2 414 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
Koppla elvärme till vattenburen fläktkonvektor?
Hej!
Vi har en fläktkonvektor som är kopplad till samma cirkulation som golvvärmeslingorna (Nibepanna, golvvärme). Vi skulle vilja ha ut lite mer värme från fläktkonvektorn och funderar därför på om man skulle kunna lägga till elvärme i den ändan på något sätt. Jag vet att vi skulle kunna sätta en shunt borta vid värmefördelarwn men det skulle kosta drygt 10 tkr enl röris. Billigare sätt skulle uppskattas.
Vi har en fläktkonvektor som är kopplad till samma cirkulation som golvvärmeslingorna (Nibepanna, golvvärme). Vi skulle vilja ha ut lite mer värme från fläktkonvektorn och funderar därför på om man skulle kunna lägga till elvärme i den ändan på något sätt. Jag vet att vi skulle kunna sätta en shunt borta vid värmefördelarwn men det skulle kosta drygt 10 tkr enl röris. Billigare sätt skulle uppskattas.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Det lär ju inte bli billigare...
Om vi börjar med att anta att det inte finns förberett i elementet för att sätta in en elpatron. Jag har aldrig hört talas om något vattenburet element med elpatron. Lösningen finns på en del handdukstorkar.
Då skulle man behöva ha en lös minipanna med elpatron vid elementet. Ett problem då är att returvattbet från elementet går ju då till golvslingan. Som dels i vissa lägen kommer att bli för varm, dels reglerar ju den så att den bara släpper in varmt vatten från huvudslingan vid behov. Din elpatron skulle ta över hela uppvörmningen av golven, till högre driftskostnad.
Enklast och billigast skulle nog vara att sätta ett vanligt elelement med fläkt, om det behövs.
Om vi börjar med att anta att det inte finns förberett i elementet för att sätta in en elpatron. Jag har aldrig hört talas om något vattenburet element med elpatron. Lösningen finns på en del handdukstorkar.
Då skulle man behöva ha en lös minipanna med elpatron vid elementet. Ett problem då är att returvattbet från elementet går ju då till golvslingan. Som dels i vissa lägen kommer att bli för varm, dels reglerar ju den så att den bara släpper in varmt vatten från huvudslingan vid behov. Din elpatron skulle ta över hela uppvörmningen av golven, till högre driftskostnad.
Enklast och billigast skulle nog vara att sätta ett vanligt elelement med fläkt, om det behövs.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Hade plockat ned den och satt en elfläkt, alt höja framledningstemp lite och låtit rumsgivarna sköta styrningen på på golven.
Att plocka ner flätkonvektorn känns trist. Den tillför ju i alla fall en del värme och den värmen kostar väl en tredjedel av vad ren elvärme gör.
Ja, har också övervägt att höja kurvan på bergvärmepumpen och sänka termostaterna i övriga rum. Det skulle ju också göra att golvvärmen i det här rummet (som vi har utöver fläktkonvektorn) blir mer effektiv. Frågan är hur mycket dyrare på årsbasis det blir att höja värmen i hela systemet.
Ja, har också övervägt att höja kurvan på bergvärmepumpen och sänka termostaterna i övriga rum. Det skulle ju också göra att golvvärmen i det här rummet (som vi har utöver fläktkonvektorn) blir mer effektiv. Frågan är hur mycket dyrare på årsbasis det blir att höja värmen i hela systemet.
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Kan du inte ”spetsa” med en elfläkt? Men då tar nog elfläkten över helt och konvektorn ställer sig
Jo, det är det vi gör nu, spetsar med ett löst elelement. Men skulle vilja komma bort ifrån det. Det är fult och man måste tänka på att sätta på det en stund innan man vill använda utrymmet. Och jag har ju liksom både golvvärmen och vattenburen fläktkonvektor redan, så skulle vilja boosta dessa istället och kunna använda billigare värme från värmepumpen istället för ren elvärme. Men jag inser ju nu när jag skriver detta att det var en korkad idé att sätta elvärme på befintliga fläktkonvektorn, det är ju sak samma som att köra ett extra elelement förbrukningsmässigt.
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Är det långt till ”pannan” från garaget? Tänkte om det går på ett hyffsat enkelt sätt att att shunta och få en grupp med högre temp till garaget..eller om Bergvärmepumpen har 2grp.
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Aha det var det du hade kollat? Ja det känns lite snorigt, skulle köra med en elfläkt uppsatt på väggen, och via nån ”smart” grej som typ wi-fi brytare eller nåt, som man slå på för att höja temp när man ska Mekka eller dyligt..
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
