Inget energiråd och kanske inte smart. Men ett par-tre bilbatterier som laddas av någon liten solcellspanel, som driver en webasto luftvärmare eller dylikt.. Funkar ju bra i båtar att hålla värmen på natten och drar inte mycket diesel. Men då kanske du börjar ladda telefoner och datorer också....

P
Det bökiga är att om stugan bara används sporadiskt och är kallställdes emellan, så tar en stor tung kamin, eller andra tunga material lång tid att värma. Jag hade satsat på en hyggligt lätt kamin och rejält med isolering. Temperaturen kommer att falla under natten, men inte orimligt.

• Gilla
Robstero
  • Laddar…
Lätt konstruktion med mycket isolering och en tung kamin med stor lucka glas + metall. Alternativt en kakelugn. Värmen strålar ut genom glaset och värmer snabbt rummet. Sen stänger man metalluckorna och utstrålningen minskar, massan i kakelugnen räcker till för att hålla värmen i en dag?

• Gilla
Robstero och 1 till
  • Laddar…
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Vill du lagra lycket energi så är vatten betydligt bättre än sten och betong så en vattenmantlad kamin med gigantisk tank är att föredra. Max isoleringsmängd och mycket massa kan ju göra en del.

Man kan även fundera över solvärme. En vertikalt monterad panel och en solcellsdriven fläkt ger en hel del gratisvärme även vid kallt vinterväder
Har tittat på att montera en luftsolfångare (kollat på minsta varianten från SolarVeni), vilket jag antar att du menar med solvärme. Tanken med denna är även för att driva ut fukt och lukt för undvika mögelproblem när stugan är kallställd under vintern. Har ingen erfarenhet av dessa, men det verkar vara en bra ide ur flera perspektiv.

Det här med att under perioder av några veckor upp till en månad finns det risk att stugan är kallställd under 1-2 perioder. Många av er skriver att man ska maxa på med isoleringen, vilket gör mig nervös angående kallställning med för mycket isolering.

Några tips på hur man hittar rätt balans här för att behålla så mycket värme man kan i konstruktionen och samtidigt undvika mögelproblem vid kallställning?

Vilka material och metodik för att isolera golv, väggar och tak för att hitta balansen?

Kan tilläggas att jag totalt snöat in på a-frame konstruktion, så det kommer vara mycket tak och lite väggar jämfört med vanliga konstruktioner.

Någon som har erfarenhet av förmågan att behålla värme, isolering och kallställning av a-frame hus?

Tack alla för responsen! Tipsen från SKJB021 och vectrex hjälpte mig att hitta lite mer kring beräkningarna. Mina ingenjörsgener (egentligen it-ingenjör, men ändå) kan inte sluta innan jag förstår hur man faktisk räknar allt detta, även om det kanske är fånigt och enklare att höfta lite. Har nu beställt böcker i byggnadsfysik för att snöa in lite i detta. :D

• Gilla
Darling McFluff och 1 till
  • Laddar…
Hos SMHI kan du ladda ner väderdata för många platser i Sverige, kanske har du en mätstation nära dig. Detta för att ha ett bra underlag för din dimensionering.

Antar att stugan skall användas några dagar i stöten. Kanske några helger då och då under vintern.

Mina fem öre är då...

Vilken kamin som helst som du kan hitta kommer ha tillräcklig kapacitet för att värma upp huset. Helst skall det gå fort så att en utkyld stuga är behaglig efter någon/några timmar.

Då är en järnkamin bra. Blir varm fort på ytan. Nackdelen är att den kallnar fort. Båda dessa krav är svåra att förena. Eldstäder som lagrar värme under längre tid kommer inte ge värme snabbt.

Ett sätt att få lite av båda är att ha en snabb eldstad ansluten till en murad skorsten. När man är framme vid stugan eldar man tills skorstenen är varm. Då är det troligt att stugan är frostfri på morgonen.

Isoleringen behöver inte vara särskilt tjock. Som sagts tidigare går det fort att värma upp om insidan är av "lätta" (alltså inte värmetetröga) material. Det viktigaste är att det är välgjort och att det inte är dragigt. Eldas det en rejäl brasa i en järnkamin ger den förmodligen runt 5-8 kW. Det blir varmt till vädringsgränsen i en sportstuga även om den bara har trefyra tum isolering.

På grunda av det ovanstående skulle jag ha lite isolering och en lätt järnkamin. Att få varmt fort ser jag som viktigare än att kunna lagra mycket värme i väggar och golv.

Att temperaturen sjunker under natten är inte så illa. De tider då jag hållit på och gästat torp på vintern har det varit en del av myset med lite bett i luften vid uppstigandet. Någon timme efter uppvaknandet har en ny brasa tänd på glöden efter gårdagens återställt värmen.

Betongplatta betraktar jag som idioti i det här sammanhanget. Även om man eldar kontinuerligt under hela helgen kommer det vara som att ha en iskaka att gå på. Grangolv med mattor känns varmt så fort luften är varm.

Vill man absolut ha en fossilbrännare är inte webasto ett bra val utan el. En reflexkamin brinner utan att behöva el alls. En liten en på 1,8 kW kostar några tusenlappar. Skorstenen sedan kostar en förmögenhet.

Mvh Findus

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Jag tänker en träregelkonstruktion med cellulosa och ångbroms. Det ska funka med kallställning.

Alternativt att man bygger en tätare vägg med stålram och PIR isolering.

Det var av typen solar venti som jag tänkte på. Kanske kan hålla det på plussidan iallafall.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.