J jojo123 skrev:
Ca 4 C är bra , 1,5 C så går det lite för sakta , det blir kallt i slutet av slingan , hur mycket C knuffar du ut
På värmeväxlaren/centralen.

Framledningtemp: ca 30-31
Returtemp: ca 26-27

Utetemp nu: 4,5 grader
Inne nu: ca 23 i alla rum

Där det är för lite flöde, är rummen för mycket strypta då?

1.5 °C, då går det snarare "fort". Lågt delta = högt flöde jojo123.

Maxwells demon TotalControl skrev:
1.5 °C, då går det snarare "fort". Lågt delta = högt flöde jojo123.
I mitt fall, är högt flöde bättre? Om jag har högt flöde då borde jag strypa slingorna lite, eller?

N nerca skrev:
I mitt fall, är högt flöde bättre? Om jag har högt flöde då borde jag strypa slingorna lite, eller?
Vad är du ute efter? Är komforten dålig? För varmt eller kallt i rummen?
Finns lite eller inget alls att vinna på driftkostnaden med att leka med flödena tror jag.

Finns lite eller inget alls att vinna på driftkostnaden med att leka med flödena tror jag.

Det var det svaret som jag var ute efter. Komforten är god och likaså kostnaden anser jag. Då ska det ej göras något. Ville egentligen dubbelkolla så att allt är i sin ordning.

Hej Igen,

Återkommer med lite statistik i detta ämne.
Så här ligger det till i olika rum i huset. Rumstermostaterna är inställda på 25 grader allihop just nu i alla rum.
Då tycker jag att det borde vara 25 grader i rummet när man mäter med termometrarna.

I dagsläget är rumstemperaturen så här.

Vardagsrum: 23,5
Kök: 24
Gästrum: 22
Sovrum 1: 23,5
WC: 25

Därav min fråga kring strypning av slingorna.
Är då tex gästrummet strypt för mycket, med tanke på att den endast visar 22 grader när termostaten i rummet är satt till 25?

Har mätt Delta på alla slingor, alla ligger inom 4 grader.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.