Känner mig lite villrådig i val av detaljer kring värmesystemet.

Vi bygger ett fritidshus, sadeltak, loft över halva huset, öppet till nock i andra halvan. BOA ca. 60+20kvm. För att få en effektiv värmefördelning mellan rummen vill jag ha ett vattenburet system, men då vi bygger på öppen plintgrund och med träbjälklag och trägolv vill jag helst inte ha golvvärme (vet att det går ändå, men föredrar en mer lättillgänglig installation).
Väggarna kommer ha isolering MU 45+170+45, taket 310, bjälklaget 220.
Vi har god tillgång till egen ved, försöker också se till att göra mig oberoende av externa leveranser av energi för uppvärmning.

Planen är att utgå ifrån en vattenmantlad kamin och acktank på 3-500 liter med 1-2 elpatroner, cirkulationspump och vanliga vattenradiatorer. Tanken bör ha tappvattenslinga och solslinga (för eventuell komplettering av solpaneler eller LVVP i framtiden).

Grundvärmen behöver klaras av med elpatron. Även varmvatten sommartid måste tas med el.
Vi tänker oss att nyttja stugan året om, men främst helger och semestrar.
Sommartid känns det väldigt dumt att nyttja acktanken. Bör man komplettera och seriekoppla tappvattenslingan med en VVB? Eller finns det något annat fiffigt?

Jag har tittat på system både från Nordic Värmesystem och Kakelugnspannan. Finns det fler vettiga aktörer som erbjuder något liknande?
 
I det fallet så skulle jag absolut köra luftvärmepump och en vanlig komfortkamin. Eftersom du ändå är beroende av el för tappvatten. Luftvärmepumpen skjuter dessutom runt kaminvärmen förträffligt bra och du får upp temp i hela huset på några minuter när du väl börjar elda. Om det nu skulle vara kallt vill säga.

För resten av pengarna kan du köpa en snöskoter/vattenskoter (beroende på vart fritidshuset ligger) och ändå ha pengar över för ett litet reservelverk som någon granne skulle kunna dra igång om det skulle bli strömlöst en längre tid.

Sorry för ett skittråkigt svar som inte alls bekräftar dig i dina långtgående funderingar på ett sofistikerat uppvärmningssystem. Men ibland kan man (inkl jag själv) bli lite insnöad och inte se skogen för alla träd.

Solpaneler kan du ändå ha, men i form av elproducerande solceller istället. Detta funkar dessutom väldigt bra i en installation med ett reservelverk.
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
Tack för svaret @Thiger , du för i grunden ett vettigt resonemang.
I princip har du rätt. Det finns några saker som jag ändå vänder mig mot.
Värmespridningen fungerar i princip bara om man har dörrarna till rummen öppna. I badrummet får man då ingen värme alls om man inte kompletterar med elelement eller kraftig handdukstork.
Då kaminen ska stå i den öppna delen av huset blir det svårt även att få in den värmen i sovrummen. Risken finns också att det blir väldigt hög värmeskiktning i huset, med kyla från fönstren som faller och all värme stigande till 4-5m höjd. Loften kanske blir obeboeligt varmt när man väl eldar. Risken finns visserligen ändå.
Som tekniskt intresserad lägger jag nästan hellre pengarna på ett intressant och sofistikerat värmesystem än en leksak som inte bidrar med så mycket.

Vill man hålla maximal komfort så är man beroende av el för varmvatten sommartid. Men känslan att kunna vara oberoende - värma vattnet med vedeldning även utan el - är en av lockelserna med mitt föreslagna system.

Vad gäller solpaneler så är det lite av en kostnadsfråga. En värmepanel kan man relativt enkelt bygga själv. En solcell inte lika enkelt.
 
  • Gilla
Semiproffset
  • Laddar…
D DTanner skrev:
Tack för svaret @Thiger , du för i grunden ett vettigt resonemang.
I princip har du rätt. Det finns några saker som jag ändå vänder mig mot.
Värmespridningen fungerar i princip bara om man har dörrarna till rummen öppna. I badrummet får man då ingen värme alls om man inte kompletterar med elelement eller kraftig handdukstork.
Då kaminen ska stå i den öppna delen av huset blir det svårt även att få in den värmen i sovrummen. Risken finns också att det blir väldigt hög värmeskiktning i huset, med kyla från fönstren som faller och all värme stigande till 4-5m höjd. Loften kanske blir obeboeligt varmt när man väl eldar. Risken finns visserligen ändå.
Som tekniskt intresserad lägger jag nästan hellre pengarna på ett intressant och sofistikerat värmesystem än en leksak som inte bidrar med så mycket.

Vill man hålla maximal komfort så är man beroende av el för varmvatten sommartid. Men känslan att kunna vara oberoende - värma vattnet med vedeldning även utan el - är en av lockelserna med mitt föreslagna system.

Vad gäller solpaneler så är det lite av en kostnadsfråga. En värmepanel kan man relativt enkelt bygga själv. En solcell inte lika enkelt.
Jag hajar =)

Kan en tekniktank med inbyggd beredare vara en bra idé? Då kommer all värme tanken/radiatorslingan tillgodo när den kör periodiska legionellakörningar och när du väl eldar så behöver den inte skjuta på någon el för tappvatten. Maximal användning av all input även när ni inte är där.

Har inte någon speciell kunskap i hur de funkar mer än rent principiellt. Men värt att undersöka.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.