Hej
Är relativt nyinflyttad i ett hus med bergvärme samt golvvärme. Tycker mig få ut sämre värme ut i slingorna än förra vintern. (Flyttade in i jan 2018) och misstänker att jag kanske behöver lufta systemet.
Systemet på bottenvåningen ser ut såhär:
Jag tänker att avluftning isf borde ske vid markering 1 och 2. på markering två (2) sitter det är lock med en fyrkantsbits på. Det som gör mig fundersam är just markering ett (1). Denna har inget lock alls.
Någon som kan guida mig hur jag går vidare för att lufta systemet?
Närbild på markering nr 1
Närbild på markering nr 2
Är relativt nyinflyttad i ett hus med bergvärme samt golvvärme. Tycker mig få ut sämre värme ut i slingorna än förra vintern. (Flyttade in i jan 2018) och misstänker att jag kanske behöver lufta systemet.
Systemet på bottenvåningen ser ut såhär:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tänker att avluftning isf borde ske vid markering 1 och 2. på markering två (2) sitter det är lock med en fyrkantsbits på. Det som gör mig fundersam är just markering ett (1). Denna har inget lock alls.
Någon som kan guida mig hur jag går vidare för att lufta systemet?
Närbild på markering nr 1
Logga in
Skapa konto
Närbild på markering nr 2
Logga in
Skapa konto
Om du vill lufta av slingorna till max
01 Stäng av cirkulationspumpen
1 Stäng dom röda ventilerna
2 Ställ ner alla termostater i rummen på 0 , då ska dom små indekeringarna på ställdonen gå ner , är då stänga
3 Koppla en slang till koppling 1 som sedan går till en vattenkran Gardena eller lika går bra
4 Koppla en slang till 2 som går lägges till avloppet Gardena eller lika går bra
5 Ta bort ett ställdon närmast ventilerna , då blir den fullt öppen
6 Sitter nog någon fyrkant eller skruv på höger sida om kopplingarna
7 Öppna den som går till avloppet
8 Öppna vattenkranen
9 Öppna sakta den som sägs under 6
10 Nu strömmar vattnet genom den första slingan och det kan ta ett litet tag innan ev luft är ute
11 Vänta tills det ser bra ut
12 Stäng den som markerats under 6 inget tryck (går bra att stänga av vattnet ) och sätt tillbaka ställdonet
13 Sen tar du i tur och ordning slingorna från vänster enligt 5 till 12 på samma vis
14 Starta crkulationspumpen
15 Ställ upp termostaterna på rätt temp
14 Garanterat ingen luft kvar i slingorna
2 Ställ ner alla termostater i rummen på 0 , då ska dom små indekeringarna på ställdonen gå ner , är då stänga
3 Koppla en slang till koppling 1 som sedan går till en vattenkran Gardena eller lika går bra
4 Koppla en slang till 2 som går lägges till avloppet Gardena eller lika går bra
8 Öppna vattenkranen
10 Nu strömmar vattnet genom den första slingan och det kan ta ett litet tag innan ev luft är ute
12 Stäng den som markerats under 6 inget tryck (går bra att stänga av vattnet ) och sätt tillbaka ställdonet
13 Sen tar du i tur och ordning slingorna från vänster enligt 5 till 12 på samma vis
Oj vilket svar! Detta ska testas. tack! Hur är sedan bästa sätt för att "trimma" in systemet för att hitta bästa kurva?J jojo123 skrev:Om du vill lufta av slingorna till max
8 Öppna vattenkranen
Vad du menar med kurva är väl utgående värme från panna/värmepump/shunt ställes så det mallar med utetempen , under dom sexkanter som sitter på den undre fördelaren finns det skruv/insex som flödet ställs med , som tumregel mäter man in och ut på en slinga , en diff ( Delta -T ) på ca 4 C och ställes flödet efter det , men för varje justering på en slinga så förändras dom andra Det blir många varv att gå , samt att det kan ta ett dygn innan systemet har hamnat i rätt läge .
Som om det skiljer mer än 4C på in/ut, ska man dra åt (stänga) lite på "ut" slingan, är det så du menar?J jojo123 skrev:Vad du menar med kurva är väl utgående värme från panna/värmepump/shunt ställes så det mallar med utetempen , under dom sexkanter som sitter på den undre fördelaren finns det skruv/insex som flödet ställs med , som tumregel mäter man in och ut på en slinga , en diff ( Delta -T ) på ca 4 C och ställes flödet efter det , men för varje justering på en slinga så förändras dom andra Det blir många varv att gå , samt att det kan ta ett dygn innan systemet har hamnat i rätt läge .
Det med 4 C är en tumregel , ju mer flöde desto snabbare kommer returen tillbaka och diff blir mindre , vattnet hinner inte kallna , om du har 5 C så låt det vara och avvakta vad värmen blirN nerca skrev:
Har du för stor temperaturskillnad så kan det bli ojämn temperatur på golvet. För liten skillnad innebär att cirkulationspumpen drar mer ström och kan ge upphov till flödesljud.
Så runt 4-6 grader brukar vara en bra avvägning.
Så runt 4-6 grader brukar vara en bra avvägning.
useless skrev:
Jag mätte alla in/ut på alla slingor och jag ligger mellan 1,5-3 grader skillnad. Är detta bra eller dåligt?
Ska sägas att vissa slingor är strypta..
Om du får du tillbaka varmt vatten till din bergvärmepump som inte har fått avgett (kylts av) någon värme (lågt delta) så påverkar det driftsekonomin negativt. Om man nu bryr sig om det.
Notering, i december månad förbrukade jag ca 1700kwh, en villa på 140kvadrat. Rumstempen låg mellan 23-24 i alla rum. Låter detta för dyrt eller lågt?TotalControl skrev:
Beror på hur fjärrvärmebolaget debiterar. Om de tar extra tariff på flöde så är ju så högt delta som möjligt utan att komforten äventyras att föredra. Om inget extra för flöde och bara effektdebiteringen då kvittar det hur du kör. Huset ska ju ha sitt så att säga. Hur varmt vatten man använder kvittar för kostnaden, .N nerca skrev:
Redigerat:
Beror på många parametrar. Vart huset står är en stor sådan. Hur kallt ni har haft.N nerca skrev:
Men låter inte mycket om det är bara för värme/Varmvatten.
Varit runt 0 grader (+- 5 grader vissa dagar)TotalControl skrev:
Detta är då för både värme och varmvatten. Ska jag låta differense vara då eller ska jag jaga 4-6 grader diff?