då en form av kallställt
( inte vinterställt ) Inte att förglömma alla skåp med vattenrör i ska vara öppna , annars kan det frysa där
ca 42 C framledning vid noll ute , då ställer du så att det är 10--15 C vid noll ute , huset blir då en form av kallställt
( inte vinterställt ) Inte att förglömma alla skåp med vattenrör i ska vara öppna , annars kan det frysa där
Tack, Nu kanske jag är korkad, men hur vet man att en framledningstemperatur på just 42 grader vid 0 gar 10--15 C vid noll ute. På just min värmepump får man rita lite. Jag har för mig att man sätter framledningstemp vid -15 samt vid vilken temperatur tex +20 grader då den inte längre skall värma elementen.
Nej ingen grafisk display. man ställer värdena som jag beskrev ovan och några till, som max framledningstemperatur.J jojo123 skrev:
Hur mycket sparar man på att dra ner en värmepump egentligen... tänk på att nåt händer så går det fortare från plus 14 till minus 2 inomhus . Beror ju lite var i landet det ligger å hur frekvent dina släktingar kollar till den. Just nu har vi minus 24 ute.... kan gå fort
Har faktiskt en inomhusgivare som jag inte monterat eftersom det är svårt att veta var den skall sitta på ett bra sätt. Men det kanske är montera den man borde göra! Bra tips.J jojo123 skrev:
Tror jag kommer att spara en hel del. I alla fall drar den betydligt mer el när jag höjer temperaturen några grader över 20. Men det får vi såklart se.V Vector skrev:
Förbrukningen är i stort sett proportionell mot skillnaden mellan ute och inne. Någon typ av larm är ju inte fel, för att skydda sig mot skador. Det är aldrig fel att dtänga av inkommande vatten om man lämnar huset en längre period.
Huset mår bra om det är frostfritt och varmare än ute. Hur lågt man vågar gå på vintern är ju en riskbedömning. När det blir varmare ute bör man höja så att man hela tiden gar det något varmare inne än ute.
Huset mår bra om det är frostfritt och varmare än ute. Hur lågt man vågar gå på vintern är ju en riskbedömning. När det blir varmare ute bör man höja så att man hela tiden gar det något varmare inne än ute.
Bra tips. Tack!D Daniel 109 skrev:Förbrukningen är i stort sett proportionell mot skillnaden mellan ute och inne. Någon typ av larm är ju inte fel, för att skydda sig mot skador. Det är aldrig fel att dtänga av inkommande vatten om man lämnar huset en längre period.
Huset mår bra om det är frostfritt och varmare än ute. Hur lågt man vågar gå på vintern är ju en riskbedömning. När det blir varmare ute bör man höja så att man hela tiden gar det något varmare inne än ute.
Klicka här för att svara