Byggahus.se
Hej på er...
Jag har ett problem med matningen och hoppas innerligt att ni kan hjälpa mig få rätsida på problemet.

Det hela började med att själva skruven/spiralen gick av uppe vid motorn, i förmiddags.
Sambon for iväg och fick det svetsat hos en verkstad.

Vi testade skruven när hon kom hem och allt såg bra ut.
Men sen när vi satte tillbaka skruven för att börja mata fram pellets till brännaren, så verkar den inte orka riktigt.
Hela skruven fylldes med pellets, men sen står den bara och "tuggar" och går inte runt riktigt.

Vi hoppas på att få löst detta snarast möjligt då det börjar bli kanske kallt i huset.
Är sjukskriven sedan i somras p.g.a. en stroke, så jag har inte råd eller möjlighet att ta hem någon fackman eller köpa dyra delar, om det går att undvika.

Stort tack på förhand!

Kan du inte ta en liten filmsnutt som visar felet. Tror det blir lättare att komma med några idéer då.

E etompau skrev:
Kan du inte ta en liten filmsnutt som visar felet. Tror det blir lättare att komma med några idéer då.
Kan tyvärr inte det. Matarskruven ligger på golvet just nu.
Den verkar som sagt inte gå runt helt längre.

Det kommer väl förhoppningsvis någon pelletseldare med bättre kunskaper och svarar snart, men det första jag kommer att tänka på är om den kan ha blivit lite snett ihopsvetsad. Gick den runt utan pellets?
Är det förresten en böjbar eller fast skruv.

N Nybyggarn skrev:
Det kommer väl förhoppningsvis någon pelletseldare med bättre kunskaper och svarar snart, men det första jag kommer att tänka på är om den kan ha blivit lite snett ihopsvetsad. Gick den runt utan pellets?
Är det förresten en böjbar eller fast skruv.
Får hoppas på det.
Det är en flexibel/böjbar skruv.

Den gick runt bra innan vi började att mata med pellets igen, sen måste det ha hänt något efter att skruven fylldes med pellets.

Vad är det för typ av motor till matarskruven? Skulle kunna vara den elektriska motorkondensatorn som blivit dålig om det finns en sådan.

J Josth skrev:
Vad är det för typ av motor till matarskruven? Skulle kunna vara den elektriska motorkondensatorn som blivit dålig om det finns en sådan.
Vet ärligt talat inte vad det är för skruv, står inget.
Men den är till en KMP PX21-brännare.

J Josth skrev:
Det jag tänkte på är om det sitter en sådan här vid motorn till matarskruven: [länk] De kan även vara runda som en liten burk beroende på modell.
Det sitter en vit, rund burk under kåpan, (precis bredvid själva motorn).
Kan den ha gått sönder helt plötsligt när vi matade fram pellets efter lagningen/svetsningen?

De kan tappa kapacitansen men normalt sker det gradvis. Om motorn inte vill rotera när den är belastad kan kondensatorn vara felet. Man det kan ju också vara något lager skurit i motorn.

Fast om skruven gick av så skulle det kanske kunna vara något som sitter fast.
Kan något ligga kvar i slangen, en sten eller någon träbit?
Kan det ha lossnat något från öppningen där pelletsen fylls på som sticker in i slangen och blockerar skruven?

N Nybyggarn skrev:
Fast om skruven gick av så skulle det kanske kunna vara något som sitter fast.
Kan något ligga kvar i slangen, en sten eller någon träbit?
Kan det ha lossnat något från öppningen där pelletsen fylls på som sticker in i slangen och blockerar skruven?
Vi körde skruven separat efter lagningen/svetsningen, och den gick runt utan problem.
Sen satte vi tillbaka den och började mata pellets (började bli kallt i huset) och då måste det ha hänt något när skruven började bli helt full.
Vi tog ur skruven igen och testade den igen, utan pellets.
Nu surrar den bara och försöker att gå runt, men det går inte riktigt.

OK då skulle det ju kunna vara två olika fel som hänt, kondensatorn alternativt något i växeln som gått sönder.
När skruven gick av var det kanske något annat som hände, den borde inte gå av för att motorn blir för svag eller växeln kärvar.

Nu fick vi igång skruven till slut.
De hade tydligen svetsat lite "fel". Det fattades en metallbit som förmodligen hade åkt in i pannan som hade med drivet att göra, svårt att förklara.

Men verkstaden lyckades att tillverka och svetsa dit en liknande "bit" en egen.

• Gilla
Nybyggarn
  • Laddar…
NYTT PROBLEM:
Detta tar knäcken på mig. :cry:

Brännaren har stängt av sig (lyser rött) flera gånger under kvällen.
Matarröret/slangen blir full med pellets, och det ligger även en del obrända pellets i brännarröret.

Brännaren kör en stund ca 20-40 min efter omstart, sen stänger den av sig igen.
(Panntempen hinner knappt gå upp till ca 45 grader.)

Har läst en del att det ev. kan bero på lutningen(?), men vi har ett "radioband" i taket och satte tillbaka skruven i samma hål/lutning, som den alltid har varit.

Om jag hade haft obegränsat med pengar hade jag mer än gärna tagit hem någon fackman för att lösa detta åt mig, men nu har jag tyvärr inte det. Är därför oerhört tacksam för all hjälp jag kan få.

Vad kan det vara som är fel nu???

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.