Kan dock nämnas att det är osannolikt att det hjälper mot klagomålen för att du justerar. Möjligt alternativ är att det blir för varmt istället :rolleyes:

O OveRa skrev:
Ha tålamod och gör om enligt schema. En tanke som slår mig när jag ser tabellerna är att ni ska ha 20 grader i rummen, en temperatur som känns ganska kylslagen med golvvärme, pröva att höj den till 22 och toaletterna till 24 med stängda dörrar.
Har för mig att golvvärmebrukar sim lägre, dvs 18 gr?

Johannes T Johannes T skrev:
Jag har gått igenom denna resan nyligen iom installation av bergvärme. Har golvvärme som enbart värmer plattan huset står på. Övervåningen har ett annat system. Jag har hållt på o härjat med inställningar på både panna och golvärmefördelning och komm it fram till att leverantören har fel i en sak. Dom sa till mej att öppna alla rumstermostater helt och hållet så skall pannan kunna reglera på egen hand med hjälp av värmekurva, utesensor och mätning av temp på returvatten. Fel! Vad pannan inte tar med i beräkningen är windchill dvs. hur mkt det blåser. En sydvästlig kuling med lite mildare vindar på vintern kyler huset mer än -5 grader och vindstilla vid vinterhögtryck. Ett tag tänkte jag kolla om man kanske skulle haft en riktig väderstation och fått möjlighet att göra mer avancerade kurvor men i själva verket behövs en innetempensor. Idag så har vi det kallt inne vid lågtrycksväder och sen när vädret växlar till högtryck blir det först ännu kallare för att kort därefter bli alldeles för varmt. Detta för att slingorna i plattan inte hinner med i dom tvära kasten i väderväxling. Så till nästa höst när dom skall göra 3-årsservice skall jag be dom sätta upp en innesensor och förhoppningsvis blir detta lösningen på våra problem. Det är flera andra som haft samma problem runtomkring mej så jag hoppas detta är boven i dramat
Du ska fortfarande ha en korrekt i injustering av fördelaren samt rätt värmekurva för "vindstilla", sedan kan mam koppla in rumssensor till värmekällan som höjer kurvan när det behövs.

Det går givetvis också att ha "för hög" kurva och ha rumstermostater till de olika zonerna men då ska man helst ha ett modernt styrsystem med pulsstyrning och auto-adapt och inte gamla av/på eftersom man kan få ojämn värme då.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.